33
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

روایاتی که او نقل کرده به ما رسیده است.۱ این مجموعه از روایات ابن اورمه نیز عمدتاً در آثار کلینی و صدوق وارد شده است. جالب توجه است که ابن اورمه خود کتابی در رد بر غلات نگاشته بود. کتاب ما نزل فی القران فی أمیرالمؤمنین، کتاب المناقب و کتاب المثالب از دیگر آثار او در حوزه کلام‏اند.

ابوسعید سهل بن زیاد آدمی از اصحاب امام جوادعلیه السلام، امام هادیعلیه السلام و امام عسکریعلیه السلام نیز از کسانی است که در انتقال میراث مکتوب کوفه به قم سهمی داشته است، اما حضور وی در قم چندان دوام نیافت و احمد بن محمد بن عیسی او را به غلو و دروغ‏گویی متهم و از قم اخراج کرد۲. سهل بن زیاد پس از اخراج از قم، در ری فعالیت حدیثی داشت و بخش زیادی از میراث حدیثی او با واسطه راویان حدیث ری به کلینی منتقل و در کتاب کافی برای ما ثبت شده است. مجموعه روایات به‏جا مانده از سهل بن زیاد، اهتمام وی به حوزه اعتقادات و مباحث کلامی را نشان می‏دهد. وی در موضوع خداشناسی کتاب التوحید را نگاشت که در میان اصحاب امامیه مشهور بود و بسیاری آن را روایت می‏کردند.۳

حسین بن عبید اللّٰه محرّر نیز از اصحاب امام هادیعلیه السلام و از راویان جنجال‏آفرین در قم است. احمد بن محمد بن عیسی وی را نیز به اتهام غلو از قم اخراج کرد۴. اتهام وی به غلو در همه منابع ذکر شده است، ولی نجاشی در عین حال، متذکر می‏شود که کتاب‏های وی صحیحة الحدیث بوده است۵. کتاب‏های الایمان، التوحید و کتاب الامامه از آثار کلامی اوست که بیشتر محمد بن یحیی عطار آن را روایت کرده است.

گذشته از این افراد که واسطه انتقال میراث حدیثی کوفه به قم‏اند، شخصیت‏های دیگری نیز در این بازه زمانی در قم فعالیت کلامی داشته‏اند که با اطلاعات موجود و اندک ما نمی‏توان ایشان را به یکی از خطوط فکری ذکر شده انتساب داد. با این حال، گرایش ایشان به جریان حدیثی کلامی، روشن و انکارناپذیر است و هدف ما را از اثبات یک مدرسه کلامی در قم تأمین می‏کند. از جمله این افراد احمد بن ابی‏زاهر اشعری قمی است. وی از شخصیت‏های برجسته و شناخته شده در قم و

1.. در مجموع شاید کم‏تر از پنجاه روایت.

2.. نجاشی، همان، ص۱۸۵؛ ابن غضائری، رجال، ص۶۶.

3.. نجاشی، رجال، ص۱۸۵.

4.. کشّی، رجال، ج۲، ص۷۹۹.

5.. نجاشی، همان، ص۴۲.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
32

حسین بن سعید است.۱ نجاشی از کتاب‏های او نام پنج کتاب را ذکر کرده است: کتاب الدلائل، کتاب الوصایا، کتاب العتق، کتاب تفسیرعمّ یتساءلون و کتاب الاداب. ابوسمینه افزون بر کتاب‏های خود، بخشی از میراث مشایخ کوفه را نیز به قم انتقال داد.۲

ابوسمینه پیش از ورود به قم در کوفه به غلو و دروغ‏گویی شهرت یافته بود. وی به قم وارد شد و مدتی نزد احمد بن محمد بن عیسی مهمان بود تا اینکه در قم نیز به غلو شهرت یافت و احمد بن محمد وی را از قم اخراج کرد.۳ اتهام غلو به ابوسمینه نشان‏دهنده توجه او به حوزه مباحث اعتقادی است. در مدتی که او در قم اقامت داشت، برخی از مشایخ قم از او کتاب‏ها و روایاتش را استماع نمودند. از مهم‏ترین کسانی که از وی روایت کرده‏اند، احمد بن محمد بن خالد برقی ومحمد بن ابی‏القاسم ماجیلویه است. مشایخ قم کتاب‏ها و روایات او را غیر از آنچه غلو و تخلیط بود یا از منفردات وی به شمار می‏آمد، روایت کرده‏اند؛۴ به‏گونه‏ای که در کتاب کافی ۲۸۲ روایت از طریق ابوسمینه وارد شده است.

ابوجعفر محمد بن أورمه قمی از دیگر راویان میراث کوفه در قم است. وی از اصحاب امام رضاعلیه السلام شمرده شده۵ و امامت حضرت هادیعلیه السلام را نیز درک کرده است. ابن اورمه را قمی‏ها به غلو متهم کردند، به‏گونه‏ای که تصمیم به قتل او گرفتند.۶ این اتهام سبب شد در طبقات بعد نیز کسانی چون ابن ولید و صدوق دست به گزینش و استثنای روایات او بزنند و منفردات وی را نپذیرند.۷ شاید به همین دلیل است که با وجود تألیف چندین کتاب، تنها حجم محدودی از

1.. همان.

2.. نام وی در سیزده طریق از طرق نجاشی به میراث راویان کوفی ذکر شده و شیخ طوسی نیز در پنج طریق با واسطۀ او روایت کرده است.

3.. نجاشی، همان، ص۳۳۲؛ ابن غضائری، رجال، ص۹۴.

4.. طوسی، فهرست، ص۴۱۲.

5.. همو، رجال، ص۳۶۷.

6.. نجاشی از این تصمیم چنین گزارش کرده است: «محمد بن أورمة أبوجعفر القمی ذکره القمیون و غمزوا علیه و رموه بالغلو حتى دس علیه من یفتک به، فوجده یصلی من أول اللیل إلى آخره فتوقفوا عنه». ابن غضائری نیز این موضع‏گیری را چنین گزارش کرده است: «و قد حدثنی الحسن بن محمد بن بندار القمی ـ رحمه اللّٰه ـ قال: سمعت مشایخی یقولون: إن محمد بن أورمة لما طعن علیه بالغلو (اتفقت) الأشاعرة لیقتلوه، فوجدوه یصلی اللیل من أوله إلى آخره لیالی عدیدة، فتوقفوا عن اعتقادهم».

7.. نجاشی، رجال، ص۳۲۹؛ طوسی، فهرست، ص۲۲۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20365
صفحه از 356
پرینت  ارسال به