301
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

گفتار است.

اما از آنجا که گرایش‏های انتقال‏دهنده حدیث به قم را از نگاه کلامی می‏توان به دو خط موافقان و مخالفان اندیشه‏ها و نوع سلوک و تعامل هشام بن حکم۱ با نقل و عقل تقسیم کرد،۲ سعد بن عبداللّٰه را می‏توان در گرایشِ مخالفان خط فکری هشام بن حکم قرار داد.

به بیان دیگر، حوزه قم در برابر گرایش فکری هشام بن حکم و یونس بن عبدالرحمن سه موضع متفاوت گرفت:

۱. برخی همانند احمد بن محمد بن عیسی اشعری(در برهه‏ای از زمان)، علی بن حدید و یونس بن بهمن موضعی منفی درباره هشام و یونس اتخاذ کردند.۳ نماینده جدی این تفکر پس از این افراد سعد بن عبداللّٰه (۲۹۹ق) است. وی حتی کتابی با عنوان مثالب هشام و یونس نگاشته است۴ و هنگامی که علی بن ابراهیم در کتاب فی معنی هشام و یونس۵ از برخی از عقاید آنها دفاع می‏کند، سعد در کتاب الرد علی علی بن ابراهیم فی معنی هشام و یونس به سخنان او پاسخ می‏دهد.۶

1.. حجم ارجاعاتی که به هشام و پیروانش در کتب ملل و نحل داده شده و حملات معتزلیان به وی اهمیت دیدگاه و نظریه‏پردازی وی را در میان امامیه به نمایش می‏‏نهد. مناظرات هشام و یادکرد از برخی اصحاب با عنوان «من اصحاب هشام» یا تعبیر «یونسی» (ر.ک: تفسیر قمی، ج۱، ص۲۰؛ طوسی، رجال، ص۲۷۹ و ۳۶۹؛ نجاشی، رجال، ص۳۰۶) شاهد مهمی بر این ادعاست. از شاگردان هشام می‏‏توان به ابوجعفر سکاک، علی بن منصور، علی بن اسماعیل میثمی، محمد بن عیسی بن عبید، جعفر بن عیسی بن عبید، فضل بن شاذان، حکم بن هشام، ابومالک حضرمی و... اشاره کرد. این گرایش در قم به همت محمد بن عیسی بن عبید و ابراهیم بن هاشم گسترش یافت. چندی بعد کلینی، شاگرد علی بن ابراهیم، این گرایش را ادامه داد. خط فکری هشام را در سالیان بعد در مدرسۀ بغداد در اندیشه و کنش علمی شیخ مفید و شاگردان وی به‏عنوان گرایش غالب در مدرسۀ بغداد و در ادامۀ آن در مدرسۀ حله ملاحظه می‏‏شود.

2.. البته این تفکیک، با مقیاس گونه‏های رفتاری نسبت به افکار هشام در میان برخی از محدثین قم قابل پیگیری است. از سوی دیگر، باید به افرادی در قم اشاره کرد که در نقل، به گرایش خاصی پایبند نیستند و از هر دو گروه به نقل روایت می‏پردازد؛ بزرگانی همانند عبداللّٰه بن جعفر حمیری، حسین بن سعید اهوازی، محمد بن حسین بن ابی‏الخطاب، حسن بن موسی خشاب و محمد بن خالد برقی. با این حال، تمایز توجه دو طیف از محدثان قم به آرای هشام معیار این جداسازی می‏تواند قرار گیرد.

3.. طوسی، رجال، ص۴۹۷.

4.. نجاشی، رجال، ص۱۷۷.

5.. همان، ص۲۶۰.

6.. همان.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
300

مختلفی تا سعد بن عبداللّٰه واقع شده احمد بن محمد بن خالد برقی۱ است که نام وی در دوازده مورد ذکر شده است. با وجود توثیق شخص برقی، وی را راوی اخبار ضعیف و کسی که به اخبار مرسل اعتماد می‏کند، معرفی کرده‏اند.۲

محمد بن حسن بن ولید در فهرست مرحوم شیخ در طریق پنجاه کتاب از سعد بن عبداللّٰه ذکر گردیده است که بیشترین واسطه در طریق نقل کتب از سعد می‏باشد. وی از مشایخ و بزرگان قم است.۳ مرحوم شیخ الطائفه پس از ثقه معرفی کردن وی و بیان آگاهی او به علم فقه می‏نویسد: «یروی عن الصفّار و سعد».۴ سال وفات وی را ۳۴۳ بیان کرده‏اند.۵

پس از محمد بن حسن بن ولید، علی بن حسین بن بابویه با ۴۱ مورد در طریق انتقال کتب از سعد تا مؤلّفان آنها قرار دارد. علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی از مشایخ قم در زمان خود و جزء متقدمان از مشایخ قم و فقیه و از موثقان معرفی شده است.۶ شیخ طوسی او را دارای کتاب‏های فراوانی معرفی می‏کند.۷

گرایش‏های مدرسه قم و نگرش سعد

آگاهی سعد بن عبد‏اللّٰه از گرایش‏ها، جریان‏ها و فرقه‏های شیعی هم‏عصر وی، با نگاهی به تألیفات او نمود می‏‏یابد. تألیفاتی از او در رده افکار علی بن ابراهیم بن هاشم درباره دیدگاه وی در مورد هشام و دیگر ردیه‏های او همانند پاسخ به غلات و برخی دیگر از فرق شیعی نشان‏دهنده این

1.. نجاشی، همان، ص۷۶.

2.. همان. مرحوم نجاشی کتاب محاسن او را که شامل کتب متعددی (نود کتاب، در فهرست مرحوم شیخ طوسی نام ۸۶ کتابش آمده) است، به علاوۀ سائر کتب وی ذکر می‏کند (نجاشی، رجال، ص۷۷). مرحوم شیخ او را دارای تألیفات بسیاری می‏داند که نام برخی از آنها را در فهرست خود می‏آورد.(شیخ طوسی، فهرست، ص۵۲) سپس در یکی از طرق انتقال این کتب به خود می‏نویسد: «أخبرنا بها ابن أبی‏جید عن محمد بن الحسن بن الولید عن سعد بن عبداللّٰه عن أحمد بن أبی‏عبداللّٰه (احمد بن محمد بن خالد) بجمیع کتبه و روایاته». (طوسی، فهرست، ص۵۴).

3.. طوسی، فهرست، ص۴۴۲؛ نجاشی، رجال، ص۳۸۳.

4.. طوسی، رجال، ص۴۳۹.

5.. نجاشی، رجال، ص۳۸۳.

6.. نجاشی، همان، ص۲۶۱. وی در سفری به عراق از ابوالقاسم حسین بن روح، نائب حضرت ولی عصرعلیه السلام تقاضای فرزندانی پسر می‏کند که به برکت دعای حضرت خداوند منان به وی دو پسر یعنی شیخ صدوق و برادرش را عنایت فرمود که واسطه‏های نقل کتب و روایات عدیدۀ پدر شدند (نجاشی، رجال، ص۲۶۲). وفات وی سال ۳۲۹ ذکر شده است (همان،ص۲۶۲).

7.. طوسی، رجال، ص۲۷۴.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20177
صفحه از 356
پرینت  ارسال به