میراث علمی سعد بن عبداللّٰه
از مهمترین معیارهای سنجش افکار، گرایش فکری و شناخت ابعاد دانش و آگاهی افراد، سیر در نگاشتههای به جای مانده یا گزارش شده از ایشان است. همچنانکه اشاره رفت، سعد بن عبداللّٰه به فراوانیِ نگارش توصیف شده است. کتب تألیفی سعد بن عبداللّٰه را میتوان در این موضوعات دستهبندی کرد:
نگاشتههای فقهی: کتاب الوضوء، کتاب الصلاه، کتاب الزکاه، کتاب الصیام، کتاب الحج، کتاب جوامع الحج، کتاب المتعه، کتاب احتجاج الشیعة على زید بن ثابت فی الفرائض.
کتابهای کلامی ـ عقیدتی: کتاب الضیاء فی الرد على المحمدیة و الجعفریه، کتاب الرد على الغلاة، کتاب الرد على علی بن إبراهیم بن هاشم فی معنى هشام و یونس، کتاب الرد على المجبره، کتاب الإمامه،کتاب فضل النبیصلی الله علیه و آله، کتاب الاستطاعه، کتاب مناقب الشیعه.
تألیفات تاریخی: کتاب فرق الشیعه، کتاب فضل العرب، کتاب فضل قم و الکوفه.
کتابهای رجالی: کتاب مناقب رواة الحدیث،کتاب مثالب رواة الحدیث، کتاب فضل ابیطالب و عبدالمطلب و ابیالنبیصلی الله علیه و آله، کتاب مثالب هشام و یونس.
کتب علوم قرآنی: کتاب ناسخ القرآن و منسوخه و محکمه و متشابهه.
کتب اخلاقی ـ عبادی: کتاب قیام اللیل، کتاب الدعاء، کتاب المزار، کتاب فضل الدعاء و الذکر.۱
این دستهبندی نشان میدهد وی در موضوعات و رشتههای مختلف علوم اسلامی دست به تألیف زده و از همین رو، شخصیتی ذو وجوه و دارای ابعاد مختلف علمی از خود به نمایش نهاده است؛ بهویژه آنکه دانش و آگاهی حدیثی او علاوه بر مکتب تشیع، مذهب اهل سنت بهعنوان بزرگترین مذهب معارض دروندینی را نیز شامل میشده است. جمله «فی ما رواه مما یوافق الشیعه»، درمورد تألیفات او دقیقاً نشان میدهد او تألیفاتی در تبیین دیدگاه و اقوال اهل سنت نیز ارائه داده است. از نشانههای توان علمی سعد بن عبداللّٰه علاوه بر تصریح رجالشناسان بزرگ بر