91
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

درباره تالیفات وراق، که همگی از بین رفته است، باید گفت که او نویسنده‏ای پرکار۱ و صاحب تألیفات فراوان و نیکویی بوده است.۲ منابع به این ویژگی وراق در زمان اعتزال و امامی شدن اشاره کرده‏اند.۳

مذهب وراق از دیگر موضوعات بحث‏برانگیز است. در این‏ باره نخست، باید گفت که به نظر می‏رسد بیشتر اتهامات ابوعیسی وراق خاستگاه معتزلی داشته است. همچنان که درباره ابن راوندی بحث خواهد شد، معتزلیان کمتر مخالفان خود را تحمل می‏کردند، به‌ویژه اگر آن مخالف سابقه اعتزال داشته باشد و با اصول بنیادین و مبانی پذیرفته شده آنان به مقابله برخیزد و از همه مهم‌تر اینکه گرایش به تشیع نیز یافته باشد. ابن ندیم در گزارشی می‏گوید معتزلیانی که دست از وفاداری به اصول اعتزال کشیدند و تغییر مذهب دادند، در کانون اتهامات فراوانِ معتزلیان قرار گرفتند؛۴ نکته‏ای که پیش از او خیاط نیز بیان کرده است.۵ به نظر می‏رسد ابوعیسی وراق برای این ویژگی‏ها و رفتار متقابل معتزلیان، مصداق روشنی باشد. آن‏گونه که گذشت، معتزلیان می‏گویند وراق نخست معتزلی بود،۶ ولی در ادامه از آنها جدا و از مخالفان آنان شد.۷ در مقابل، اهل اعتزال به اتهام الحاد وی را طرد کردند و در مجالس علمی خود راه ندادند.۸ علت طرد وراق از معتزلیان را باید در نوع نگاه او به نظام معرفتی اعتزال رصد کرد.

آن‏گونه که از گزارش‏های موجود برمی‏آید، وراق اندیشه‏های معتزلیان را نپذیرفته است. از همین رو، او در کنار نقد آرای آنان، نظریات جدیدی را نیز مطرح کرده است.۹ وی رویکردی انتقادی در مورد اندیشه‏های اعتزال داشته است و بر دیدگاه‌های آنان، به‌ویژه در بحث توحید، خدشه وارد کرده است.۱۰ احتمالاً وارق لوازم و پیامدهای نگاه اعتزالی در آموزه‏های دینی را مطرح می‏کرده است. هم

1.. ر.ک: ابن حجر، لسان المیزان، ج ۵، ص۴۱۲؛ ذهبی، تاریخ الاسلام، ج ۱۸، ص۴۷۷.

2.. مسعودی، مروج الذهب، ج۴، ص۲۳.

3.. ابن حجر، همان.

4.. ابن ندیم، الفهرست، ص۲۱۴-۲۱۶.

5.. ر.ک: خیاط، الانتصار، ص۲۱۹.

6.. همان، ص۲۱۹ و ۲۲۴.

7.. حاکم جشمی، شرح عیون، ص۳۹۲ و ۳۹۳.

8.. خیاط، همان، ص۲۱۹و۲۲۴.

9.. ابن ندیم وراق را ذیل باب «ذکر قوم من المعتزلة ابدعوا و تفردوا» آورده است (ابن ندیم، الفهرست، ص۲۱۴-۲۱۶).

10.. خیاط، همان، ص۲۱۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
90

ابوعیسی وراق و ابن راوندی را تحت تعقیب قرار می‏دهد و در نتیجه آن دو می‏گریزند. سرانجام وراق دستگیر می‌شود و به زندان می‏افتد، اما ابن راوندی فرار می‌کند.۱

ابن ندیم،۲ شیخ مفید۳ و ابوحیان توحیدی۴ هریک به صورتی توانایی‏های علمی وراق را ستوده‌اند. بیان بسامد اندیشه و دیدگاه‌های وی ـ به‌ویژه در حوزه مقالات‏شناسی از کتاب المقالات وی ـ میان بزرگان علمیِ امامی و معتزلی از وزانت علمی او حکایت دارد. شهرت تألیفات وراق میان دانشوران و کثرت فروش آنها در بازار وراقان۵ یکی دیگر از نکاتی است که می‏توان از طریق آن به نفوذ شخصیت علمی وراق پی برد. نقد اندیشه‏های وراق از سوی متکلمان امامیه۶ معتزله۷ و فیلسوفان۸ نیز از جایگاه علمی او حکایت دارد.

هیچ‌یک از منابع به استادان و مشایخ ابوعیسی وراق اشاره نکرده‏اند. با این حال ـ با توجه به سابقه اعتزال و شهرت علمی او ـ به نظر می‏رسد که از رؤسای اعتزال زمان خود بهره‏ها برده باشد.۹

در سخن از شاگردان وی نیز باید گفت که بر پایه گزارش‏های نقل شده، ابوعیسی وراق بعد از جدایی از اعتزال با توجه به شخصیت علمی‏اش، پیروان و مصاحبانی داشته است.۱۰ با این حال، از منابع موجود تنها می‏توان به دو نفر از شاگردان وی دست یافت: یکی ابومحمد ثبیت بن محمد، از متکلمان حاذق امامیه۱۱ و دیگری ابن راوندی.۱۲ درباره ثبیت بن محمد باید گفت که نجاشی وی را به عنوان «مصاحب» نسبت به وراق یاد می‏کند. درباره استاد و شاگردی وراق و ابن راوندی هم نکته‏ای وجود دارد که به آن اشاره می‌شود.

1.. ذهبی، تاریخ الاسلام، ج ۲۲، ص۸۶؛ الصفدی، الوافی بالوفیات، ج ۸، ص۱۵۴.

2.. ابن ندیم، الفهرست، ص۲۱۶.

3.. شیخ مفید، الافصاح، ص۲۰۷.

4.. ابوحیان توحیدی، الامتاع و المؤانسه، ص۳۹۵.

5.. قاضی عبدالجبار، تثبیت دلائل النبوه، ج۲، ص۳۷۴.

6.. نجاشی، رجال، ص۶۳ و ۶۴؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۹۶.

7.. قاضی عبدالجبار، تثبیت دلائل النبوه، ج۱، ص۵۱.

8.. صفدی، الوافی بالوفیات، ج۱، ص۱۰۴.

9.. ر.ک: حاکم جشمی، شرح عیون، ص۳۹۱ و ۳۹۲.

10.. از گزارش‏هایی که خیاط (خیاط، الانتصار، ج۱، ص۵۰) و حاکم جشمی (حاکم جشمی، شرح عیون، ص۳۹۲ و ۳۹۳) نقل کرده‏اند و اینکه وی از رؤسای کلامی و صاحب پیروانی بوده است می‏توان فهمید که وی شاگردانی داشته است.

11.. نجاشی، همان، ص۱۱۷.

12.. خیاط، همان، ج ۱، ص۴۹-۱۵۰و۲۲۷؛ ابن ندیم، الفهرست، ص۲۱۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 42102
صفحه از 657
پرینت  ارسال به