روایاتی که او نقل کرده به ما رسیده است.۱ این مجموعه از روایات ابن اورمه نیز عمدتاً در آثار کلینی و صدوق وارد شده است. جالب توجه است که ابن اورمه خود کتابی در رد بر غلات نگاشته بود. کتاب ما نزل فی القران فی أمیرالمؤمنین، کتاب المناقب و کتاب المثالب از دیگر آثار او در حوزه کلاماند.
ابوسعید سهل بن زیاد آدمی از اصحاب امام جوادعلیه السلام، امام هادیعلیه السلام و امام عسکریعلیه السلام نیز از کسانی است که در انتقال میراث مکتوب کوفه به قم سهمی داشته است، اما حضور وی در قم چندان دوام نیافت و احمد بن محمد بن عیسی او را به غلو و دروغگویی متهم و از قم اخراج کرد۲. سهل بن زیاد پس از اخراج از قم، در ری فعالیت حدیثی داشت و بخش زیادی از میراث حدیثی او با واسطه راویان حدیث ری به کلینی منتقل و در کتاب کافی برای ما ثبت شده است. مجموعه روایات بهجا مانده از سهل بن زیاد، اهتمام وی به حوزه اعتقادات و مباحث کلامی را نشان میدهد. وی در موضوع خداشناسی کتاب التوحید را نگاشت که در میان اصحاب امامیه مشهور بود و بسیاری آن را روایت میکردند.۳
حسین بن عبید اللّٰه محرّر نیز از اصحاب امام هادیعلیه السلام و از راویان جنجالآفرین در قم است. احمد بن محمد بن عیسی وی را نیز به اتهام غلو از قم اخراج کرد۴. اتهام وی به غلو در همه منابع ذکر شده است، ولی نجاشی در عین حال، متذکر میشود که کتابهای وی صحیحة الحدیث بوده است۵. کتابهای الایمان، التوحید و کتاب الامامه از آثار کلامی اوست که بیشتر محمد بن یحیی عطار آن را روایت کرده است.
گذشته از این افراد که واسطه انتقال میراث حدیثی کوفه به قماند، شخصیتهای دیگری نیز در این بازه زمانی در قم فعالیت کلامی داشتهاند که با اطلاعات موجود و اندک ما نمیتوان ایشان را به یکی از خطوط فکری ذکر شده انتساب داد. با این حال، گرایش ایشان به جریان حدیثی کلامی، روشن و انکارناپذیر است و هدف ما را از اثبات یک مدرسه کلامی در قم تأمین میکند. از جمله این افراد احمد بن ابیزاهر اشعری قمی است. وی از شخصیتهای برجسته و شناخته شده در قم و