225
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

به عبارت دیگر، نقل از صفّار باعث طولانی شدن اسناد می‏شد.

این بررسی مشخص می‏کند که کلینی نه تنها از گفتمان قم دست برنداشته، بلکه با ارائه نمونه‏هایی از روایات این بحث، تفکر به ارث رسیده از کوفه به قم را به ری۱ و بغداد منتقل کرده است.۲

تعداد روایات مشترک در ابوابی که عنوان مشابه در دو کتاب دارند ۴۳ مورد و تعداد روایات مشترکی که در باب اشتراک ندارند در مجموع دو کتاب ۹۷ مورد است.۳

درباره حجم بالای روایات صفّار باید بگوییم که وی به نقل یک حدیث با سندهای مختلف و طریقه‏ای متفاوت پرداخته است. شیخ بهایی در کتاب مشرق الشمسین یکی از راه‏های وثوق به اخبار را تکرار اسناد روایت در یک اصل می‏داند.۴ این مطلب نشان می‏دهد صفّار در پی ایجاد وثوق به محتوای این روایات بوده است و به همین دلیل روایات تکراری در بصائر بسیارند.

همچنین از مقایسه این دو کتاب روشن می‏شود که کلینی به نقل روایات مصداقی و احادیث ناقل جزئیات کم‏تر پرداخته است؛ در حالی‏که صفّار این‏گونه روایات را نیز نقل کرده و شاید همین امر موجب غریب‏نمایی روایات این کتاب گردیده است.

عناوین ابواب در هر دو کتاب برگرفته از روایات است؛ با این تفاوت که کلینی عنوان‏های خود را عام‏تر از صفّار می‏نویسد تا بتواند روایات مشابه را ذیل یک باب جمع کند و از حجم کتاب

1.. مرحوم آیت‏اللّٰه بروجردی معتقد است کافی قبل از عرضه در بغداد، در ری و قم عرضه شده است (ر.ک: بروجردی، سید حسین، تجرید الأسانید).

2.. اندرو نیومن در کتاب The formative period of twelve Shiism معتقد است که کلینی برای ارائۀ تفکر حوزۀ حدیثی قم در بغداد، با پراکنده کردن احادیثی که بر جایگاه بالای ائمهعلیهم السلام دلالت دارند، از بازخورد حوزۀ عقل‏گرای بغداد با این دسته از احادیث جلوگیری کرد. این تفکر با این پیش‏فرض پدید آمده که کلینی کافی را در بغداد تألیف و منتشر کرده است. وی می‏نویسد با وجود این، کلینی در نهایت با کاهش تعداد احادیث مربوط به ابعاد خاص علم و قدرت ائمهعلیهم السلام و با ذکر پراکندۀ آنها در جلدها و ابواب گوناگون و نامتناسب ـ که موجب تقلیل تأثیر همه‏جانبۀ آنها می‏شد ـ یا با حذف آنها ـ به‏طور کلی ـ آن دسته از احادیث بصائر را که بر ابعاد شگفت انگیزتر توانایی‏ها و علم ائمهعلیهم السلام تأکید داشت، عموماً کمرنگ کرده است (ر.ک: نیومن، اندرو. جی، دورۀ شکل‏گیری تشیع دوازده امامی، ص۲۷۶، ۳۱۹، ۳۲۳ و ۳۴۷).

3.. توجه به این نکته لازم است که در کافی تعدادی از این روایات در ابوابی که از گسترۀ علم ائمهعلیهم السلام سخن می‏گویند ذکر نشده‏اند؛  لذا آمار مشترکات، بیش از آمار روایات بررسی شده در کافی است.

4.. شیخ بهایی، مشرق الشمسین، ص۲۶.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
224

روایت باب، اشتراک وجود دارد۱ و در پنج روایت در سایر ابواب مشترک‏اند.۲ تعداد احادیث اختصاصی بصائر چهار مورد است. اگرچه هیچ روایتی از باب چهارم بصائر۳ به کافی راه نیافته است، روایات این باب مطلب بیشتری بر مباحث این موضوع نمی‏افزایند و موجب کاستی در روایات عام دانش ائمهعلیهم السلام نیز نمی‏شوند. بنابراین، کلینی و صفّار در این بحث نیز اتحاد نظر دارند.

نتیجه‏گیری

در مجموع از بررسی روایات گستره علم امام در دو کتاب کافی و بصائر الدرجات روشن می‏شود که میان کلینی و صفّار در گستره دانش ائمهعلیهم السلام اختلافی نیست و هر دو، دایره دانش ایشان را حقایق تحقق یافته و مقدرات آینده می‏دانند و البته دانش ایشان درباره آینده را بداپذیر می‏دانند و اطلاق علم غیب بر آن را صحیح نمی‏شمرند. علم کامل به احکام شرعی، اطلاع از وقایع گذشته، آگاهی به امور در حال وقوع و علم به مقدرات آینده، گستره‏ای عظیم از دانش را برای اهل بیتعلیهم السلام ترسیم می‏کند که در بر گیرنده تمام خلقت است. البته ثابت بودن این گستره به معنای علم فعلی به آن نیست؛ بلکه از منظر روایات ارائه شده در این دو کتاب، ائمهعلیهم السلام هنگام نیاز و ضرورت از این دانش استفاده می‏کنند تا در اِعمال ولایت، عالمانه حرکت نمایند.۴

مجموع روایات بررسی شده درباره گستره علم امام در کتاب بصائر الدرجات ۴۲۳ حدیث است. از کتاب کافی نیز ۸۵ حدیث ـ در ابواب اختصاص یافته به این بحث ـ بررسی شد که هفتاد مورد آن در بصائر نیز درج گردیده است. پنج مورد از این احادیث را کلینی به واسطه استادان خود از صفّار نقل می‏کند. با بررسی اسناد سایر روایات معلوم می‏شود اینکه کلینی از صفّار کم نقل می‏کند، به سبب بی‏اعتمادی به او یا نپذیرفتن روایات وی نیست؛ بلکه کلینی همان مضامین را با سندهایی کوتاه‏تر و بدون نیاز به اخذ از صفّار، از سایر مشایخ هم‏دوره او دریافت کرده است؛

1.. کلینی، همان، ج۱، ص۲۶۱؛  صفّار، همان، ص۱۲۸.

2.. کلینی، همان، ص۲۶۰، ۲۶۱ و ۲۶۲؛ صفّار، همان، ص۱۲۳، ۱۲۴ و ۱۲۹.

3.. صفّار، همان، ص۱۰۶.

4.. حمادی، «گسترۀ علم امام در مقایسۀ روایات اصول کافی و بصائر الدرجات»، (پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد دانشکدۀ علوم حدیث)، فصل دوم، گفتار دوم.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20181
صفحه از 356
پرینت  ارسال به