مکسور و حرف یاء پیش از حرف نون، همان ابوجعفر محمد بن یعقوب کلینى رازى، از فقیهان و مؤلّفان شیعه است. ابوعبداللّٰه احمد بن ابراهیم صیمرى و دیگران از وى نقل حدیث کردهاند. او در محله دروازه کوفه و در زنجیر در بغداد ساکن بوده و در همان شهر به سال ۳۲۸ قمری وفات یافته و در مقبرهاش در دروازه کوفه دفن شده است».۱
ابن عساکر (متوفاى۵۷۱) درباره کلینى آورده است: «محمد بن یعقوب که به او محمد بن على ابوجعفر کلینى هم گفته مىشود، از علماى شیعه بوده که به دمشق مسافرت کرده و در شهر بعلبک از ابوحسین محمد بن على جعفرى سمرقندى و محمد بن احمد بن خفاف نیشابورى و على بن ابراهیم بن هاشم و… نقل حدیث کرده است. عبدالغنى بن سعید گوید: کلینى همان محمد بن یعقوب کلینى است که از مؤلّفان شیعه است و طبق مکتب اهل بیتعلیهم السلام مىنگاشته است».۲
ابوسعادات، مبارک بن محمد بن اثیر (متوفاى۶۰۶ق) نیز درباره کلینى گوید: «کلینى از جمله فقیهانى است که در سال سیصد هجرى مىزیسته و جزء عالمان شیعه بوده است».۳
عزالدین، ابوالحسن بن اثیر (متوفاى۶۳۰ق) نیز گوید: «در این سال محمد بن یعقوب وفات یافت... و یکى از عالمان شیعى بود. کلینى با یاء نقطهدار در پایین آن و پس از آن حرف نون، با صداى کشیده تلفظ مىشود».۴
امام شمس الدین ذهبى (متوفاى ۷۴۸ق) درباره کلینى گوید: «کلینى، محمد بن یعقوب کلینى است که از سران دانشمندان شیعه در روزگار مقتدر عباسى بوده است. وى منسوب به کلین از شهرهاى تابع عراق [اراک] است».۵ همو در کتابهاى دیگرش نیز کلینىرحمه الله را به عظمت فراوان یاد کرده است.۶
صلاحالدین خلیل بن ایبک صفدى (متوفاى ۷۶۴ق) درباره کلینى گوید: «کلینى شیعىمذهب، همان محمد بن یعقوب ابوجعفر کلینى، به ضم کاف و اماله لام است که پیش از
1.. ابن ماکولا، الاکمال، ج۷، ص۱۸۶.
2.. ابن عساکر، تاریخ دمشق، ج۵۶، ص۲۹۷.
3.. ابن الاثیر، جامع الاصول، ج۱۱، ص۳۲۳.
4.. ابن الاثیر، الکامل فى التاریخ، ج۸، ص۳۶۴.
5.. ذهبى، المشتبه، ج۲، ص۵۵۳.
6.. ر.ک: ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۵، ص۲۸۰؛ ذهبی، تاریخ الاسلام، حوادث سال ۳۲۸، ص۲۵۰ و۴۶۱، رقم ترجمه ۴۱۶.