195
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

حدیث مى‏کرده‏اند، از این شهر اخراج شده اند؛ زیرا همان روات، چندى در این مدرسه اقامت گزیده و حرف‏هاى خود را بر زبان آورده‏اند و سپس متولیان حوزه قم بنابر وظیفه خود، با این اقدام مبادرت به پیرایش احادیث شیعه از احادیث ضعیف کرده‏اند.

به علاوه، اسطوانه‏اى از مدرسه قم و جهان تشیع، چون شیخ صدوق بخش بزرگى از عمر خویش را در سفرهاى فراوان و فراگیرى و فرادهى علمى صرف کرده و در کمال حریت و دور از هر تعصبى با صاحبان اندیشه، از فرق مختلف و دانشیان آن روزگار مباحثه کرده است.۱

به هر رو، مدرسه قم، در تکوین شخصیت کلینى و یاری‌گرى ایشان براى ساماندهى به میراث گرانبهاى علمى‏اش، نقش مهمى داشته است؛ لیکن متأسفانه از چند و چون این امر و میزان حضور او در این مدرسه، اطلاعى در دست نیست.

سرانجام، درخصوص بغداد، که شعله حیات کلینى در آنجا به خاموشى گرایید، یادآورى چند نکته سودمند است:

‍۱. بغداد از فضاى باز فکرى فوق‏العاده‏اى برخوردار بوده و حقیقتاً مى‏توانسته مرکز فرهنگى جهان اسلام و شهر بین الملل و بین المذاهب اسلامى به شمار رود.۲

۲. به گواهى مورخان، بغداد، در نتیجه همان فضاى فکرى بازى که داشته، این امکان را یافته که کانون علوم گوناگون اسلامى شود و خدمت بسیار بزرگى به فرهنگ اسلامى و بشرى کند.۳

۳. مذاهب گوناگون اسلامى در بغداد حضور چشمگیر و فعال داشته‏اند و در این زمینه مشکل جدى و عمده‏اى پیش نیامده و آنها با یکدیگر هم‏زیستى داشته‏اند.۴

۴. علماى مذاهب مختلف از جمله شیعه، در مقیاس گسترده‏اى بدین شهر رو آورده، در آن ساکن شدند و آن را کانون فعالیت‏هاى علمى خود کردند. این حضور در قرن سوم هجرى جلوه ویژه‏اى داشته است.۵

۵. حضور چهار نایب خاص امام زمانعلیه السلام در دوره غیبت صغرا، در این شهر نیز، مى‏توانسته نشان از اهمیت آن داشته باشد.۶

1.. ر.ک: مقدمۀ ارزشمند کتاب الهدایه اثر صدوقرحمه الله، ص۱۳۸ـ۱۶۴.

2.. صدوق، الهدایه، ص۳۴ و بعد؛ نیز عزیة الاطرقچى، الحیاة الاجتماعیة فى بغداد، ص۱۲۱ و بعد.

3.. ر.ک: الدکتور جلیل، کمال الدین، بغداد مرکز العلم و الثقافة العلمیة فی القرون الوسطی.

4.. ر.ک: الدکتور فهمى سعد، العامة فى بغداد، فصل‏هاى هفتم و هشتم کتاب.

5.. همان، ص۳۵۲ و بعد؛ نیز بغداد مرکز العلم والثقافة العالمیة فى القرون الوسطى.

6.. صدر، تاریخ الغیبة الصغرى، ص۴۲۲ و۴۵۸ـ۴۶۰.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
194

درباره رى که زادگاه کلینى است، گفتنى است بر خلاف قم که شهرى شیعه‏نشین بوده، رى پیروان مذاهب مختلف را در خود جاى داده بود. علاوه بر مذاهب رسمى فقهى اهل سنت، مذاهب فکرى گوناگون از قبیل معتزله، نجاریه، اشاعره و کرامیه نیز در رى حضور رسمى داشتند.۱ لازمه این امر فضاى مناسب فکرى در رى و تلاش‏هاى فکرى و علمى اندیشوران هر فرقه و مذهب به سود خود بود.

حضور تشیع نیز در رى، از زمان ورود اسلام به این شهر و فتح شدنش، جدى بود و رقم بالایى از اصحاب ائمهعلیهم السلام و راویان حدیث به این شهر هجرت کرده، در آن ساکن شدند.۲ بدین ترتیب حجم بالایى از دانشمندان مذاهب مختلف اسلامى، به‏ویژه تشیع در مراکز علمى این شهر، پرورش یافته‏اند.۳

با توجه به اوضاع فرهنگى و اجتماعى رى در صدر اسلام، به‏ویژه قرن سوم هجرى، مى‏توان پذیرفت که مجموعه شرایط خوب و مناسب، به‏ویژه کانون‏هاى علمى و منابع لازم انسانى و کتابخانه‏اى در دسترس کلینى بوده۴ تا توانسته به تلاش‏هاى گسترده علمى، از جمله تدوین کافى بپردازد.

در مورد قم، در نزدیکى زادگاه کلینى، گفتنی است که:

اولاً سابقه تشیّع در این شهر، طولانى و غلبه آن بر این شهر مثال‏زدنى است.۵ این امر مجال کافى و زمینه بسیار خوبى پدید آورده بود تا فرهنگ پربار شیعى و علوم گوناگون اسلامى در این شهر رشد چشم‏گیرى داشته باشد.

ثانیاً اوضاع اجتماعى و مذهبى قم سبب شده بوده تا انبوه سادات و هاشمیان و محدثان و دانشمندان شیعه در این شهر گرد آیند و به رشد علوم اسلامى یارى رسانند.۶

ثالثاً مدرسه قم را نباید مدرسه بسته‏اى پنداشت که جز اندیشه‏هاى ناب تشیع، هیچ فکر مخالفى در آن مطرح نمى‏شده است، آن هم به این دلیل که برخى راویانى که از ضعیفان نقل

1.. ر.ک: حسین، کریمان، رى باستان، ج۱، ص۱۸۴ و بعد، فصل نهم کتاب دربارۀ محله‏هاى رى و نقشۀ رى باستان در ص۲۳ کتاب.

2.. ر.ک: الکلینى و الکافى، ص۱۳۷ و۱۴۴؛ نیز الکلینی... و کتابه الکافى، ص۳۵ و بعد.

3.. الکلینى و الکافى، همان؛ نیز الکلینی... و کتابه الکافى، همان.

4.. ر.ک: رى باستان، ج۱، ص۵۲۶ و بعد، فصل پانزدهم کتاب: «مدارس و کتابخانه‏ها».

5.. ر.ک: قمی، تاریخ قم، ص۲۰۵ و بعد؛ نیز فقیهى، تاریخ مذهبى قم، ص۴۰.

6.. همان.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20450
صفحه از 356
پرینت  ارسال به