در بحث ماهیت این روح مادی نیز میان سید و ابن راوندی اختلاف هست. سید، مانند معتزله،۱ روح را جسم میدانست و نه عَرَض؛۲ در مقابل، ابن راوندی روح را عَرَض میدانست و انسان را مجموعهای از اعراض؛۳ در واقع روح، جسم لطیفی است که سراسر بدن را پوشش داده است.۴
نکته دیگر درباره روح اینکه آیا مرده پس از جدا شدن روح از بدن چیزى را احساس مىکند یا نه؟ در این مسئله هم سید مرتضی، مانند معتزلیان، معتقد بود مردگان تا روز قیامت هیچ چیزی را احساس نمیکنند و اساساً احساس از آنِ موجود زنده است؛۵ ولی ابن راوندی معتقد بود وقتی انسان از دنیا میرود بدن است که احساس میکند، و روح چون جزء اعراض است، از بین میرود.۶
ثواب و عقاب: در بحث استحقاق ثواب و عقاب، در اینکه خاستگاه معرفتی این استحقاق عقل است یا شرع یا ترکیبی از هردو، اختلاف هست. سید مرتضی در این موضوع، نظری نزدیک به ابن راوندی و در مقابلِ معتزلیان دارد. ابن راوندی یگانه راه کشف این استحقاق را «شرع» میداند.۷ سید هم همین نظر را دارد و معتقد است، عقل تنها تجویز استحقاق را اقتضا میکند. به عقیده وى، در اثبات استحقاق عقاب باید بر سمع و اجماع تکیه کرد؛۸ ولی معتزلیان میگفتند تنها از طریق «عقل» استحقاق فهمیده میشود و شرع آن را تأکید میکند.۹
امامت: بررسی گزارشهای موجود در آثار سید نشان میدهد در این بحث بیشترین توجه را به ابن راوندی داشته است. وی در کنار دفاع از ابن راوندی در برابر اتهامات مخالفان، به نقد حاشیهای پارهای از آرای او در موضوع امامت نیز پرداخته است. سید در بحث نص میگوید: مخالفان امامیه مدعی شدهاند نخستین کسی که مدعی نص جلی شد، ابن راوندی بود؛ در حالی که این ادعایی بدون دلیل است. سپس به نقد آن میپردازد و میگوید: بر فرض هم که ابن راوندی این را نخستین بار طرح کرده باشد، وی جلی بودن نصوص امامت را از خود این نصوص با دقت و نظر برداشت کرده است.۱۰ قاضی عبدالجبار در بحث نص و تلازم آن با بحث عصمت، از قول برخی از امامیه گزارش
1.. ر.ک: علامه حلی، مناهج الیقین فی أصول الدین، ص۷۴.
2..سید مرتضی، رسائل الشریف مرتضی، ج۱، ص۱۳۰ و ج۴، ص۳۱.
3.. مقدسی، البدء و التاریخ، ج۲، ص۱۲۱.
4.. همان، ص۱۲۰.
5.. سید مرتضی، همان، ج۴، ص۳.
6.. مقدسی، البدء و التاریخ، ج۲، ص۱۲۲ و ۱۲۳.
7.. صلاح شرفی، عدة الأکیاس فی شرح معانی الأساس، ج۲، ص ۳۱۴.
8.. در این باره ر.ک: سید مرتضی، الذخیره، ص۲۹۶ـ ۲۹۹.
9.. حمصی رازی، المنقذ من التقلید، ج۲، ص۱۸.
10.. سید مرتضی، الذخیره، ص۴۶۴؛ همچنین ر.ک: همو، الشافی، ج۱، ص۱۱۹ و ۱۲۰.