171
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

سرفصل‏هایی مشترک، به نقل حدیث از شخصیت‏های گوناگون که گاه در زمان حیات خود درگیری‏هایی با هم داشته‏اند پرداخته و از نقل احادیث شبهه برانگیز این راویان پرهیز کرده است. نمونه شاخص این عمل کلینی را می‏توان در جمع روایات هشامین مشاهده کرد.۱ همچنین نقل روایات مقبول نزد عموم شیعیان از شخصیت‏هایی جنجال برانگیز، مانند ابن ابی‏یعفور۲ و فضل بن شاذان نیشابوری۳ در همین راستا تفسیرپذیر است. در همین باب کلینی با قرار دادن فیلترِ (صافیِ) اعتقادی، تمام سعی خود را برای دفاع از شخصیت‏هایی چون هشام بن حکم که در بین فرقه‏ها و مذاهب دیگر نیز حضور داشته و اتهام‏های گوناگونی از قبیل تجسیم و تشبیه به او نسبت داده ‏است، مبذول داشته است.۴

در واقع او برای نخستین بار پایگاه نیرومندی از درون جبهه اهل حدیث بر ضد جریان‏های اهل تشبیه و تجسیم بنیان‌گذارد و بدین وسیله، پایگاه مشترکی با اصحاب کلام برضد طیفی از اصحاب حدیث تأسیس کرد.۵ تلاش وی برای حذف برخی روایات شبهه‏برانگیز تا جایی استمرار یافته که گاه روایات نسبتاً مسلّم بین اهل حدیث شیعه را نیاورده۶ ولذا در منازعات بعدی هیچ‏یک از پیروان مکاتب کلامی شیعه از قم و بغداد گرفته تا مدرسه حلّه نسبت به کتاب کافی حساسیتی جدی از خود نشان نداده و در عمده موارد بدون هیچ دغدغه‏ای به نقل روایات آن بدون توجه به وضعیت سندی آنها پرداخته‏اند و به این دلیل وی به‏نوعی از اتهام‏های متداول آن زمان ـ مانند غلوّ و تقصیر ـ مصونیت یافته است. از این رو، می‏توانیم وی را نقطه وسط میان دو جریان عقل‏گرایی

1.. برای اطلاع از درگیری‏های کلامی این دو صحابی و پیروانشان می‏توان به برخی گزارش‏ها مبنی بر وجود تألیفاتی در این باره مراجعه کرد و از جمله کتاب ما بین هشام بن حکم و هشام بن سالم از ابوالعباس حمیری از مشایخ قم که نجاشی از آن یاد کرده است. متأسفانه هیچ‏یک از این نمونه منابع به ‏دست ما نرسیده و لذا جز از طریق مقایسۀ روایات آن دو و نقل قول‏های موجود در منابع فرقه‏ها و مذهب‏ها نمی‏توان به نقاط تفصیلی اختلاف آن دو پی برد.

2.. دربارۀ این شخصیت و درگیری‏های مربوط به وی ر.ک: مدرسی طباطبایی، مکتب در فرایند تکامل، ص۴۳ و۴۴.

3.. دربارۀ این شخصیت ر.ک: مقدمۀ محدث ارموی بر کتاب الایضاح.

4.. برای مشاهدۀ نمونه‏ای از بازتاب بیرونی شخصیت هشام، به نقل قول‏های متعدد ابن قتیبه از وی در تأویل مختلف الحدیث مراجعه کنید. سید مرتضی در کتاب الشافی در ادامۀ روند کلینی به دفاع از هر دو شخصیت و جمع میان آن دو پرداخته است.

5.. دربارۀ میزان نفوذ اندیشه‏های جبری و تشبیه و تجسیم ر.ک: سید مرتضی، رسائل، ج۳، ص۳۱۰.

6.. برای نمونه، می‏توان از احادیث سهو و نسیان نبی یاد کرد که تقریباً همۀ اهل حدیث شیعه آن را می‏پذیرفتند. برای آگاهی بیشتر به رسالۀ مخطوط محقق شوشتری در همین موضوع با عنوان سهو النبی مراجعه کنید.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
170

۵. وجود روایت در یکی از آثاری که بر یکی از امامانعلیهم السلام عرضه شده و ایشان مندرجات آن را تأیید کرده‏اند؛

۶. وجود روایت در کتابی که مراجعه به آن در بین شیعیان رواج یافته و مرجعی معتبر نزد شیعیان شده ‏است، مانند تألیفات ابن مهزیار.

فیض کاشانی سپس با ذکر عبارت‏هایی از صاحبان کتب اربعه بر این ادعای خود گواه می‏آورد و با ذکر انتقادهایی چند به نظریه مقابل که از آنِ مدرسه حلّه است، این بخش را نیز به پایان می‏رساند. مهم‏ترین نکته در زمره انتقادهای فیض، تمرکز دستگاه نقد سندی حلّه بر حجیت و بی‏توجهی به کشف واقع است؛ چرا که مجرد بدکیشی یا وجود انحراف در عقاید فرد به معنای دروغ‏گویی او نیست و همچنین فضایل اخلاقی راوی با آسان‏گیری او در نقل احادیث منافاتی ندارد: «فأیّ مدخلٍ لفساد العقیدة فی صدق حدیث المرء إذا کان ثقةً فی مذهبه و أیّ مناقاةٍ للممدوحیة بفضیلة ما مع المسامحة فی نقل الحدیث». تلاش برای استخراج معیارهای نقد حدیث نزد کلینی و بیان تفاوت‏های آن با نقد سندی حلّه در آثار دیگر حدیث پژوهان متأخر شیعه نیز پی‏گیری شده و آنان افزون برمطالب فیض کاشانی، گاه به انتقادهای اصولیانِ مخالف این روش نیز پرداخته‏اند.۱

معرفی ابواب کلامی

روایات کلامی کافی که نزدیک به یک چهارم آن است، در شکل‏دهی به مکتب کلامی شیعه نقش مؤثری داشته است. کلینی در رده‏بندی روایات کلامی کافی، نظامی ابتکاری پدید آورده که از یک سو ناظر به مسائل محوری آن دوره در منازعات فرق و مذاهب بوده، و از سوی دیگر کوشیده در ترتیبی منطقی، عمده مباحث کلامی را در کتاب خود بیاورد. ویژگی مهم دیگری که در این بخش از کتاب کلینی به چشم می‏خورد، تلاش وی برای پایان بخشیدن به مجادلات کلامی درون‏مذهبی شیعیان با تکیه بر نقاط محوری و سعی در گردآوری دیدگاه‏های گوناگون پیرامون آن است. اهمیت این کار کلینی هنگامی به‏درستی شناخته می‏شود که بدانیم وی در دوره موسوم به حیرت می‏زیسته است؛ دوره‏ای که شیعیان به دلیل غیبت امامعلیه السلام و نیز پیدایش فرقه‏ها و دیدگاه‏های گوناگون بین شیعیان، سرگردان و حیران بودند. او برای تحقق این هدف با تعیین

1.. برای نمونه، ر.ک: حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۳۰، ص۱۹۸-۲۳۸؛ نوری، خاتمۀ مستدرک الوسائل، ج۱، ۳۷-۴۰ و ج۳، ص۴۷۸-۵۲۸.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 18879
صفحه از 356
پرینت  ارسال به