بر معرفت فطری، روایاتی وجود دارد که بتوان از آنها معرفت اکتسابی را استظهار کرد؟ آیا چنین دوگانگی ظاهری در روایات وجود داشته که متکلم ـ محدثی مانند شیخ مفید قائل به معرفت اکتسابی شده است یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش مهم میتوان گفت که در سخنان توحیدی اهل بیت علیهم السلام دو دسته از روایات دیده میشود: دسته اول احادیث متواتری است که در آنها معروف بودن خدای متعال برای عموم بشر مفروض است و بیانات قرآن و پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام تذکار به خدای شناخته شده به شمار میآید؛ مانند روایات فطری بودن معرفت خدا، روایاتی که معرفت را فعل خدا میشمارد، روایاتی که آشکارا بر اکتسابی نبودن معرفت دلالت میکند و روایاتی که در تفسیر و تبیین آیه ذر وارد شده است. برای نمونه، به چند روایت اشاره میکنیم:
۱. زراره از امام باقر علیه السلام نقل میکند که در تفسیر آیه «فِطْرَةَ اﷲ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیها» فرمودند: «فَطَرَهُمْ عَلَى التَّوْحِیدِ عِنْدَ الْمِیثَاقِ عَلَى مَعْرِفَتِهِ أَنَّهُ رَبُّهُمْ قُلْتُ وَ خَاطَبُوهُ قَالَ فَطَأْطَأَ رَأْسَهُ ثُمَّ قَالَ لَوْ لَا ذَلِک لَمْ یعْلَمُوا مَنْ رَبُّهُمْ وَ لَا مَنْ رَازِقُهُمْ».۱
۲. محمد بن حکیم از امام صادق علیه السلام میپرسد: «الْمَعْرِفَةُ مِنْ صُنْعِ مَنْ هِی؟ قَالَ مِنْ صُنْعِ اﷲ لَیسَ لِلْعِبَادِ فِیهَا صُنْعٌ».۲
۳. ابوبصیر از امام صادق علیه السلام در خصوص اکتسابی بودن معرفت میپرسد: «... سُئِلَ عَنِ الْمَعْرِفَةِ أَ هِی مُکتَسَبَةٌ فَقَالَ لَا فَقِیلَ لَهُ فَمِنْ صُنْعِ اﷲ عزّ و جلّ وَمِنْ عَطَائِهِ هِی قَالَ نَعَمْ وَلَیسَ لِلْعِبَادِ فِیهَا صُنْعٌ وَلَهُمْ اکتِسَابُ الْأَعْمَال...».۳
۴. زراره میگوید: «سَأَلْتُ اباعبداﷲ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اﷲ ”وَإِذْ أَخَذَ رَبُّک مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکمْ قالُوا بَلى" قَالَ ثَبَتَتِ الْمَعْرِفَةُ فِی قُلُوبِهِمْ وَ نَسُوا الْمَوْقِفَ سَیذْکرُونَهُ یوْماً مَا وَ لَوْلَا ذَلِک لَمْ یدْرِ أَحَدٌ مَنْ خَالِقُهُ وَ لَا مَنْ رَازِقُهُ».۴
دسته دوم، احادیثی هستند که در آنها در مورد معروف بودن خدای متعال سکوت شده و ائمه علیهم السلام بنابر فرض عدم تذکار مخاطب به خداوند، در صدد اثبات عقلی صانع برآمدهاند:
۱. در مناظرهای زندیقی از امام میپرسد: فَمَا الدَّلِیلُ عَلَیهِ؟ امام میفرماید: «وُجُودُ الْأَفَاعِیلِ دَلَّتْ عَلى أَنَ صَانِعاً صَنَعَهَا، أَلَا تَرى أَنَّک إِذَا نَظَرْتَ إِلى بِنَاءٍ مُشَیدٍ مَبْنِی، عَلِمْتَ أَنَّ لَهُ بَانِیاً...».۵