479
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

در بحث ماهیت این روح مادی نیز میان سید و ابن ‏راوندی اختلاف هست. سید، مانند معتزله،۱ روح را جسم می‏دانست و نه عَرَض؛۲ در مقابل، ابن راوندی روح را عَرَض می‏دانست و انسان را مجموعه‏ای از اعراض؛۳ در واقع روح، جسم لطیفی است که سراسر بدن را پوشش داده است.۴

نکته دیگر درباره روح اینکه آیا مرده پس از جدا شدن روح از بدن چیزى را احساس مى‏کند یا نه؟ در این مسئله هم سید مرتضی، مانند معتزلیان، معتقد بود مردگان تا روز قیامت هیچ چیزی را احساس نمی‏کنند و اساساً احساس از آنِ موجود زنده است؛۵ ولی ابن ‏راوندی معتقد بود وقتی انسان از دنیا می‏رود بدن است که احساس می‏کند، و روح چون جزء اعراض است، از بین می‏رود.۶

ثواب و عقاب: در بحث استحقاق ثواب و عقاب، در اینکه خاستگاه معرفتی این استحقاق عقل است یا شرع یا ترکیبی از هردو، اختلاف هست. سید مرتضی در این موضوع، نظری نزدیک به ابن ‏راوندی و در مقابلِ معتزلیان دارد. ابن ‏راوندی یگانه راه کشف این استحقاق را «شرع» می‏داند.۷ سید هم همین نظر را دارد و معتقد است، عقل تنها تجویز استحقاق را اقتضا می‏کند. به عقیده وى، در اثبات استحقاق عقاب باید بر سمع و اجماع تکیه کرد؛۸ ولی معتزلیان می‏گفتند تنها از طریق «عقل» استحقاق فهمیده می‏شود و شرع آن را تأکید می‏کند.۹

امامت: بررسی گزارش‏های موجود در آثار سید نشان می‏دهد در این بحث بیشترین توجه را به ابن ‏راوندی داشته است. وی در کنار دفاع از ابن ‏راوندی در برابر اتهامات مخالفان، به نقد حاشیه‏ای پاره‏ای از آرای او در موضوع امامت نیز پرداخته است. سید در بحث نص می‏گوید: مخالفان امامیه مدعی شده‏اند نخستین کسی که مدعی نص جلی شد، ابن ‏راوندی بود؛ در حالی که این ادعایی بدون دلیل است. سپس به نقد آن می‏پردازد و می‏گوید: بر فرض هم که ابن ‏راوندی این را نخستین بار طرح کرده باشد، وی جلی بودن نصوص امامت را از خود این نصوص با دقت و نظر برداشت کرده است.۱۰ قاضی عبدالجبار در بحث نص و تلازم آن با بحث عصمت، از قول برخی از امامیه گزارش

1.. ر.ک: علامه حلی، مناهج الیقین فی أصول الدین‏، ص۷۴.

2..سید مرتضی، رسائل الشریف مرتضی، ج۱، ص۱۳۰ و ج۴، ص۳۱.

3.. مقدسی، البدء و التاریخ، ج۲، ص۱۲۱.

4.. همان، ص۱۲۰.

5.. سید مرتضی، همان، ج۴، ص۳.

6.. مقدسی، البدء و التاریخ، ج۲، ص۱۲۲ و ۱۲۳.

7.. صلاح شرفی، عدة الأکیاس فی شرح معانی الأساس‏، ج۲، ص ۳۱۴.

8.. در این باره ر.ک: سید مرتضی، الذخیره، ص۲۹۶ـ ۲۹۹.

9.. حمصی ‏رازی، المنقذ من التقلید، ج۲، ص۱۸.

10.. سید مرتضی، الذخیره، ص۴۶۴؛ همچنین ر.ک: همو، الشافی، ج۱، ص۱۱۹ و ۱۲۰.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
478

را کسب می‏کند؛۱ در مقابل، سید مرتضی، مانند معتزله، برای انسان قائل به اختیار و استناد افعال به خود بندگان بود.۲

حقیقت انسان: بررسی تطبیقی نظر ابن ‏راوندی و سید مرتضی در بحث حقیقت انسان نشان می‏دهد که اگرچه هر دوی آنها به مادی‏گرایان حقیقت انسان گرایش دارند، تفاوت‏هایی در لایه‏های مختلف نظریه آنان می‏توان مشاهده کرد. سید مرتضی،۳ مانند اکثر معتزلیان،۴ قائل به هیکل مشاهَد بود، ولی ابن ‏راوندی حقیقت انسان را جزئی می‏دانست که در قلب انسان است و آن روح نیست؛ روح در این بدن بی‏حرکت/ ساکن است؛۵ یعنی در واقع، ابن ‏راوندی حقیقت انسانِ مختارِ مأموربه و منهی‏عنه را شیء واحدی می‏داند که در قلب جای دارد.۶ هم از این روست که سید مرتضی نیز خود در الطرابلسیات الاولی به نقد این نظریه ابن ‏راوندی پرداخته است.۷

نکته دیگر اینکه سید مرتضی بر نظریه خود این گونه استدلال می‏کند که ادراک انسان با اجزاى همین مجموعه‏ای که ما از انسان مشاهده می‏کنیم، حاصل مى‏شود و تألم و تلذذ تابع ادراک‌اند؛ در نتیجه، چون ادراک با اجزای همین مجموعه امکان‏پذیر است، می‏توان دریافت که حى فعال همین مجموعه است.۸ در مقابل، ابن ‏راوندی معتقد بود در بدن ارواح زنده‏ای وجود دارد که احساسات و تألمات بدن به سبب آنها صورت می‏گیرد و همه قسمت‏های بدن دارای روح است؛ ولی تفاوتش با سید در این بود که ابن ‏راوندی روحِ قلب را متفاوت با روح اعضای دیگر می‏دانست. او می‏گفت همه بدن در تسخیر روح قلب قرار دارد و بدن هیچ اقدام یا امساکی نمی‌کند مگر بعد از اقدام یا امساک قلب.۹ در واقع ابن ‏راوندی ـ بر خلاف نظر سید مرتضی ـ ارواح بدن را غیر «جسم مشاهَد» می‏دانسته است. البته در نگاه سید همان امری که در جسم مدرک تألم و تلذذ است، همان چیزی است که ابن ‏راوندی نام روح بر آن می‏گذارد.

1.. حسنی ‏رازی، تبصرة العوام، ص۱۱۶.

2.. سید مرتضی، رسائل الشریف مرتضی، ج۱، ص۱۳۵ ـ ۱۳۹.

3.. همان.

4.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۳۲.

5.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج‏۱۱، ص۳۱۱.

6.. سید مرتضی، الطرابلسیات الاولی، ص۲۴۱.

7.. در این باره ر.ک: سید مرتضی، الذخیره، ص۱۱۴ ـ ۱۲۱.

8.. قاضی عبدالجبار، همان، ص۳۱۱ و ۳۳۱.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 40610
صفحه از 657
پرینت  ارسال به