نتیجه سخن شیخ این است که علم به چیزی را نمیتوان «خلق» نامید، مگر اینکه به فعل منتهی شود که در این صورت، «خلق تقدیری» نامیده میشود. اما علم خدا به افعال بندگان سبب صدور فعل از آنان نمیشود تا به آن خلق تقدیری گفته شود. این تحلیل شیخ با کلام وی در بحث تقدم ارواح بر ابدان در المسائل السرویه۱ ناسازگار است؛ زیرا شیخ در آنجا حدیث «انَّ اﷲ تَبَارَک وَ تَعَالَى خَلَقَ الْأَرْوَاحَ قَبْلَ الْأَجْسَادِ بِأَلْفَی عَامٍ» را در فرض ثبوت حدیث، به خلق در تقدیر در علم خدا معنا کرده است؛ به این معنا که خداوند متعال پیش از خلق ابدان، ارواح را در علم خود تقدیر کرد و سپس ابدان را آفرید. حال باید دید که از منظر روایات آیا افعال عباد مخلوق تقدیری خداوند هستند یا خیر؟ در این معنا، روایات را میتوان به چند دسته تقسیم کرد:
۱. در برخی روایات آشکارا به خلق تقدیری افعال توسط خداوند اشاره شده است؛ مانند حدیث «أَفْعَالُ الْعِبَادِ مَخْلُوقَةٌ خَلْقَ تَقْدِیرٍ لَا خَلْقَ تَکوِینٍ»۲ و «أَفْعَالُ الْعِبَادِ مَخْلُوقَةٌ فَقُلْتُ لَهُ یا ابْنَ رَسُولِ اﷲ وَ مَا مَعْنَى مَخْلُوقَةٌ قَالَ مُقَدَّرَةٌ»۳ و «أَفْعَالُ الْعِبَادِ مُقَدَّرَةٌ فِی عِلْمِ اﷲ قَبْلَ خَلْقِ الْعِبَادِ بِأَلْفَی عَامٍ».۴
۲. در برخی از روایات بهطور ضمنی به خلق تقدیری تمام افعال، اعم از خیر و شر، توسط خداوند اشاره شده است، مانند حدیث «قَالَ اﷲ عزّ و جلّ أَنَا اﷲ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا خَالِقُ الْخَیرِ وَ الشَّرِّ فَطُوبَى لِمَنْ أَجْرَیتُ عَلَى یدَیهِ الْخَیرَ وَ وَیلٌ لِمَنْ أَجْرَیتُ عَلَى یدَیهِ الشَّرَّ»۵ و «إِنَّ اﷲ یقُولُ أَنَا اﷲ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا خَالِقُ الْخَیرِ وَ الشَّرِّ وَ هُمَا خَلْقَانِ مِنْ خَلْقِی فَطُوبَى لِمَنْ قَدَّرْتُ لَهُ الْخَیرَ وَ وَیلٌ لِمَنْ قَدَّرْتُ لَهُ الشَّرَّ»۶ و «وَ أَمَّا الْمَعَاصِی فَلَیسَتْ بِأَمْرِ اﷲ وَ لَکنْ بِقَضَاءِ اﷲ وَ بِقَدَرِ اﷲ وَ بِمَشِیتِهِ وَ بِعِلْمِهِ ثُمَّ یعَاقِبُ عَلَیهَا».۷
با توجه به احادیث ذکرشده و احادیث دیگری که در خصوص مشیت عام خداوند نسبت به تمام افعال انسان در کتابهای روایی موجود است، میتوان گفت که افعال عباد، اعم از خیر و شر، مخلوق تقدیری خداوند هستند و حدیثی که شیخ بیان کرده، مبنی بر خلق افعال توسط انسانها، ناظر به تحقق خارجی افعال انسانی است که در این مسئله نزاعی وجود ندارد و خود شیخ صدوق نیز به آن معتقد است. به هر صورت، اشکال عقلی شیخ مفید در خصوص خلق تقدیری بر این حدیث وارد
1.. همو، المسائل السرویه، ص۵۳.
2.. صدوق، التوحید، ص۴۰۷.
3.. همو، معانی الاخبار،ج۱، ص۳۷۹.
4.. همو، عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۱۳۶.
5.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۵۴.
6.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۷۳.
7.. صدوق، التوحید، ص۳۷۰.