۲. شاهد دوم مندرج در گفتوگوی منتسب به امام صادق علیه السلام با مفضل است که حضرت میفرماید: «... فَإِنَّک إِذَا تَأَمَّلْتَ الْعَالَمَ بِفِکرِک وَخَبَرْتَهُ بِعَقْلِک وَجَدْتَهُ کالْبَیتِ الْمَبْنِی الْمُعَدِّ فِیهِ جَمِیعُ مَا یحْتَاجُ إِلَیهِ عِبَادُهُ...».۱
۳. در گفتوگوی امام رضا علیه السلام با زندیقی در باب توحید، حضرت در پاسخ او که میگفت: فما الدلیل علیه؟ میفرمایند: «إِنِّی لَمَّا نَظَرْتُ إِلَى جَسَدِی وَ لَمْ یمْکنِّی فِیهِ زِیادَةٌ وَ لَا نُقْصَانٌ فِی الْعَرْضِ وَ الطُّولِ وَ دَفْعِ الْمَکارِهِ عَنْهُ وَ جَرِّ الْمَنْفَعَةِ إِلَیهِ عَلِمْتُ أَنَّ لِهَذَا الْبُنْیانِ بَانِیاً فَأَقْرَرْتُ بِهِ».۲
۴. شاهد چهارم: سخنان امام صادق علیه السلام درباره عقل که فرمودند: «... فَبِالْعَقْلِ عَرَفَ الْعِبَادُ خَالِقَهُمْ وَ أَنَّهُمْ مَخْلُوقُونَ وَ أَنَّهُ الْمُدَبِّرُ لَهُمْ وَ أَنَّهُمُ الْمُدَبَّرُونَ...».۳
شیخ مفید نیز در آغاز مباحث توحیدی همراستا با روایات دسته دوم بر ضرورت نظر در ادله و اکتسابی بودن معرفت تأکید میکند و به اثبات صانع میپردازد. وی درباره وجوب نظر میگوید:
نخستین واجب بر بندگان نظر در ادله خداشناسی است و چون خداوند سبحان معرفتش را واجب کرده است، راهی به سوی معرفتش جز با نظر در ادلهاش نیست. سپس در مقام تعریف نظر میگوید: نظر، استعمال عقل در وصول به غایب به اعتبار دلالت حاضر است.۴
به نظر میرسد ادله شیخ مفید در وجوب نظر و معرفت اکتسابی علاوه بر پیشفرضهای کلامی، احادیثی هستند که وی در وجوب معرفت خداوند ذکر میکند. مفید کوشیده دیدگاه خود را در خصوص وجوب نظر و کسب معرفت با روایات اهل بیت علیهم السلام همسان کند و نشان دهد که امامان معصوم علیهم السلام نیز بر وجوب نظر و لزوم کسب معرفت تأکید داشتهاند. برای مثال، در الارشاد ضمن اشاره بر حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره وجوب معرفت خدا که فرمودند: «وجدتُ علمَ الناس کلِّهم فی اربع اوّلها معرفة اﷲ...»، میگوید: مفروضِ حدیث، کسب معرفت خداست؛ زیرا طبق مضمون آن اول چیزی که بر عبد واجب میشود، معرفت و شناخت پروردگار است.۵
همچنین شیخ برای اثبات وجوب معرفت خدا از طریق عقل به حدیث امام علی علیه السلام اشاره میکند که فرمودند: «أَوَّلُ عِبَادَةِ اﷲ مَعْرِفَتُهُ و أَصْلُ مَعْرِفَتِهِ تَوْحِیدُهُ وَ نِظَامُ تَوْحِیدِهِ نَفْی التَّشْبِیهِ عَنْهُ... بِالْعُقُولِ