129
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

فرزندش میراث حدیثی او را انتقال نداده است.

پذیرش این روش و اصل مورد قبول و عمل راویان نشان می‏دهد مخالفت با این جریان عواقب سنگینی در پی خواهد داشت.

رصد مجموع تراث برقی نشان می‏دهد در مقابل این مشی، وی نگاهی توسعه‏ای به روایت مشایخ دارد و به جای مصلحت‏اندیشی ـ که ثمره آن، حفظ و تقویت شخصیت راوی است ـ حفظ میراث و پی‏جویی قرائن پذیرش و نقل روایات را در اولویت قرار می‏دهد.

باورمندی راویان آثار بر صحت انتساب مفاد احادیث به امام معصوم، اساسی‏ترین عنصر در اعتماد به یک راوی و انتقال میراث حدیثی و مکتوب او به شمار می‏رود. این امری مسلّم و پذیرفته‏شده است که راویان در نقل بر مدار وثوق به صدور حرکت می‏کنند، و گاه پس از وثوق به صدور روایت، از برنتابیدن فضای عمومی جامعه به جهت ضعف یا کژ اعتقادی راوی چشم‏پوشی می‏کنند.

این روال آشکارا در گزارش نجاشی از موضع ابراهیم بن محمد بن سعید ثقفی و برخورد کوفیان با کتاب المعرفة او که مشتمل بر مناقب معروف و البته مثالب است، دیده می‏شود. بر پایه این گزارش، کوفیان انتشار این کتاب را بزرگ خواندند و او را از آن منع کردند. وی به انتشار این کتاب در اصفهان ـ که دورترین نقطه از مرکز اعتقادی شیعیان به شمار می‏رفت ـ۱ کمر همت می‏بندد. به جان خریدن مخاطرات سفر و انتشار کتاب از جانب ابراهیم ثقفی تنها به یک علت است و آن «ثقة منه بصحة ما رواه فیه». باور او بر صحت مفاد کتاب است و انتساب آن را تمام می‏داند، پس به انتشار آن همت می‏گمارد.۲

نیز برخورد عیاشی با اسحاق بن محمد بصری مؤید همین نکته است. او با آنکه ابویعقوب اسحاق بن محمد بصری را غالی می‏خواند و احادیثی را که او از مفضل بن عمر در تفویض بر وی عرضه می‏کند برنمی‏تابد، هنگامی که احادیث استنساخ شده او از ثقات را می‏بیند، به اخذ و روایت آن می‏پردازد و در نهایت گزارش او را «احفظ من لقیته» می‏خواند.۳

1.. طبیعی است که انتشار چنین کتابی که مشتمل بر مثالب است، به تهدید جامعۀ شیعی و آسیب رساندن به آن می‏انجامد. از رهگذر این نکته، احساس خطر جامعۀ کوفه از طرفی، و انتخاب شهر اصفهان توسط ابراهیم ثقفی آشکار می‏شود.

2.. نجاشی، رجال، ص۱۷، شمارۀ۱۹.

3.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص۵۳۰، شمارۀ۱۰۱۴.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
128

روایت بسنده نکرده است. پراکنده بودن روایات او در ابواب متعدد و عناوین اصلی مباحث امام‏شناسی در مصدر اصلی این بحث یعنی کتاب الحجة کافی و بصائر می‏تواند گواه این مدعا باشد. شاهد دیگر این ادعا در پی خواهد آمد.

بی‏تردید مهم‏ترین عنصر در استمرار خط انتقال معارف اهل بیتعلیهم السلام اعتماد راویان بر صحت انتساب روایات به مصدر اصلی آن یعنی امام معصوم است. همواره مسیر اصلی این میراث با مواظبت و گاه وسواس اصحاب ایشان همراه بوده است. مطالعه منابع فهرستی، از حقیقت اقبال راویان و محدثان بر مسیری که به لحاظ تاریخی کم‏تر دچار لغزش شده و به لحاظ بنیان‏های دینی کم‏تر در معرض انحراف است، پرده برمی‏دارد. این اقبال، از سویی گرایش به خط فقه‏مدار و از دیگر سو تمایل به گروه‏های مصلحت‏اندیش را تقویت می‏کند. به نمونه‏هایی از این حساسیت‏ها توجه فرمایید:

۱. نجاشی در ترجمه محمد بن عبداللّٰه بن محمد می‏گوید: «این شیخ را دیدم و روایات بسیاری از او شنیدم، سپس در نقل روایت از او توقف کردم مگر با واسطه‏ای میان من و او».۱

۲. همو در ترجمه حسین بن سعید اهوازی می‏نویسد: «ابن نوح گفت: و این طریق غریب است، که ثبت آن را جز به نقل ابوالعباس دینوری نیافتم. پس لازم است هر نسخه از کتاب فقط بر اساس نقل صاحب طریق روایت شود، و نباید روایتی (از یک نسخه) بر روایت نسخه دیگر، و نسخه‏ای از کتاب بر نسخه دیگرش حمل شود، تا اختلافی در کتاب و نسخه‏ها و روایاتش ایجاد نشود».۲

۳. نیز در ترجمه ایوب بن نوح بن دراج نخعی می‏نویسد: «ایوب از جماعتی از اصحاب امام صادقعلیه السلام روایت نقل کرده است، اما هیچ روایتی از پدر و عمویش نقل نکرده است».۳

ریشه‏یابی این جمله نشان می‏دهد که نوح بن دراج با وجود وثاقت۴ و شخصیت برجسته، تنها چون «کان قاضیاً فی الکوفه» و «کان یخفی امره»، درباره او احتیاط صورت گرفته و حتی

1.. نجاشی، رجال، ص۳۹۶، شمارۀ ۱۰۵۹.

2.. همان، ص۶۰، شمارۀ۱۳۷.

3.. همان، ص۱۰۲، شمارۀ ۲۵۴.

4.. نجاشی و علامه او را اصحاب امامیه و «صحیح الاعتقاد» می‏دانند. (ر.ک: نجاشی، همان، ص۱۲۶، شمارۀ ۳۲۸ و حلی، خلاصة الاقوال، ص۱۳).

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20461
صفحه از 356
پرینت  ارسال به