111
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

روایات گویای ارتباط و نقل مشایخ بزرگ قم چون سعد بن عبداللّٰه، احمد بن ادریس، عبداللّٰه بن جعفر حمیری و محمد بن یحیی از حسین بن عبیداللّٰه است.

وی راوی از حسن بن ابی‏عثمان سجاده قمی نیز بوده و کتاب وی را روایت کرده است.۱ روایاتی نیز بیانگر ارتباط وی با ابن اورمه است.۲

احمد بن حسین بن سعید

احمد بن حسین بن سعید بن حماد بن سعید بن مهران، مکنّی به ابو‏جعفر و ملقّب به دندان، فرزند حسین بن سعید اهوازی است و از همه مشایخ پدرش غیر از حماد بن عیسی روایت کرده است.۳ بنابراین باید وی در طبقه اصحاب امام جواد، امام هادی و امام عسکریعلیهم السلام باشد، ولی از آن بزرگواران روایت مستقیم ندارد. شیخ طوسی نام او را در باب «من لم‏یرو عنهم» آورده است. احمد بن حسین احتمالاً همراه پدرش به قم هجرت کرده و در همانجا از دنیا رفته است.۴ شیخ طوسی، نجاشی و ابن غضائری نقل کرده‏اند که وی از نظر مشایخ قم غالی بوده و روایات او آمیخته از صحیح و سقیم است.۵ همچنین نام وی در فهرست راویانی ذکر شده است که ابن ولید و صدوق از کتاب نوادر الحکمه استثنا نمودند؛۶ ولی نمی‏دانیم تضعیف و اتهام وی به غلو در طبقه ابن ولید و شاگردانش مطرح شده و مراد رجالیان بغداد از «اصحابنا القمیین» ابن ولید و صدوق هستند یا این دیدگاه از زمان احمد بن حسین مطرح بوده است.

نقل کتاب‏ها و روایات وی از سوی مشایخ بزرگ قم مانند سعد بن عبداللّٰه و محمد بن حسن صفّار می‏تواند احتمال تضعیف وی در دوره متأخرتر را تقویت کند و البته ارتباط وی با کسانی که به فساد عقیده متهم بوده‏اند می‏تواند منشأ این بدبینی به میراث وی از همان زمان باشد. بنا بر نقل نجاشی احمد بن حسین همه کتاب‏های محمد بن جمهور عمّی را روایت می‏کرد و محمد بن جمهور به فساد در عقیده متهم بود.۷ البته با اینکه وی صاحب کتاب نیز بوده است، در مجموع

1.. همو، ص۱۶۵

2.. کشی، رجال، ص۳۷۶.

3.. نجاشی، رجال، ص۷۷؛ طوسی، فهرست، ص۶۵.

4.. همان.

5.. طوسی، همان؛ نجاشی، همان، ص۷۷؛ ابن غضائری، رجال، ص۴۰.

6.. نجاشی، همان، ص۳۴۸؛ طوسی، همان، ص۲۲۲.

7.. نجاشی، رجال، ص۳۳۷.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
110

حسین بن عبیداللّٰه محرّر

از دیگر افرادی که در قم به غلو متهم بودند حسین بن عبیداللّٰه بن سهل است. البته درباره اینکه حسین بن عبیداللّٰه قمیِ متهم به غلو یک نفر بوده یا دو نفر در بین رجالیان اختلاف وجود دارد. در پاره‏ای از منابع مانند رجال ابن داوود پنج عنوان مشابه ذکر شده است که البته بازگشت همه به یک یا دو عنوان است: حسین بن عبیداللّٰه محرر و حسین بن عبیداللّٰه سعدی که به نظر می‏رسد این دو عنوان نیز به یک نفر اشاره دارند.۱

شیخ طوسی از وی در اصحاب الهادیعلیه السلام یاد کرده و اتهام وی به غلو را متذکر شده است.۲ همو در باب «من لم‏یرو عنهم علیهم‏السلام» از وی با عنوان حسین بن عبیداللّٰه بن سهل۳ و در فهرست با عنوان حسین بن عبداللّٰه بن سهل یاد کرده است.۴ نجاشی نیز با عنوان حسین بن عبیداللّٰه السعدی أبوعبداللّٰه بن عبیداللّٰه بن سهل از وی یاد کرده و طعن و اتهام وی به غلو را یاد آور شده است.۵ کشی از وی با عنوان حسین بن عبیداللّٰه محرّر قمی یاد کرده و از ابوعلی شقران نقل کرده که حسین بن عبیداللّٰه همراه با دیگر متهمان به غلو از قم اخراج شد.۶ اتهام وی به غلو در همه منابع ذکر شده است در عین حال، نجاشی متذکر می‏شود که کتب وی صحیحة الحدیث بوده و در ادامه به نقل از احمد بن علی بن نوح، فهرست مفصلی از ابواب کتب وی را گزارش کرده است. وی به طرق خود از محمد بن یحیی عطار به این کتاب‏ها طریق داشته است.۷ بنابراین، محمد بن یحیی از راویان اصلی او خواهد بود.

مراجعه به منابع و مصادر حدیثی نیز نشان می‏دهد که حداقل پاره‏ای از میراث حدیثی حسین بن عبیداللّٰه نقل و به مصادر تولیدشده در قم راه یافته است. روایات او در کتاب‏های کافی، توحید، علل الشرایع، عیون، خصال و امالی صدوق، نیز در تفسیر قمی و کامل ‏الزیارات دیده می‏شود. اسناد این

1.. دربارۀ این‏اختلافات ر.ک: علامه حلی، ص۳۳۸ و ۳۳۹؛ تفرشی، ج۹، ص۹۹ و ۱۰۰؛ مامقانی، ج۱، ص۳۳۴؛ خویی، ج۷، ص۲۸؛ موحد ابطحی، ج۲، ص۵۶ ـ ۵۹، ۴۱۵ و ۴۱۶.

2.. طوسی، رجال، ص۳۸۶.

3.. همان، ص۴۲۵.

4.. همو، فهرست، ص۱۱۰.

5.. نجاشی، رجال، ص۴۲.

6.. کشّی، رجال، ج۲، ص۷۹۹.

7.. نجاشی، همان.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20044
صفحه از 356
پرینت  ارسال به