175
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

نوظهور شیعی نیز بوده است. این مسئله در آغاز غیبت امام دوازدهمعلیه السلام در دوره موسوم به حیرت که بسیاری از شیعیان در مسئله جانشین امام عسکریعلیه السلام دچار تردید شده ‏بودند، طبق معمول به بحث گذارده می‏شود و جالب آنکه دیدگاه‏های متفاوتی، مانند اعتقاد به سیزده امام یا نامعین بودن شمار امامان و استمرار آنها در حال غیبت مطرح می‏شود.۱ در این میان، کلینی با درج این فصل و گردآوری روایات نقل شده از امامانِ گذشته در صدد تثبیت این اندیشه برمی‏آید که شمار امامان امری الهی و تعیین شده از زمان پیامبرصلی الله علیه و آله بوده‏ است.۲

۵. کتاب الایمان و الکفر

این کتاب با احادیث طینت و عالم ذر آغاز شده که در محورهای منازعه متکلمان بغداد با محدثان قم بوده است.۳ احادیث فطرت در ادامه آمده و سپس به بیان مفاهیم بنیادی نظام دینی قرآن، یعنی مفهوم ایمان و رابطه آن با اسلام و درجه‏های هریک پرداخته شده ‏است. بحث رابطه ایمان و اسلام و نقش گناهان کبیره در آن از دهه‏های پایانی سده نخست در فهرست مباحث کلامی درآمده و از عوامل پیدایش برخی فرقه‏ها، چون مرجئه و خوارج بوده ‏است.

قسمت پایانی کتاب که بخش عمده آن است، مجموعه‏ای از احادیث اخلاقی را در بردارد.

1.. برای نمونه، ر.ک: نجاشی، رجال، ص۴۴۰ و نیز ر.ک: مدرسی طباطبایی، مکتب در فرآیند تکامل، ص۱۴۴.

2.. ر.ک: کلینی، الکافی، ج۱، ص۵۲۵-۵۳۴.

3.. ر.ک: شیخ مفید، تصحیح، ص۱۳۵ و ۱۳۶؛ نیز شیخ مفید، المسائل السرویه، ص۴۶، ۷۲ و ۷۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
174

است.۱ این امر به‏طور طبیعی احتمال وجود روایاتی قابل نقد را در این موضوع تقویت می‏کند. با این حال، اتفاق نظر تدریجی شیعیان بر مضامین این روایات و انقراض دیدگاه‏های منتقد که بر شخصیت ‏بشری امامان بیشتر تکیه می‏کردند، زمینه اختلاف فراوانی در میان شیعیان برجای نگذاشته‏ است. همچنین در بین این بخش از کتاب کلینی به مستندات روایی امامت هر امام پرداخته و نیز ابواب مربوط به غیبت امام دوازدهم را نیز آورده است.

همچنین روایات مربوط به خمس ـ البته بدون درج بابی برای آنها ـ در بخش فقهی کتاب به‏اختصار و در مقام بیان یکی از ویژگی‏های امامان در این کتاب آمده ‏است. این مسئله با توجه به دیدگاه‏های مشهور شیعه در آن دوره، مبنی بر اباحه خمس در عصر غیبت زمینه‏ساز پیدایش برخی نظریه‏های انتقادی در حوزه فقه سیاسی شیعه و به‏طور خاص، درباره مسئله ولایت فقیه شده است.۲

برخی مستندات شیعی تحریف قرآن نیز در این کتاب بیان شده‏ است۳ که دانشمندان شیعی متأخر در توجیه آن، یا در اعتبار آنها تردید روا داشته‏اند یا ظواهر آن را تأویل و بی‏ارتباط به مسئله تحریف شمرده‏اند.۴ این در حالی است که اعتقاد به تحریف در بین شیعه، همانند برخی مذاهب دیگر، سابقه داشته و افزون بر محدثانی چون عیاشی و علی بن ابراهیم قمی، از متکلمانی چون نوبختیان نیز اعتقاد به وقوع نوعی تحریف در قرآن گزارش شده ‏است.۵ به هر روی، احتمال اعتماد کلینی به مسئله تحریف منتفی نیست؛ گرچه این مسئله به بررسی بیشتر و مستقلی نیاز دارد.

همچنین ضمن کتاب الحجه، بخشی جداگانه با عنوان «ابواب التاریخ» به تاریخ زندگی تک‏تک چهارده معصومعلیهم السلام اختصاص یافته است. مهم‏ترین ویژگی این بخش درج فصلی در آن درباره شمار امامان است. این موضوع همواره از نقاط اختلاف‏برانگیز بین شیعه بوده که معمولاً پس از مرگ هر امام به عرصه مجادله‏ها کشیده شده و در بسیاری موارد، عامل پیدایش فرقه‏های

1.. برای آگاهی بیشتر ر.ک: مدرسی طباطبایی، مکتب در فرایند تکامل، ص۶۷ و ۶۸.

2.. در این باره ر.ک: تطور الفکر السیاسی الشیعی من نظریة الشوری الی ولایة الفقیه، فصل الموقف من الخمس.

3.. روایات دیگر تحریف در بخش نوادر کتاب القرآن آمده‏ است.

4.. برای نمونه، ر.ک: محمدهادی معرفت، صیانة القرآن من التحریف.

5.. دربارۀ عیاشی و قمی به کتاب تفسیرشان مراجعه کنید و دربارۀ نوبختیان ر.ک: مکدرموت، اندیشه‏های کلامی شیخ مفید، ص۱۲۵-۱۳۴.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20081
صفحه از 356
پرینت  ارسال به