55
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

امام هادیعلیهم السلام۱ و از بزرگ‏ترین و برجسته‏ترین شخصیت‏های علمی دوران خود و رئیس و بزرگ شهر قم که نجاشی از او با عباراتی چون «شیخ القمیین و وجههم و فقیههم غیر مدافع» یاد کرده است.۲ نام او در سند ۲۲۹۰ حدیث در کتب اربعه به چشم می‏خورد.۳ وی در دریافت و نقل حدیث بسیار سخت‏گیر بوده است، به‏طوری که حتی از محدث برجسته‏ای چون حسن بن محبوب نیز، به اتهام روایت از ابی‏حمزه،۴ حدیث نقل نکرده است. البته پس از مدتی از این نظر برگشته است. او از دیگرانی چون عبداللّٰه بن مغیره و حسن بن خرزاذ به دلائلی نامعلوم روایت نمی‏کرده است.۵ در زمان ریاست او بر حوزه حدیثی قم شمار کثیری از متهمان به غلو نسبت به ائمهعلیهم السلام از این شهر اخراج شده‏اند. از جمله این افراد احمد بن محمد بن خالد برقی است. البته او پس از مدتی از این کار پشیمان شد و ضمن عذرخواهی از برقی او را به این شهر بازگرداند۶ و پس از درگذشت وی با پای برهنه در تشیع جنازه او حاضر شد.۷ از جمله آثار او می‏توان به کتاب‏های النوادر،۸ التوحید، فضل النبی، ‏المتعه، الناسخ و المنسوخ‏، فضائل العرب، الحج‏ و الأظله اشاره کرد.۹

۴. محمد بن اسحاق بن یعقوب بن عبداللّٰه اشعری: از اصحاب امام جوادعلیه السلام.۱۰ ظاهراً وی صاحب تألیفات متعددی بوده که احمد بن محمد بن خالد برقی آنان را روایت کرده است، اما

1.. طوسی، رجال، ص۳۵۱، ۳۷۳ و ۳۸۳.

2.. نجاشی، رجال، ص۸۲.

3.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۳، ص۹۰.

4.. این شخص را برخی علی بن ابی‏حمزۀ بطائنی(جباری، مکتب حدیثی قم، ص۳۷۶) و برخی ابوحمزۀ ثمالی دانسته‏اند (مهاجر، رجال الاشعریین، ص۴۰). بنا بر نظر دوم، از آنجا که حسن بن محبوب متولد سال ۱۴۹هجری و ابوحمزۀ ثمالی متوفای سال ۱۵۰هجری است و احمد بن محمد بن عیسی سماع را در نقل حدیث شرط می‏دانسته، از حسن بن محبوب حدیث نقل نمی‏کرده است.

5.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۹۹.

6.. ابن غضائری، رجال، ص۳۹.

7.. حلی، خلاصة الاقوال، ص۶۳.

8.. یگانه اثر موجود تا زمان حاضر از آثار احمد بن محمد بن عیسی همین کتاب است. مشخصات کتاب‏شناسی این اثر چنین است: اشعری، احمد بن محمد بن عیسی(۱۴۰۸ق)، کتاب النوادر، ج۱، قم: انتشارات مدرسۀ امام مهدیعلیه السلام.

9.. شیخ جعفر مهاجر در کتاب رجال الاشعریین به پانزده کتاب از آثار احمد بن محمد بن عیسی اشاره کرده است (مهاجر، رجال الاشعریین، ص۴۰).

10.. نجاشی، رجال، ص۸۲.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
54

این مکتب، بعضی از ویژگی‏های خاص خود را بروز داده است. در این قسمت به معرفی شماری از محدثان اشعری این طبقه، مقارن با نیمه اول قرن سوم هجری می‏پردازیم و در بخش بعد، تأثیرات طبقات محدثان اشعری را بر سیر تحول مکتب حدیثی قم بررسی می‏کنیم.

۱. احمد بن اسحاق بن عبداللّٰه اشعری: از اصحاب امام جواد و امام عسکریعلیهما السلام.۱ وی از امام جواد و امام هادیعلیهما السلام روایت کرده و از اصحاب خاص امام حسن عسکریعلیه السلام است. نجاشی از وی با تعبیر «وافد القمیین» یاد کرده است.۲ منظور از وافد در اینجا شخصی است که برای طرح سؤالات نزد ائمهعلیهم السلام می‏آمده است. همچنین وی ناظر امام عسکریعلیه السلام بر اوقاف قم بوده است.۳ او از کسانی است که امام زمانعلیه السلام را دیده‏اند۴ و توقیعی از سوی حضرت در توثیق وی صادر شده است.۵ کشی روایات چندی را درباره وی نقل کرده که حاکی از علو مرتبت وی نزد ائمهعلیهم السلام است. از آن جمله اینکه وی به هنگام حج، هزار دینار نیاز داشته است و حضرت با صدور توقیعی، دستور پرداخت آن مبلغ را به وی داده‏اند. در بازگشت از حج نیز از جانب حضرت، مالی به او پرداخت شده است.۶ از جمله آثار او می‏توان به علل الصوم۷ یا علل الصلاة۸ اشاره کرد که ظاهراً مجموعه بزرگی بوده است. همچنین او مجموعه مسائلی دارد که آن را از امام هادیعلیه السلام پرسیده است.۹

۲. علی بن اسحاق بن عبداللّٰه اشعری: شیخ طوسی از وی در شمار کسانی که از ائمهعلیهم السلام روایت نقل نکرده‏اند، یاد می‏کند.۱۰ او کتابی دارد که احمد بن محمد بن خالد آن را روایت کرده است.۱۱

۳. احمد بن محمد بن عیسی بن عبداللّٰه اشعری: از اصحاب امام رضا، امام جواد و

1.. طوسی، رجال، ص۳۷۳ و ۳۹۷؛ برقی، رجال، ص۵۶ و۶۰.

2.. نجاشی، رجال، ص۹۱.

3.. قمی، تاریخ قم، ص۲۱۱.

4.. حلی، خلاصة الاقوال، ص۶۳.

5.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۳۱.

6.. همان.

7.. بر اساس گفتۀ نجاشی در رجال.

8.. بر اساس گفتۀ شیخ طوسی در فهرست.

9.. طوسی، فهرست، ص۷۰؛ نجاشی، رجال، ص۹۱.

10.. طوسی، رجال، ص۴۳۴.

11.. طوسی، فهرست، ص۱۵۸؛ نجاشی، رجال، ص۲۷۹ و ۲۸۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 25596
صفحه از 356
پرینت  ارسال به