گرفت و میراث عظیمی را ـ که میتوان آن را میراث حدیثی کوفه دانست و در بر دارنده حجم بالایی از میراث حدیثی و نسخههای متعدد از مشایخ کوفه بود ـ به قم منتقل کرد. گفته میشود که وی نخستین کسی است که حدیث کوفیان را در قم منتشر کرد.۱
مشایخ ابراهیم بن هاشم در مدرسه حدیثی کوفه را تا ۱۶۰ شیخ حدیث شمردهاند.۲ وی همه کتابها و احادیث برخی از مشایخ بزرگ خود همچون محمد بن ابیعمیر را روایت کرده است۳ و میدانیم ابن ابیعمیر از بزرگترین محدثْمتکلمان مدرسه کوفه بود که خود زمانی دراز با متکلمان مشهور کوفه چون هشام بن حکم و هشام بن سالم مأنوس بود و حتی نزد ایشان شاگردی میکرد.۴
نشانههای آشکاری از اینکه ابراهیم بن هاشم از تبار متکلمان کوفه بوده است در دست نیست، اما بیتردید او مهمترین واسطه انتقال اندیشههای مدرسه کلامی هشام بن حکم به قم بوده است. بخش زیادی از روایات و مناظرههای هشام از طریق ابراهیم بن هاشم به قم راه یافت. از این گذشته وی را شاگرد یونس بن عبدالرحمن ـ متکلم بزرگ کوفی که خود نیز شاگرد هشام بوده است ـ معرفی کردهاند۵ و ابراهیم واسطه انتقال میراث و اندیشه یونس به قم است.
پس از ابراهیم بن هاشم، فرزندش علی بن ابراهیم شخصیت برجسته دیگری از طبقه دوم محدثان قم، همطبقه با سعد بن عبداللّٰه و صفّار به شمار میآید که به نظر میرسد متعلق به خط فکری ابراهیم بن هاشم است. هرچند علی بن ابراهیم از دیگر مشایخ بزرگ قم نظیر احمد بن محمد بن عیسی، احمد بن محمد بن خالد برقی و محمد بن عیسی بن عبید نیز روایات بسیاری را نقل میکرد، میتوان وی را وارث میراث پدر دانست که همه میراث بهجامانده از ابراهیم بن هاشم را روایت کرده است. علی بن ابراهیم از طریق پدرش و محمد بن عیسی بن عبید میراث یونس بن عبدالرحمن و هشام بن حکم را روایت میکرد و خود نیز به اندیشههای مدرسه هشام گرایش داشت. وی در این راستا کتابی با نام رسالة فی معنی هشام ویونس نوشت. نیک میدانیم