61
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

مهم‌ترین منبع برای شناخت آرای متکلمان امامیه در این دوران کتاب مقالات الاسلامیین اشعری است. با توجه به اینکه اشعری هنگام گزارش قیام‏های اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله خروج قرمطی مقتول به «دکه» را به عنوان آخرین واقعه در این مورد ذکر می‏نماید و از آنجا که این واقعه در سال ۲۹۱ قمری واقع شده و اشعری به قیام‏های پس از آن اشاره نمی‏کند، بسیار محتمل است که این کتاب در این سال یا اندکی پس از آن پایان یافته باشد.۱ دو متکلم برجسته نوبختی حدود دو دهه پس از این تاریخ بدرود حیات گفته‏اند و متکلمان امامی دیگری مانند ابو‏الاحوص مصری۲ و ابن‏جبرویه،۳ ثبیت بن‏محمد عسکری،۴ ابوبکر بغدادی،۵ ابوبکر فلاس۶ و معتزلیان شیعه‌شده‏ای مانند ابن ‏مملک و ابن ‏قبه نیز در این دوران در حوزه کلام امامیه نظریه‏پردازی می‏کرده‏اند.۷

گفتنی است که در بسیاری موارد، اشعری آرایی متفاوت را به گروهی از متأخران امامیه نسبت می‏دهد که به نام آنان تصریح نکرده است. گویا وی متکلمان امامیه‏ای که آرای جدیدی ارئه کرده‏اند، به دو گروه تقسیم می‏کند: گروه اول شیعیانی که در برخی آرا با معتزله همراه‏اند و گروه دوم معتزلیانی که به امامیه پیوسته و به امامت اعتقاد پیدا کرده‏اند. ظاهراً وی از گروه اول با عباراتی

1.. ریتر، مقدمه مقالات الاسلامیین واختلاف المصلین، ص‌۱۷.

2.. نجاشی، رجال، ص‌۱۵۷.

3.. همان، ص ۲۳۶.

4.. همان، ص ۱۱۷.

5.. همان، ص ۳۸۱.

6.. تنوخی، نشوار المحاضره و اخبار المذاکره، ج ۸، ص‌۷۰.

7.. برای شناخت بیشتر با این متکلمان گمنام امامیه در این عصر ر.ک: موسوی تنیانی، «متکلمان ناشناختۀ امامیه در بغداد از غیبت صغرا تا دوران شیخ مفید»، نقد و نظر،‌ شمارۀ ۶۴، ص ۶۰-۸۲.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
60

هنوز هم بسیار به کلام کوفه وفا‏دار بودند، گروهی از متکلمان کمتر شناخته‏شده امامیه که دارای گرایش‏های اعتزالی بودند و همچنین معتزلیان پیوسته به مذهب امامیه که گاه نامی از آنان نیز به ما نرسیده است، آرایی متفاوت با اندیشه‏های مدرسه کوفه در حوزه کلام امامیه مطرح کردند که این آرا بیشتر در همسویی با اندیشه‏های کلامی معتزلیان است.۱ در مقایسه میان گزارش‏های موجود می‏توان گفت که این جریان نو‏ظهور در فرایندی رو به رشد دست‏کم از ابتدای نیمه دوم سده سوم هجری فعالیت خود را آغازید و نهایتاً در اواخر قرن سوم به جریان غالب در کلام امامیه تبدیل گردید.۲

نوبختیان که در همان عصر می‏زیستند و سپس شیخ مفید تا اندازه‏ای در برابر این گرایش مقاومت ورزیدند و با بازگشت به میراث نخستین امامیه، از تفکر حاکم معتزلی تا حدودی فاصله گرفتند. از سوی دیگر، علاوه بر رویکرد مثبت نوبختیان به بخشی از این آرای نوظهور، در ادامه برخی از این اندیشه‏ها را شیخ مفید و بیشتر از او سید مرتضی در مدرسه کلامی بغداد پذیرفتند و از آنجا که اولین بار این اندیشه‏های نو‏پدید در آثار بر جای مانده آنان به دست ما رسیده، گمان می‏رفت که این تبیین جدید نخستین بار از سوی این دو متکلم نوبختی مطرح شده و نهایتاً نوبختیان سرآغاز این هم‌نوایی با معتزله بوده‏اند.۳ البته میزان رویکرد همدلانه متکلمان بغداد به این اندیشه‏ها یکسان نبوده و به نظر می‏رسد از نوبختیان تا سید مرتضی سیر صعودی داشته که در مسائل مهم کلامی ـ به‏جز امامت و وعید ـ این سیر نمود بارز‏تری دارد.۴ از این رو، با بازخوانی گزارش‏های بر جای مانده از اندیشه‏های کلامی امامیان در این دوره می‏توان نمایی هرچند کلی از رویکرد متکلمان کمتر شناخته‏شده امامی با گرایش‏های اعتزالی در این بازهٔ زمانی ارائه داده و رویکرد متکلمان بغداد به این اندیشه‏ها را سنجید.

این پژوهش از آن جهت که پیشینه برخی آرای کلامی شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی را سال‏ها قبل از ایشان، باز‏خوانی می‏کند، سودمند است. از سویی دیگر دستاوردهای ما در این تحقیق بخشی از ابهامات تاریخ کلام امامیه ـ یعنی اواخر دوران فترت ـ را روشن می‏سازد و در تبیین چگونگی چرخش کلام امامیه از اندیشه‏های مدرسه کوفه به آرای متکلمان امامیه در بغداد راه‏گشاست.

1.. ر.ک: اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۴ ـ ۳۵، ۴۰ ـ ۴۲، ۴۵ ـ ۴۸، ۵۴ و ۵۶.

2.. برای مشاهدۀ شواهد این ادعا ر.ک: همین نوشتار، بخش توحید و صفات.

3.. ر.ک: ابن ‏تیمیه، بیان تلبیس الجهمیه فی تأسیس بدعهم الکلامیه، ج ۱، ص‌۷۲؛ مادلونگ، «کلام معتزله و امامیه»، ص‌۱۵۳.

4.. حسینی‏زاده، خضر آباد، «نوبختیان در رویارویی با متکلمان معتزلی و امامی»، ص ۱۴۲ ـ ۱۴۷؛ همو، «مقایسۀ اندیشه‏های کلامی نو بختیان و شیخ مفید در بستر میراث کلامی امامیه و معتزله»، ص۸۷ ـ ۱۱۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 42003
صفحه از 657
پرینت  ارسال به