297
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

از عرب‏های اشعری با گرایش‏های شیعی، پایگاهی برای تشیع در ایران شد. مؤلّف تاریخ قم، اشعریان را جزء اولین افرادی می‏داند که تشیع را به صورت رسمی و علنی در ایران اظهار نمودند.۱ این گونه قم به صورت یک مرکز قوی و محض شیعی، آن هم از نوع تشیع اعتقادی، نمود یافت.

سعد بن عبداللّٰه بن ابی‏خلف که به اشعری و قمی و کنیه ابوالقاسم معرفی شده است، از نسل‏های بعدی اشعریان و از بزرگان و سرشناسان شیعه در عصر خود به شمار می‏آید. ارباب رجال و تراجم سال ولادت وی را یاد نکرده‏اند، اما وفات وی مردد میان سال ۲۹۹ یا ۳۰۱ قمری است. نجاشی قول دوم را صحیح‏تر دانسته و از دیدگاه اول با عبارت «و قیل» یاد کرده است.۲ درباره مکان ولادت و وفات سعد نیز تصریحی وجود ندارد. از ویژگی‏های اخلاقی او بزرگ‏منشی ذکر شده است. تبحر علمی ویژه او در فقه بوده است. وی از فقهای برتر جمعیت شیعه شمرده شده است،۳ به‏گونه‏ای که شیخ صدوق کتاب الرحمة سعد را که از کتب فقهی است، کتاب مرجع و مشهور می‏خواند و در من لایحضره الفقیه آورده است: «کتاب الرحمة لسعد بن عبداللّٰه من الکتب المشهوره التی علیها المعوّل و إلیها المرجع».۴

جایگاه سعد بن عبداللّٰه

ابن داوود در کتاب رجال خویش که از دو بخش عمده تشکیل شده و راویان مورد اعتماد و راویان ضعیف را از هم جدا کرده، نام سعد بن عبداللّٰه را در هر دو بخش آورده است. علت این امر آن است که بنا بر کلام صاحب اعیان الشیعه و دیگر بزرگان کسی در وثاقت و جلالت سعد بن عبداللّٰه شکی ندارد. در توضیح این سخن باید افزود: شهید ثانی و سید محسن امین بر این باورند که دلیل آورده شدن سعد در قسم دوم توسط ابن داوود، تضعیفی است که از برخی اصحاب در ملاقات وی با امام حسن عسکریعلیه السلام صورت گرفته است.۵ این دو بر این باورند که این حکایت

1.. قمی، تاریخ قم، ص۲۴۱.

2.. نجاشی، رجال، ص۱۷۸.

3.. همان؛ طوسی، رجال، ص۲۱۵.

4.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۸ ، ص۷۵.

5.. این روایت را شیخ صدوق در کمال الدین و طبرسی در الاحتجاج آورده‏اند. برای اطلاع بیشتر در این زمینه ر.ک: شاکر، «سعد بن عبداللّٰه اشعری قمی و گسترۀ فعالیت علمی حوزۀ حدیثی قم، دو فصلنامۀ حدیث اندیشه، ش ۱۵، ص۱۳۳ و ۱۳۴.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
296

سعد بن عبداللّٰه اشعری از محدثان بزرگ و شخصیت‏های ممتاز این حوزه حدیثی به شمار می‏آید.۱ نگاشته پیش‏ رو به بررسی زوایای مختلف زندگی علمی این محدث و دانشمند قمی پرداخته است. اهمیت سعد بن عبداللّٰه علاوه بر جایگاهش در حدیث و نقش اثرگذار وی در موسوعه‏های حدیثی، تأثیر پر رنگ وی در سایر مباحث علمی از جمله کلام، فقه، تفسیر، رجال، فرق و مذاهب است. در این نوشتار تلاش شده است تا زوایای کوشش علمی و فرهنگی سعد بن عبداللّٰه با بررسی نگاشته‏های وی و نقش و تأثیر افکار سعد در نگارش‏های پس از او روشن شود. این بررسی ما را در تحلیل فضای فکری حوزه حدیثی قم و تحلیل برخی نسبت‏ها درباره این حوزه حدیثی همانند اخباری‏گری و پرهیز از دخالت عقل در نقادی و فهم شریعت و گونه مواجهه و تعامل با سائر فرق و مذاهب یاری خواهد رساند. همچنین در شناخت گرایش‏های مختلف فکری در حوزه قم، و آگاهی از وحدت یا تعدد روش‏های معرفتی در این حوزه مؤثر است.

اشعریان و قم

از مهم‏ترین دلیل‏های انتقال فعالیت حدیثی شیعه از عراق به ایران، فشار روز افزون عباسیان بر فقیهان و محدثان شیعی در عراق بود. شهر قم نخستین مرکز تشیع در ایران است؛ زیرا سابقه تشیع آن به دهه‏های پایانی قرن اول باز می‏گردد.۲ اشعریان از نخستین عرب‏هایی هستند که قم را برای سکونت خود برگزیدند. ایشان در اصل از جنوب جزیرة العرب به مدینه آمده بودند و پس از نفوذ اسلام به عراق، در کوفه ساکن شدند. در خاندان اشعری علاوه بر روحیه ضد اموی، زمینه‏های شیعی وجود داشته است. سائب بن مالک، بزرگ اشعریان، از همراهان و وافدین به سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود که به کوفه هجرت کرد.۳ درمورد نخستین افرادی که از طائفه اشعری در قم ساکن شده‏‏اند، آورده شده: «أول من سکن قم من آبائه، سعد بن مالکِ بن الأحوص و أبوجعفر».۴ نوادگان مالک بن عامر اشعری،۵ در دوران حجاج بن یوسف ثقفی، بر اثر فزونی تهدیدی که متوجه آنان بود تصمیم به ترک عراق گرفتند و سرانجام در قم ساکن شدند. قم با ورود این گروه

1.. دربارۀ جایگاه و نقش سعد بن عبداللّٰه در قم به صورت تفصیلی ر.ک: شاکر، «سعد بن عبداللّٰه اشعری قمی و گسترۀ ی فعالیت علمی حوزۀ حدیثی قم»، دو فصلنامۀ حدیث اندیشه، شمارۀ ۱۵، ص۱۲۹-۱۵۷.

2.. ر.ک: جعفریان، تاریخ تشیع در ایران، ص۱۱۷.

3.. طوسی، رجال، ص۶۰ ؛ نجاشی، رجال، ص۸۲.

4.. همان.

5.. وی از جمله کسانی است که در جریان فتوحات وارد قم شده است.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20266
صفحه از 356
پرینت  ارسال به