65
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

مجهول۱ دانسته شده است. همچنین می‏توان به ابوسمینه محمد بن علی بن ابراهیم صیرفی اشاره کرد. او که بر احمد بن محمد بن عیسی وارد شد و مدتی نزد او ماند، پس از شهرت به غلو از قم اخراج شد.۲

قمی‏ها در اقدامی بالاتر تصمیم گرفتند ابوجعفر محمد بن اورمه قمی را که به داشتن عقاید غلوآمیز و هواداری از چنین افکاری متهم بود، بکشند، اما چون او را از اول تا آخر شب در حال نماز یافتند، از این کار منصرف شدند.۳

در مجموع باید علت اخراج این عده و شاید شماری دیگر از محدثان را در سال ۲۵۵ هجری توسط احمد بن محمد بن عیسی، جنبه غلو، اعتماد بر مراسیل و روایت از راویان ضعیف یا مجهول دانست که البته همگی بر خلاف مبانی حدیثی پذیرفته‏شده در مکتب حدیثی قم بوده است. البته احمد بن محمد بن عیسی در مورد بعضی از این افراد، از جمله احمد بن محمد بن خالد برقی، تغییر موضع داد و او را به قم باز گرداند. شاید علت این تغییر موضع در مورد برقی، این باشد که اخراج او نه به سبب جنبه غلو بلکه به علت اعتماد بر مراسیل بوده است.

1.. ابن غضائری، همان، ص۶۶.

2.. نجاشی، رجال، ص۳۳۲.

3.. همان، ص۳۲۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
64

حدیث نمی‏کرده؛ البته او پس از مدتی از این نظر برگشته است. او از دیگرانی چون عبداللّٰه بن مغیره و حسن بن خرزاذ نیز به علل نامعلومی روایت نمی‏کند.۱ گرچه این سخت‏گیری‏ها، گاه خالی از افراط نبوده است، وجود چنین روحیه‏ای در حوزه حدیثی قم، موجبات نوعی اطمینان به روایات این حوزه و شیوخ و محدثان آن را فراهم آورده است، به‏طوری که در دوره‏های بعد، محدث برجسته‏ای چون حسین بن روح نوبختی، از نواب اربعه امام زمانعلیه السلام، کتاب حدیثی را که از نظر اعتبار مشکوک می‏نمود نزد علمای حوزه قم فرستاده تا پس از مطالعه، نظر خود را درباره صحت و سقم احادیث آن بیان دارند.۲ همین نگاه و حساسیت در پذیرش روایات در عصرهای بعدی در روایت نکردن محدثان قمی از بعضی افراد و نوع جرح و تعدیل‏های متناسب با مبانی فکری محدثان قمی بروز کرده است.۳

از دیگر ویژگی‏های مکتب حدیثی قم که تحت تأثیر مستقیم خاندان اشعری است، مبارزه با اندیشه‏های غلوآمیز درباره ائمهعلیهم السلام است. این مسئله که نتیجه طبیعی رشد جریان غالی‌گری در قرن سوم است، با برخورد شدید محدثان اشعری در قم مواجه می‏شود و از نفوذ در اندیشه قمی‏ها باز می‏ماند. نقطه اوج این برخورد را باید سال ۲۵۵ هجری دانست که در آن، احمد بن محمد بن عیسی در حرکتی عمومی، غالیان را از شهر قم اخراج می‏کند.۴

احمد بن محمد بن خالد برقی یکی از اخراج‏شدگان در این جریان است.۵ اخراج برقی که شخصاً دانشمندی موثق است، تنها به علت روایت از راویان ضعیف و اعتماد بر احادیث مرسل صورت می‏پذیرد. ابن غضائری درباره علت اخراج او از قم نوشته است: «طعن القمیون علیه و لیس الطعن فیه، انما الطعن فی من یروی عنه؛ فانه لایبالی عمن یأخذ، علی طریقة اهل الاخبار».۶ از دیگر اخراج‏شدگان می‏توان از سهل بن زیاد نام برد که پس از اخراج به ری رفت و در آنجا سکنی گزید. علت اخراج وی غلو و کذب۷ روایت احادیث مرسل و روایت از راویان

1.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۹۹.

2.. همو، کتاب الغیبه، ص۲۴۰.

3.. ر.ک: جباری، مکتب حدیثی قم، ص۳۷۷ و ۳۷۸.

4.. ابن غضائری، رجال، ص۳۹؛ حلی، خلاصة الاقوال، ص۶۳ نیز ر.ک: دوانی، مفاخر اسلام، ج۱، ص۴۰۰.

5.. همان.

6.. ابن غضائری، همان.

7.. نجاشی، رجال، ص۱۸۵.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20462
صفحه از 356
پرینت  ارسال به