183
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

یاء آخر، نون قرار دارد. وى اهل رى بوده تا هنگام درگذشتش در بغداد سکونت گزیده است. او از جمله فقیهان شیعه بوده که طبق مذهب آنان مى‏نگاشته است».۱

ابن حجر عسقلانى (متوفاى ۸۵۲ق) درباره کلینى نوشته است: «ابوجعفر محمد بن یعقوب کلینى رازى از فقیهان و مؤلّفان شیعه بوده که به زنجیرى به سبب سکونتش در محله درب زنجیر بغداد معروف شده است».۲

حاصل نقل قول‏هاى پیشن این است که کلینىرحمه الله از شخصیت چند بعدى و والایى برخوردار بوده؛ بدان پایه که از نگاه رجالیان فرهیخته، وى به‏عنوان فقیه و محدثی استوارنگار، صاحب قلم، فاضل، پیشوا، و مجدد نامبردار گردیده است.

فراگیرى و فرادهى علمى

بیشترین رقمى که درمورد مشایخ کلینى گزارش شده، چهل و هشت تن است.۳ شاگردان وى نیز شانزده نفر گزارش شده‏اند.۴ برخى دیگر رقم شاگردان ایشان را بیست و سه نفر شمارش کرده‏اند.۵

بررسى درمورد چهره‏هایى که به‏عنوان استادان و دانشجویان کلینى مطرح شده‏اند، مى‏تواند گویاى سخت‏کوشى ایشان در فراگیرى و فرادهى علمى باشد؛ به‏ویژه اگر به کیفیت آموزش و دشوارى‏هاى آن، در روزگار کلینى توجه شود. بخشى از دشوارى‏هاى مورد نظر به سفرهاى کلینى در عصر او باز مى‏گردد.

سفرهاى کلینى

شک نیست که هجرت یکى از عوامل تمدن‏ساز در تاریخ بوده است. این عامل، در زندگى شخصیت‏هاى دوران‏ساز نیز نقشى والا داشته است و دارد. اما درمورد قهرمان سخن ما، به دقت و صراحت، از سفرهایش یاد نشده است. برای مثال، شیخ طوسىرحمه الله، که به روزگار کلینى نزدیک بوده، یادآور شده که او به سال ۳۲۷ در بغداد حدیث گفته است.۶ اما از این سخن نباید نتیجه

1.. صفدى، الوافى بالوفیات، ج۵، ص۲۲۶.

2.. عسقلانى، تبصیر المنتبه، ج۲، ص۷۳۷؛ عسقلانى، لسان المیزان، ج۶، ص۶۳۶ و۶۳۷، رقم ترجمه ۸۲۷۷.

3.. الکلینى و الکافى، ص۱۶۶ و بعد.

4.. همان، ص۱۸۲ و بعد.

5.. الکلینى و کتابه الکافى، ص۹۶ و بعد.

6.. ر.ک: مهدوى راد، نگاهى به جوامع حدیثى شیعه، ص۵، به نقل از الاستبصار، ج۲، ص۳۵۲، شیخ طوسى.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
182

مکسور و حرف یاء پیش از حرف نون، همان ابوجعفر محمد بن یعقوب کلینى رازى، از فقیهان و مؤلّفان شیعه است. ابوعبداللّٰه احمد بن ابراهیم صیمرى و دیگران از وى نقل حدیث کرده‏اند. او در محله دروازه کوفه و در زنجیر در بغداد ساکن بوده و در همان شهر به سال ۳۲۸ قمری وفات یافته و در مقبره‏اش در دروازه کوفه دفن شده است».۱

ابن عساکر (متوفاى۵۷۱) درباره کلینى آورده است: «محمد بن یعقوب که به او محمد بن على ابوجعفر کلینى هم گفته مى‏شود، از علماى شیعه بوده که به دمشق مسافرت کرده و در شهر بعلبک از ابوحسین محمد بن على جعفرى سمرقندى و محمد بن احمد بن خفاف نیشابورى و على بن ابراهیم بن هاشم و… نقل حدیث کرده است. عبدالغنى بن سعید گوید: کلینى همان محمد بن یعقوب کلینى است که از مؤلّفان شیعه است و طبق مکتب اهل بیتعلیهم السلام مى‏نگاشته است».۲

ابوسعادات، مبارک بن محمد بن اثیر (متوفاى۶۰۶ق) نیز درباره کلینى گوید: «کلینى از جمله فقیهانى است که در سال سیصد هجرى مى‏زیسته و جزء عالمان شیعه بوده است».۳

عزالدین، ابوالحسن بن اثیر (متوفاى۶۳۰ق) نیز گوید: «در این سال محمد بن یعقوب وفات یافت... و یکى از عالمان شیعى بود. کلینى با یاء نقطه‏دار در پایین آن و پس از آن حرف نون، با صداى کشیده تلفظ مى‏شود».۴

امام شمس الدین ذهبى (متوفاى ۷۴۸ق) درباره کلینى گوید: «کلینى، محمد بن یعقوب کلینى است که از سران دانشمندان شیعه در روزگار مقتدر عباسى بوده است. وى منسوب به کلین از شهرهاى تابع عراق [اراک] است».۵ همو در کتاب‏هاى دیگرش نیز کلینىرحمه الله را به عظمت فراوان یاد کرده است.۶

صلاح‏الدین خلیل بن ایبک صفدى (متوفاى ۷۶۴ق) درباره کلینى گوید: «کلینى شیعى‏مذهب، همان محمد بن یعقوب ابوجعفر کلینى، به ضم کاف و اماله لام است که پیش از

1.. ابن ماکولا، الاکمال، ج۷، ص۱۸۶.

2.. ابن عساکر، تاریخ دمشق، ج۵۶، ص۲۹۷.

3.. ابن الاثیر، جامع الاصول، ج۱۱، ص۳۲۳.

4.. ابن الاثیر، الکامل فى التاریخ، ج۸، ص۳۶۴.

5.. ذهبى، المشتبه، ج۲، ص۵۵۳.

6.. ر.ک: ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۵، ص۲۸۰؛ ذهبی، تاریخ الاسلام، حوادث سال ۳۲۸، ص۲۵۰ و۴۶۱، رقم ترجمه ۴۱۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20111
صفحه از 356
پرینت  ارسال به