کاظم و امام رضاعلیهما السلام دانسته و برای وی کتابی ذکر کرده است.۱ از او یازده حدیث در کتب اربعه شیعه نقل شده است.
۴. اسماعیل بن عیسی بن عبداللّٰه اشعری: در کتب اصلی رجال نامی از وی نیامده است. از وی شانزده روایت مستقیماً از امام کاظم و امام رضاعلیهما السلام نقل شده است.۲ او کتابی دارد که صدوق در بخش مشیخه من لایحضره الفقیه به آن اشاره و به صحت آن حکم کرده است.۳
۵. مرزبان بن عمران بن عبداللّٰه اشعری: از اصحاب امام کاظم۴ و امام رضاعلیهما السلام.۵ در روایتی مرزبان از امام رضاعلیه السلام درباره تشیع خود سؤال میکند. امام در جواب وی را از شیعیان خود میدانند.۶ او کتابی دارد که صفوان بن یحیی آن را روایت کرده است.۷
۶. ادریس بن عیسی بن عبداللّٰه اشعری: از اصحاب امام رضاعلیه السلام.۸
۷. اسحاق بن آدم بن عبداللّٰه اشعری: از راویان امام رضاعلیه السلام و صاحب کتابی است که محمد بن ابیصهبان آن را روایت کرده است.۹
۸. اسماعیل بن آدم بن عبداللّٰه اشعری: نجاشی با تعبیراتی چون «وجه من القمیین و ثقه» او را ستوده است. همچنین کتابی برای وی برشمرده که محمد بن ابیصهبان آن را روایت کرده است.۱۰ در کتب رجال درباره اینکه وی از چه کسی سماع حدیث کرده است، مطلبی نیامده و ابن داوود او را از کسانی میداند که از ائمهعلیهم السلام روایت نکردهاند.۱۱ اما با توجه به تعبیر «وجه» در کلام نجاشی میتوان وی را محدث و کتابش را اثری حدیثی دانست. ظاهراً وی در عصر امام هشتمعلیه السلام میزیسته است.۱۲
1.. نجاشی، رجال، ص۱۸۶.
2.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۴، ص۷۷ و ۷۸.
3.. نمازی شاهرودی، مستدرک علم رجال الحدیث، ج۱، ص۶۵۸.
4.. برقی، رجال، ص۶۶؛ طوسی، رجال، ص۵۱.
5.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۹۴.
6.. نجاشی، رجال، ص۴۲۳.
7.. همو، رجال، ص۳۵۱.
8.. طوسی، فهرست، ص۵۵؛ نجاشی، رجال، ص۷۳.
9.. نجاشی، رجال، ص۲۷ و ۲۸.
10.. ابن داوود حلی، رجال، ص۴۹.
11.. مهاجر، رجال الاشعریین، ص۵۰.