جلوی نهری را که از دجله به کرخ آب میآمد بستند. شیعیان با آنکه عبارت «خیر البشر» را از کتیبههای یادشده محو کردند و عبارت علیهما السلام را جانشین کردند، حنابله کوتاه نیامدند و به آشوبها ادامه دادند! تا آنکه یکی از اهل سنت در آشوبها کشته شد. جنازه او را در محلههای اهل سنت گرداندند و پس از دفن او، به کاظمین یورش بردند و در پی سه روز متوالی نهتنها در و دیوار مشهد کاظمین را خراب کردند، بلکه اموال و موقوفات آنجا را غارت، و ضریح و قبّه حرمین شریفین، و قبور مجاور را به آتش کشیدند. در روز سوم شروع به نبش قبر مطهر امام کاظم علیه السلام و امام جواد علیه السلام به قصد انتقال اجساد مطهر ایشان به جوار قبر احمد بن حنبل نمودند که با وساطت نقیب عباسیان و برخی از اهل سنت و مقاومت شیعیان موفق نشدند.۱
علاوه بر محدثان و واعظان، شاعران و قصهسرایان نیز در تشدید آشوبها نقش بسزایی داشتند. از جمله مهمترین شاعران امامیمذهب بغداد، ابوعبداﷲ حسین بن احمد بن حجاج بغدادی (م۳۹۱) است۲ که به تعبیر ذهبی غالی در تشیع بود.۳ در مقابل، شعرای اهل سنت در نقض اشعار شاعران شیعی و در مدح صحابه و مذمت و رد روافض اشعاری میسرودند و احساسات طرف مقابل را برمیانگیختند؛ از جمله شاعران مطرح اهل سنت در بغداد علی بن عیسی بغدادی (م ۴۱۳) است که اشعارش در مدح صحابه و ذم روافض بوده است.۴
سقوط آل بویه و ورود سنیان سلجوقی به بغداد
اواخر دوران بویهیان به سبب ضعف روز افزون آل بویه، تحرکات شیعیان و خلفای فاطمی و تندرویهای برخی از شیعیان در بغداد، آشوبها بیشتر شد و به سقوط آل بویه انجامید. این رخداد از آنجا سرچشمه گرفت که بر اثر ترس خلیفه عباسی از قدرت یافتن ارسلان ترکی، معروف به «بساسیری» که مردم را به اطاعت خلفای فاطمی مصر تشویق میکرد، خلیفه مخفیانه طغرلبیک، حکمران سلجوقی در شرق جهان اسلام، را به اشغال بغداد و جلوگیری از قدرتیابی بساسیری و پایان دادن به قدرت آل بویه تشویق نمود. طغرلبیک بر اثر اختلافهای داخلی حکومت آل بویه توانست در سال ۴۴۷ وارد بغداد شود و خلیفه را نجات دهد. در پی آن، بساسیری گریخت و سلسله آل بویه در بغداد بهکلی منقرض گردید.۵
1.. همان.
2.. حموی، معجم البلدان، ج۳، ص ۱۰۴۸.
3.. ذهبی، تاریخ الاسلام، ج ۲۷، ص ۲۵۲ ـ ۲۵۴.
4.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج ۱۲، ص۱۷.
5.. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج ۹، ص ۶۰۹ و ۶۱۰.