101
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

کتاب الوصایا، کتاب العتق، کتاب تفسیر عمّ یتساءلون و کتاب الاداب. ابوسمینه علاوه بر کتاب‏های خود، بخشی از میراث مشایخ کوفه را نیز به قم منتقل کرد. نام وی در سیزده طریق از طرق نجاشی به میراث راویان کوفی ذکر شده است۱. شیخ طوسی نیز در پنج طریق، با واسطه او روایت نموده است.

ابوسمینه پیش از ورود به قم، در کوفه، به غلو و دروغ‏گویی شهرت یافته بود. وی به قم وارد شد و مدتی نزد احمد بن محمد بن عیسی مهمان بود تا اینکه در قم نیز به غلو شهرت یافت و احمد وی را از قم اخراج کرد.۲ در مدتی که در قم اقامت داشت برخی از مشایخ قم از او کتاب‏ها و روایاتش را استماع نمودند. از مهم‏ترین کسانی که از وی روایت کرده‏اند، احمد بن محمد بن خالد برقی و محمد بن ابی‏القاسم ماجیلویه است. مشایخ قم کتاب‏ها و روایات او را غیر از آنچه غلو و تخلیط بود یا از منفردات ابوسمینه به شمار می‏آمد، روایت کرده‏اند.۳ بخشی از این میراث در کتاب‏های اصحاب راه یافت. محمد بن احمد بن یحیی، در کتاب نوادر الحکمه روایات وی را نقل کرده است.۴ کلینی در کافی ۲۸۲ حدیث از طریق ابوسمینه روایت کرده است. شیخ صدوق نیز در کتاب‏های توحید، معانی ‏الاخبار و امالی، روایاتی از طریق ابوسمینه دارد.۵

مروری بر این گزارش‏ها نشان می‏دهد ابراهیم‏ بن هاشم، هم از جهت گستردگی میراث و هم از جهت توفیق در نشر و پذیرش روایاتش از سوی مشایخ قم، بر اَقران خویش برتری دارد و چنان‏که پیش‏تر گذشت، کوفی بودن وی و تقدم او در هجرت به قم، در مقایسه با بیشتر ناقلان حدیث کوفه، وی را در درجه نخست نشانده است و در مجموع ادعای مشایخ امامیه در بغداد را تأیید می‏کند.

1.. نجاشی، رجال، ص۸، ۲۶، ۷۲، ۱۲۸، ۱۳۶، ۱۶۴، ۱۸۹، ۲۹۳، ۲۹۵، ۴۲۸، ۴۲۹، ۴۳۶ و ۴۵۴.

2.. نجاشی، همان، ص۳۳۲؛ ابن غضائری، همان، ص۹۴.

3.. طوسی، فهرست، ص۴۱۲.

4.. همان، ص۲۲۲.

5.. ر.ک: صدوق، توحید، ص۱۲۸، ۱۴۳ و ۲۵۰؛ معانی الاخبار، ص۱۵۰، ۲۰۴ و ۳۷۵؛ امالی، ص۳۸۰ و ۶۱۰؛ ثواب الاعمال، ص۲۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
100

محمد بن عبدالجبار قمی۱

از دیگر کسانی که در این دوره میراث کوفه را به قم منتقل کردند، محمد بن عبدالجبار قمی از اصحاب امام جواد، امام هادی و امام عسکریعلیهم السلام است. در مصادر رجالی از او به محمد بن ابی‏الصهبان یا ابن ابی‏الصهبان یاد می‏شود. شیخ طوسی وی را توثیق کرده است. محمد بن عبدالجبار برای اخذ حدیث به کوفه رفته و بخشی از میراث حدیثی کوفه را به قم انتقال داده است. مهم‏ترین مشایخ وی در کوفه، صفوان بن یحیی، محمد بن اسماعیل‏ بن بزیع و حسن بن علی‏ بن فضال بوده‏اند. البته اهمیت وی در انتقال حدیث کوفه بسیار کمتر از احمد بن محمد بن عیسی و ابراهیم بن هاشم است. نجاشی میراث ۱۶ تن از اصحاب را از طریق محمد بن عبدالجبار روایت می‏کند و شیخ طوسی میراث پنج نفر را با واسطه وی روایت کرده است. شیخ کلینی نیز در کتاب کافی ۶۰۷ روایت از محمد بن عبدالجبار نقل نموده است. به نظر می‏رسد محمد بن عبدالجبار صاحب کتاب نبوده و تنها راوی میراث مشایخ خود بوده است؛ زیرا شیخ طوسی نیز کتابی برای او یاد نکرده و وی را، فقط صاحب روایات دانسته است.۲

روایات او را در قم بیشتر احمد بن ادریس، عبداللّٰه‏ بن جعفر الحمیری، محمد بن الحسن الصفّار و محمد بن یحیی عطار روایت کرده‏اند.

محمد بن علی الصیرفی۳

از دیگر کسانی که در این دوره بخشی از میراث کوفه را به قم انتقال دادند ابوجعفر محمد بن علی بن ابراهیم بن موسی الصیرفی ملقب (یا مکنّی) به ابوسمینه است.۴ وی کوفی بوده و نامش در زمره اصحاب امام رضاعلیه السلام ذکر شده است.۵ همه رجال‏شناسان او را ضعیف و فاسدالاعتقاد معرفی کرده‏اند. وی کتاب‏های متعددی داشته و گفته شده کتاب‏های او (در عدد) مثل کتاب‏های حسین‏ بن سعید است.۶ نجاشی از کتاب‏های او نام پنج کتاب را ذکر کرده است: کتاب الدلائل،

1.. ر.ک: همان، ص۴۱۵؛ همو، رجال، ص۳۲۸، ۳۹۱، ۴۰۱ و ۴۴۸؛ برقی، رجال، ص۵۹ و ۶۱.

2.. طوسی، همان، ص۴۱۵.

3.. دربارۀ او ر.ک: کشی، رجال، ص۵۴۵ و ۵۴۶؛ طوسی، فهرست، ص۴۰۶، ۴۱۲ و ۴۱۷؛ همو، رجال، ص۳۱۴ و ۴۳۸؛ نجاشی، رجال، ص۳۳۲؛ ابن‏غضائری، رجال، ص۹۴.

4.. طوسی، فهرست، ص۴۱۲؛ نجاشی، رجال، ص۳۳۲.

5.. طوسی، رجال، ص۳۱۴.

6.. همان، ص۴۱۲.

تعداد بازدید : 19194
صفحه از 356
پرینت  ارسال به