است:
سمع النبیصلی الله علیه و آله رجلاً یقول لرجل: قبح اللّٰه وجهک و وجه من یشبهک، فقالصلی الله علیه و آله: لاتقل هذا فان اللّٰه خلق آدم علی صورته.۱
شیخ صدوق در پی نقل این حدیث میگوید:
ترکت المشبهه من هذا الحدیث اوله و قالوا: ان اللّٰه خلق آدم علی صورته، فضلوا فی معناه و اضلوا.
وی در ادامه متن کتاب حدیث یازدهم را مطرح میکند که حسین بن خالد نزد امام رضاعلیه السلام قسمت دوم حدیث را مطرح میکند و معنای آن را میپرسد. حضرت میفرماید:
قاتلهم اللّٰه، لقد حذفوا اول الحدیث.
سپس به نقل داستان میپردازد و میفرماید:
رسول خدا بر دو نفر گذشت که به یکدیگر ناسزا میگفتند: شنید که یکی از آن دو به طرف مقابل خود گفت: خدا چهره تو و هر کس را که چون توست، زشت گرداند، رسول خدا فرمودصلی الله علیه و آله: ای بنده خدا! این را به برادرت مگو؛ زیرا خداوند حضرت آدم را بر چهره او آفریده است.۲
همچنین او در پی حدیث ۱۸۲۴ کتاب من لایحضره الفقیه که درباره ثواب روزه روزهای ماه شعبان است، روایتی را از امام صادقعلیه السلام نقل میکند و میگوید: هر کس سه روز از این ماه را روزه بدارد، خداوند را در بهشت زیارت میکند.
آنگاه میگوید:
زیارة اللّٰه زیارة انبیائه و حججهعلیهم السلام، من زارهم فقد زار اللّٰه، کما ان من اطاعهم فقد اطاع اللّٰه و من عصاهم فقد عصی اللّٰه ومن تابعهم فقد تابع اللّٰه عزوجل و لیس ذلک علی ما یتأوله المشبهة، تعالی اللّٰه عما یقولون علواً کبیرا.۳
چنانکه روشن است، مشبهه در این روایت زیارت خدا را به معنای رؤیت ظاهری او پنداشتهاند که شیخ صدوق این اشتباه را یادآوری میکند.
صدوق در موارد متعددی از کتابهایش، به گروه مشبهه حمله میبرد و افکارشان را باطل