کلینی در کافی روایات این موضوع را در یک باب۱ جای داده است. تعداد روایات این باب دو حدیث است؛ اما صفّار دو باب با هشت حدیث را به این بحث اختصاص داده است.۲
عنوان باب اول بصائر مشابه عنوان باب کافی است و تعداد روایت مشترک این دو باب یک مورد است.۳ روایت دیگر کافی در باب دیگری از بصائر آمده است؛۴ لذا کافی در این باب، روایت اختصاصی ندارد. همچنین دو روایت بصائر در کافی یافت نشد. از مجموع این گروه از روایات روشن میشود که در این موضوع نیز کلینی و صفّار اشتراک نظر دارند و ائمهعلیهم السلام را عالم به حوادث آینده میدانند.
زمان رحلت
بُعد دیگر علم ائمهعلیهم السلام درباره حوادث آینده، علم امام به زمان ارتحال خویش است. در کافی و بصائر یک باب به این بحث اختصاص یافته است.۵ تعداد روایات این باب در کافی هشت حدیث و در بصائر چهارده حدیث است و این دو کتاب در چهار مورد مشترکاند.۶ دو روایت دیگر باب بصائر در سایر ابواب کافی آمده است.۷ چهار روایت در کافی و هشت روایت در بصائر از موارد اختصاصی هر کتاب است. با بررسی روایات این دو باب روشن میشود کلینی و صفّار این دانش را نیز برای اهل بیتعلیهم السلام پذیرفتهاند و در علم امام به زمان رحلت خویش اختلافی ندارند.
علم به وصی و امام بعد از خود
از دیگر شاخههای آگاهی ائمهعلیهم السلام به حوادث آینده، علم هر امام به امام و وصی بعدی است. روایات این بحث در یک باب از کافی قرار گرفتهاند۸ که تعدادشان هفت حدیث است. در بصائر
1.. صفّار، بصائر الدرجات، ص۲۶۰ و ۴۲۲.
2.. کلینی، همان؛ صفّار، همان، ص۲۶۰.
3.. کلینی، کافی، ج۱، ص۲۶۴؛ صفّار، بصائر الدرجات، ص۴۲۲.
4.. کلینی، همان، ص۲۵۸؛ صفّار، همان، ص۴۸۰.
5.. کلینی، همان، ص۲۵۸، ۲۵۹ و ۲۶۰؛ صفّار، همان، ص۴۸۲، ۴۸۳ و ۴۸۴.
6.. کلینی، همان، ص۴۶۸ و ۴۹۱؛ صفّار، همان، ص۴۸۳ و ۴۸۴.
7.. کلینی، همان، ص۲۷۶.