پناه گرفت، اما شورشیانِ خشمگین او را بیرون کشیده، به قتل رساندند و جسدش را در آتش سوزاندند! سپس ابوالفضل شیرازی، وزیر الطائع باﷲ و سنی متعصب، حاجبش را به کرخ فرستاد. او نیز به همین بهانه دستور داد کرخ را به آتش کشاندند! در گزارشهای بهاحتمال اغراقآمیز این آشوب، آتش گرفتنِ سیصد دکان، سیوسه مسجد و هفده هزار انسان،۱ ذکر شده است.۲
در سال ۳۶۳ فتنه عجیبی بین دو گروه برخاست. افراطیان از اهل سنت جنگ جمل را شبیهسازی و زنی را به عنوان عایشه سوار بر شتر کردند و دو نفر مرد را نیز طلحه و زبیر نامیدند و معرکهای برپا و اظهار کردند در حال جنگ با اصحاب علی علیه السلام هستند! در این آشوب از هر دو گروه شمار کثیری به قتل رسیدند.۳ به سال ۳۸۰ فتنه و درگیری شدیدی بین اهالی محله کرخ با اهالی باب البصره صورت گرفت، عدهای کشته شدند و محلهها به آتش کشیده شد.۴
صاحب منصبان سنی، برای جلوگیری از درگیری شیعیان و اهل سنت، میکوشیدند مانع برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین علیه السلام و جشن عید غدیر شودند. در سال ۳۸۲ ابوالحسن علی بن محمد کوکبی معروف به ابن معلم در عهد بهاء الدوله دیلمی، برای جلوگیری از آشوب، فرمان ممنوعیت مراسم عاشورا را صادر کرد.۵ اما در سال ۳۸۹ اتفاق عجیبی از سوی اهل سنت رخ داد. آنان در اقدامی مشابه، بهسان شیعیان به سنت عزاداری و جشن روی آوردند و دقیقاً هشت روز پس از عاشورا را به عنوان روز قتل مصعب بن زبیر انتخاب کردند و به شیون پرداختند و به زیارت قبرش شتافتند! همچنین هشت روز پس از روز غدیر، با عنوان یوم الغار به جشن و پایکوبی مشغول شدند!۶ این آیین هم در بین اهل سنت ادامه یافت تا آنکه در سال ۳۹۲ عمیدالجیوش ابوعلی هرمز، به دلیل فزونی آشوبها و فتنهها، شیعه و سنی را از اظهار مذهب و اجرای شعائر مذهبی منع کرد و حتی شیخ مفید رئیس شیعیان وقت را از بغداد تبعید کرد.۷
با وجود ممنوعیت حکام از اجرای آیینهای مذهبی، درگیریهای اهل حدیث و شیعیان پایان
1.. در کتاب المنتظم ابن جوزی آمار به گونهای دیگر ثبت شده است. در آنجا «فکان سبعة عشر ألف و ثلاثمائة دکان، و ثلاثمائة و عشرین دارا» ذکر شده که احتمالاً بعد از عدد سبعة عشر الف، «انساناً» جا افتاده است (ابن جوزی، المنتظم، ج ۱۴، ص ۲۱۵).
2.. ابن کثیر، البدایة و النهایه، ج ۱۱، ص۲۷۳؛ ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج ۸، ص ۶۲۸.
3.. ابن کثیر، همان، ج ۱۱، ص ۲۷۵.
4.. ابن جوزی، المنتظم، ج ۱۴، ص ۳۴۴.
5.. همان، ص ۳۶۱.
6.. همان، ج ۱۵، ص ۱۴.
7.. همان، ص ۳۳.