533
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

تُعْتَقَدُ مَعْرِفَتُهُ وَ بِالنَّظَرِ تَثْبُتُ‏ حُجَّتُهُ».۱ از ظاهر این حدیث بر می‏آید که راه شناخت خداوند عقل و نظر است؛ اما از این حدیث انکار معرفت پیشینی قابل برداشت نیست. شیخ مفید کسانی را که با وجود عقل و توانایی بر نظر و استدلال در پی کسب معرفت خداوند نیستند، کافر و مستحق خلود در جهنم می‏داند.۲

جبر و تفویض

شیخ مفید در بیان معنای حدیث: «لَا جَبْرَ و لَا تَفْوِیضَ‏، وَ لکنْ أَمْرٌ بَینَ الأَمْرَین» تفویض را به اباحی‌گری معنا می‏کند. از نظر شیخ مفید، نفی تفویض در این حدیث نفی تفویض تشریعی است. وی جبر را به واداشتن کسی به عملی تعبیر می‏کند و حقیقت آن را ایجاد فعل در او می‏داند. سپس می‏گوید:

تفویض، اعتقاد به برداشته شدن منهیات از افعال انسان‏ها و مباح بودن هر عملی است که بخواهند؛ که البته این، قول زنادقه و طرفداران اباحی‌گری است. واسطه میان جبر و تفویض این است که خداوند، انسان‏ها را بر افعال خویش قادر ساخته و در عین حال، حدودی را نیز برای افعال در نظر گرفته است... پس به دلیل متمکن ساختن انسان‏ها بر اعمالشان، آنها را مجبور نساخته و به دلیل منع و نهی از اکثر افعال، امور را به انسان‏ها تفویض نکرده است.۳

در متون دینی و احادیث اسلامی تفویض بر معانی مختلفی اطلاق شده است که برای نمونه، به برخی از آنها اشاره می‏کنیم:

۱. تفویض به معنای واگذاری تشریع احکام به انسان‏ها و اباحی‌گری، مانند حدیث امام صادق علیه السلام که فرمودند: «... لَوْ فَوَّضَ‏ إِلَیهِمْ‏ لَمْ یحْصُرْهُمْ بِالْأَمْرِ وَالنَّهْی».۴

۲. تفویض تکوینی خلق و رزق به عده‏ای خاص، مانند حدیث امام رضا علیه السلام که فرمودند: «مَنْ زَعَمَ أَنَّ اﷲ عزّ و جلّ فَوَّضَ‏ أَمْرَ الْخَلْقِ وَ الرِّزْقِ إِلَى حُجَجِهِ فَقَدْ قَالَ بِالتَّفْوِیضِ وَ الْقَائِلُ بِالْجَبْرِ کافِرٌ وَ الْقَائِلُ بِالتَّفْوِیضِ مُشْرِک».۵

۳. تفویض تکوینی افعال به انسان‏ها، مانند حدیث امام صادق علیه السلام که فرمودند: «... إِنَّ النَّاسَ فِی

1.. همان، ج۱، ص۲۲۴.

2..همو، الفصول المختاره، ص۱۱۰.

3..مفید، تصحیح اعتقادات الامامیه، ص۴۶و ۴۷.

4..کلینی، کافی، ج۱، ص۱۵۹.

5..صدوق، عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۱۲۴.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
532

۲. شاهد دوم مندرج در گفت‏و‏گوی منتسب به امام صادق علیه السلام با مفضل است که حضرت می‏فرماید: «... فَإِنَّک إِذَا تَأَمَّلْتَ‏ الْعَالَمَ‏ بِفِکرِک وَخَبَرْتَهُ بِعَقْلِک وَجَدْتَهُ کالْبَیتِ الْمَبْنِی الْمُعَدِّ فِیهِ جَمِیعُ مَا یحْتَاجُ إِلَیهِ عِبَادُهُ...».۱

۳. در گفت‏و‏گوی امام رضا علیه السلام با زندیقی در باب توحید، حضرت در پاسخ او که می‏گفت: فما الدلیل علیه؟ می‏فرمایند: «إِنِّی لَمَّا نَظَرْتُ‏ إِلَى جَسَدِی وَ لَمْ یمْکنِّی فِیهِ زِیادَةٌ وَ لَا نُقْصَانٌ فِی الْعَرْضِ وَ الطُّولِ وَ دَفْعِ الْمَکارِهِ عَنْهُ وَ جَرِّ الْمَنْفَعَةِ إِلَیهِ عَلِمْتُ أَنَّ لِهَذَا الْبُنْیانِ بَانِیاً فَأَقْرَرْتُ بِهِ».۲

۴. شاهد چهارم: سخنان امام صادق علیه السلام درباره عقل که فرمودند: «... فَبِالْعَقْلِ‏ عَرَفَ‏ الْعِبَادُ خَالِقَهُمْ وَ أَنَّهُمْ مَخْلُوقُونَ وَ أَنَّهُ الْمُدَبِّرُ لَهُمْ وَ أَنَّهُمُ الْمُدَبَّرُونَ...».۳

شیخ مفید نیز در آغاز مباحث توحیدی هم‏راستا با روایات دسته دوم بر ضرورت نظر در ادله و اکتسابی بودن معرفت تأکید می‏کند و به اثبات صانع می‏پردازد. وی درباره وجوب نظر می‏گوید:

نخستین واجب بر بندگان نظر در ادله خداشناسی است و چون خداوند سبحان معرفتش را واجب کرده است، راهی به سوی معرفتش جز با نظر در ادله‏اش نیست. سپس در مقام تعریف نظر می‏گوید: نظر، استعمال عقل در وصول به غایب به اعتبار دلالت حاضر است.۴

به نظر می‏رسد ادله شیخ مفید در وجوب نظر و معرفت اکتسابی علاوه بر پیش‏فرض‏های کلامی، احادیثی هستند که وی در وجوب معرفت خداوند ذکر می‏کند. مفید کوشیده دیدگاه خود را در خصوص وجوب نظر و کسب معرفت با روایات اهل بیت علیهم السلام همسان کند و نشان دهد که امامان معصوم علیهم السلام نیز بر وجوب نظر و لزوم کسب معرفت تأکید داشته‏اند. برای مثال، در الارشاد ضمن اشاره بر حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره وجوب معرفت خدا که فرمودند: «وجدتُ علمَ الناس کلِّهم فی اربع اوّلها معرفة اﷲ...»، می‏گوید: مفروضِ حدیث، کسب معرفت خداست؛ زیرا طبق مضمون آن اول چیزی که بر عبد واجب می‏شود، معرفت و شناخت پروردگار است.۵

همچنین شیخ برای اثبات وجوب معرفت خدا از طریق عقل به حدیث امام علی علیه السلام اشاره می‏کند که فرمودند: «أَوَّلُ عِبَادَةِ اﷲ مَعْرِفَتُهُ و أَصْلُ مَعْرِفَتِهِ تَوْحِیدُهُ وَ نِظَامُ تَوْحِیدِهِ نَفْی التَّشْبِیهِ عَنْهُ... بِالْعُقُولِ

1.. مفضل، توحید المفضل، ص۴۷.

2.. کلینی، کافی، ج۱، ص۷۸ .

3.. همان، ص۲۹.

4.. مفید، النکت فی مقدمات الاصول، ص۱۲۱ و ۱۲۲.

5.. همو، الإرشاد، ج۲، ص۲۰۳.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41636
صفحه از 657
پرینت  ارسال به