599
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

بسیاری از صحابه و تابعین و حتی مردمِ عوام، استدلال‏هایی برای اثبات توحید دیده می‏شود.۱

اما اینکه بسیاری از استدلال‏های متکلمان در زمان صحابه و تابعین نبوده، این استدلال درباره بسیاری از فروعات فقهی نیز صادق است؛ یعنی بسیاری از استدلال‏های فقها در زمان صحابه و تابعین نبوده است. بنابراین، باید بگوییم برای عوام و غیرمتخصصان، علم اجمالی کفایت می‏کند و تا زمانی که شبهات آنها را به شک و تحیّر نیندازند، همین مقدار کفایت می‏کند و اگر شبهه‏ای وارد شود، در حد رفع همان شبهه باید بکوشند و پی‏گیر باشند و این در مورد افراد، به اختلاف احوال آنان متفاوت است.۲

طوسی در تبیین اکتسابی و عقلی بودن معرفت می‏گوید: «معرفت» همان «علم» است و علمْ آن چیزی است که سکون و آرامش نفس را به همراه دارد و علم بر دو نوع است: ضروری و اکتسابی. علم ضروری فعلِ غیرِ ما در ماست و در اختیار ما نیست، اما علم مکتسب از افعال خود ماست.۳ سپس می‏افزاید: «نظر» همان «تفکر» است و تفکر یعنی تأمل کردن در یک چیز. اما درباره اینکه چرا نظر و تفکر بر انسان واجب است، مانند سید مرتضی می‏گوید: دلیل وجوب نظر و فکر، خوف و ترس از ضرری است که در ترکِ آن وجود دارد، به‌گونه‏ای که این ترسِ نفسانی، فقط با نظر و تفکر برطرف می‏شود. این ترس، احتمال دارد از خارج، از طریق شنیدنِ تهدیدى که یکى به دیگرى مى‏کند، یا از طریق گوش دادن به سخنان مردمان که یکدیگر را به بى‏ایمانى و کیفرى که نتیجه آن است بیم مى‏دهند، یا در نفسِ خودش هنگامی که امارات و نشانه‏های خوف را می‏بیند، حاصل شود. بنابراین، خوف موجب می‏شود معرفة‏اﷲ بر هر مکلفی واجب گردد و چون معرفت خدا جز از طریق نظر و تفکر حاصل نمی‏شود، نخستین تکلیف بندگان، وجوب نظر و استدلال برای شناخت خداوند است.۴

با این حال، در نظام فکری طوسی، اگر به صورت عادی این خوف در شخصی ایجاد نگردد، خداوند متعال به ‌نوعی خوف را در دل آن شخص خطور می‏سازد که به آن اصطلاحاً «خاطر» گفته می‏شود. خاطر یا از طریق کلامی است که در گوشش می‏شنود، یا در هوا ایجاد می‏شود یا از طریق ارسال شخصی است که او را می‏ترساند و خوف را در او ایجاد می‏کند؛ به هر حال خوف که حاصل ‏شد، نظر و تفکر واجب می‏گردد.۵ بنابراین، معرفة‏اﷲ بر هر مکلفی واجب است؛ زیرا علم به

1.. همان، ص ۴۱ـ۴۴.

2.. همان، ص ۴۵ـ‏۴۷.

3.. همان، ص ۱۷۹ و ‏۱۸۰.

4.. همان، ص۱۸۷.

5.. همان، ص ۱۸۸ و ‏۱۸۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
598

۵. شیخ طوسی

شیخ طوسی نیز معتقد است راهی جز طریقِ استدلال و نظر، به معرفت بر اصول اعتقادی ـ‏ و از جمله معرفة‏اﷲ ـ ‏نیست و بدون نظر و فکر، وصول به معرفت ممکن نیست. او راه‏های معرفت به اشیا را منحصر در چهار طریق می‏داند: ۱. بداهت و ضرورت؛ ۲. ادراک به وسیله حواس؛ ۳. از طریق خبررسانی و اِخبار؛ ۴. از طریق استدلال و نظر. سپس بیان می‏کند هیچ‌یک از راه‏های مزبور ـ ‏جز استدلال ـ ‏در مباحث اعتقادی مفید نیست و تک‌تک آنها باطل است. وی تبیین می‏کند علم و معرفت به خدا، بدیهی و ضروری نیست؛ زیرا اگر معرفت به خدا ضروری بود، هیچ‌گاه عقلا در آن اختلاف نمی‌کردند.۱

طوسی در تفسیر التبیان در موارد متعددی شواهد این مطلب را ذکر می‏کند؛ مثلاً ذیل آیات ۷۶ تا ‏۷۹ سوره مبارکه انعام، در ماجرای پرستش ظاهری حضرت ابراهیم علیه السلام، یعنی پرستش ستارگان، ماه و سپس بر خورشید و در نهایت، روی ‏برگرداندن از آنان می‏گوید: «و فی الآیة دلالةٌ على ان معرفة اﷲ لیست ضروریة»؛۲ زیرا اگر معرفة‏اﷲ ضروری بود، آن حضرت پس از انکار الوهیت ستارگان و ماه و خورشید، به استدلال احتیاجی نداشت، بلکه با آنان می‏بایست می‏گفت: چگونه ستارگان را می‏پرستید، در حالی که بالضروره می‏دانید آنها حادث‌اند؟!۳

طوسی درباره تقلید هم می‏گوید: راه تقلید اگر بدون استدلال و حجت باشد، عقلاً قبیح است و اگر از راه حجت و استدلال باشد، همان راه «نظر و استدلال» خواهد بود؛ بنابراین، تقلید بدونِ دلیل حتی اگر از موحد هم باشد، ارزش‏مندتر از تقلیدکردنِ ملحد نخواهد بود.۴ همچنین وی با اشاره به شبهات معتقدان به ضروری بودن خداشناسی و اینکه اگر خدا فقط از راه استدلال نظری و تفکر شناخته می‏شد، لازمه‏اش آن بود که ایمان بسیاری از عوام و حتی برخی از فقها، ادبا و... و نیز ایمان اکثر صحابه و تابعین ناصحیح و باطل باشد؛ (چون از راه استدلال نظری به خداشناسی نرسیده‏اند، و لازمه‏اش آن است که تنها عده‏ای از متکلمان، ایمان درست و صحیح داشته باشند) چنین پاسخ می‏گوید: این غلط فاحش و مغالطه است؛ چرا که منظور از استدلال و نظر، مناظره و محاجه نیست که متکلمان انجام می‏دهند، بلکه منظور وجوب نظر و فکر در ادله توحید، عدل و دیگر اصول اعتقادی است که در قرآن تنبّه به آن فراوان آمده و در بسیاری از موارد، به تفکر و نظر سفارش کرده است و اینکه مؤمن در درون خود با حجت و دلیل به اعتقادش رسیده باشد؛ در حالی که در کلامِ

1.. طوسی، الاقتصاد، ص ۳۸ و ۳۹.

2.. همو، التبیان، ج ۴، ص ۱۸۶.

3.. همان، ص ۱۰۷ و ۴۳۸.

4.. همو، الاقتصاد، ص۴۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41647
صفحه از 657
پرینت  ارسال به