587
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

تطوّر معرفت اضطراری در مدرسه کلامی امامیه در بغداد

علی امیرخانی۱

مقدمه

موضوع معرفت‏شناسی ـ ‏به‏ویژه معرفة‏اﷲ ـ ‏و چگونگی دستیابی به آن و به تعبیر دیگر، اکتسابی یا اضطراری بودن معارف، در محافل علمی مسلمانان و در بین طیف‏ها و جریان‏های فکری آنان، همواره مسئله و دغدغه جدی بوده است. در نگاه کلی، بین اندیشوران اسلامیِ سده‏های نخستین درباره معارف دست‏کم پنج دیدگاه اصلی وجود داشته است: ۱. برخی همه معارف از جمله معرفة‏اﷲ را اضطراری‏ و غیراکتسابی می‏دانستند؛۲ ۲. عده‏ای، چون بشر بن‏ معتمر، بر اکتسابی‏ و اختیاری بودن همه معارف معتقد بودند؛۳ ۳. شماری، مانند ابوالهذیل علاف، معرفت و شناخت خداوند را اضطراری می‌دانستند و به اکتسابی‏ بودن بقیه معارف باور داشتند؛۴ ۴. گروهی چون نظّام، معرفة‏اﷲ و معرفت به هر چیزی را که طریقش استدلال و نظر است، اکتسابی و معارف به‏دست‏آمده از راه حواس را اضطراری می‏دانستند؛۵ ۵. برخی چون ابومحمد نوبختی، هم به اضطراری بودن و هم به اکتسابی بودن معرفة‏اﷲ نظر داشتند.۶

1.عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث (پژوهشکدۀ کلام اهل‏بیت علیهم السلام)
alia۱۱۹۸@yahoo.com

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص ۵۱.

3.. جاحظ، المسائل و الجوابات فی المعرفه، ص۱۱۰.

4.. بغدادی، اصول الایمان، ص ۳۲.

5.. جاحظ، المسائل و الجوابات فی المعرفه، ص۱۱۲.

6.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص ۵۲.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
586

۱۹. ــــــــــــــــــ، المسائل العکبریه، قم: کنگره هزاره شیخ مفید، ۱۴۱۳ق.

۲۰. ــــــــــــــــــ، الارشاد فی معرفة حجج اﷲ علی العباد، قم: کنگره هزاره شیخ مفید، ۱۴۱۳ق.

۲۱. مکدرموت، مارتین، اندیشه‏های کلامی شیخ مفید، تهران: دانشگاه تهران، چاپ دوم، ۱۳۸۴.

۲۲. ملاحمی‏خوارزمی، محمود ‏بن ‏محمد، الفائق فی اصول الدین، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، ۱۳۸۶.

۲۳. نسفی، ابی‏المعین میمون، تبصرة الادلة فی اصول الدین، تحقیق: محمد الانور حامد عیسی، قاهره: المکتبة الازهریة للتراث، ۲۰۱۱م.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41461
صفحه از 657
پرینت  ارسال به