431
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

ارتباط امام با فرشتگان

دیدگاه به‏دست‏آمده از نوبختیان در این ‏باره بیانگر آن است که ایشان بر این باور بوده‏اند که امام، نه سخن فرشتگان را مى‏شنود و نه مى‏تواند آنان را ببیند.۱ شیخ مفید پس از اینکه نزول وحی بر ائمه علیهم السلام را بنابر اجماع مسلمانان ـ که معتقدند بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله وحی قطع شده ـ ممتنع می‏داند، می‏گوید: عقلاً ممکن است ائمه علیهم السلام سخن فرشتگان را بشنوند، بدون آنکه آنان را ببینند و براى شیعیان صدّیق نیز ممتنع نیست، و بر صحت این مطلب درباره امامان و برخی از شیعیان نیکوکار و صالح، اخباری با حجت روشن و برهان آشکار آمده است. وی فقیهان و اصحاب حدیث امامیه را با خود هم‏رأی و نوبختیان را مخالف نظر خود می‏داند.۲ بنابراین، شیخ مفید برای توجیه ‏این دو امر یقینی که به ظاهر با هم تعارض دارند، معتقد شده وحی به انبیا اختصاص دارد، ولی شنیدن صدای فرشته‏ها برای غیر انبیا نیز ممکن است؛ البته بر آن نام وحی نمی‏نهد، و این نام ننهادن به وحی به دلیل اجماع مسلمین است، وگرنه در معنا، وحی‏ای که با شنیدن صدای فرشتگان بر انبیا نازل می‏شود، با شنیدن صدای فرشتگان برای غیر انبیا تفاوتی ندارد. البته ممکن است علاوه بر نام‏گذاری، تفاوت دیگری نیز بین سماع کلام ملائکه و وحی از دید شیخ مفید باشد و آن این است که وحیِ بر انبیا احکام تشریعی را در بر می‏گیرد، ولی فرشتگان برای غیر نبی احکام تشریعی نمی‏آورند و ائمه، تنها اخبار (ما یکون) را از فرشتگان می‏شنوند.۳ همان‌گونه که اشاره شد، ظاهراً سید مرتضی درباره تحدیث و شنیدن صدای فرشتگان توسط امام تصریحی ندارد و بعید نیست در این اندیشه با نوبختیان هم‌رأی باشد.۴

این مسئله، چه در کلام شیخ مفید و چه در گزارش اشعری، ذیل موضوع اعجاز ائمه علیهم السلام بحث شده که مهم‌ترین تفاوت انبیا و ائمه به شمار می‏آید. هر دو دیدگاه پیش‌گفته را اشعری تفکر گروهی از متکلمان امامیه معرفی کرده است.۵ علاوه بر نوبختیان، در میان متکلمان کوفی نیز عده‏ای الهام و تحدیث فرشتگان بر ائمه را منکر بودند. از جمله افراد این گروه می‏توان به هشام بن حکم، سدیر صیرفی، یونس بن‏ عبدالرحمن و فضل ‏بن ‏شاذان اشاره کرد.۶ بنابراین، اندیشه نوبختیان در باب سماع کلام

1.. مفید، أوائل المقالات، ص۶۹ و ۷۰.

2.. همان، ص۶۸ـ۷۰.

3.. مفید، أوائل المقالات، ص۱۲۰ـ۱۲۲.

4.. سید مرتضی، الشافی فی الامامه، ج۲، ص ۲۶-۳۲.

5.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۵۰ و ۵۱.

6.. ر.ک: رضایی، «تبیین معنایی اصطلاح علمی ابرار با تأکید بر جریانات فکری اصحاب ائمه»، اندیشۀ نوین دینی، شمارۀ ۳۱، ص۶۷ ـ۷۰.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
430

سید مرتضی نیز پس از تعریف معجزه و راه شناخت آن،۱ در مورد امکان صدور معجزه از غیر انبیا بحث مفصلی می‏کند و در آن به اشکالات مخالفان از جمله ابوهاشم پاسخ داده، ادله خود را بیان می‏نماید.۲

شاید دلیل بنو‏نوبخت بر ممتنع بودن معجزه غیر انبیا، همانند دلیل معتزله این باشد که ظهور کرامت و معجزه از غیر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، موجب ابطال معجزات نبوى است؛۳ اما شواهد فراوانی چون درخواست ابو‏سهل از حلاج مبنی بر روییدن مو بر سر ابو‏سهل۴ در دست است که نشان می‏دهد بنو‏نوبخت انجام کار‏های خارق‏العاده از امام و نایبان ایشان را ممکن می‏دانستند. همچنین ابو‏سهل ظهور علوم فراوان از امامان شیعه را از طریق تعلیم مردود و آن را از جانب خدا می‏داند و معتقد است این چیزی غیر از نشانه الهی و خرق عادت نیست.۵ با توجه به اینکه از هشام ‏بن ‏حکم نیز روایت شده: معجزه از غیر پیامبر صادر نمی‏شود و از سویی، او راه رفتن غیر پیامبر را بر آب ممکن می‏دانست۶ و از او روایاتی درباره معجزات امام صادق علیه السلام و امام کاظم علیه السلام نقل شده،۷ احتمال داده می‏شود هشام و نوبختیان ظهور این خوارق عادات را از امام جایز می‏دانستند، اما نام معجزه بر آن نمی‏نهادند. بنابراین، می‏توان این اختلاف را ناشی از اختلاف در تعریف معجزه دانست.۸

مادلونگ مدعی شده نوبختیان در ردّ معجزه برای غیر پیامبر در میان تشیع، استثنا بوده و در این اعتقاد تحت تأثیر معتزله‌اند؛۹ این در حالی است که احتمال اثرپذیری آنان از هشام ‏بن ‏حکم بیشتر است. علاوه بر این، اشعری نیز امتناع ظهور معجزات از ائمه را یکی از چهار قول مطرح در میان متکلمان امامیه در این باب آورده۱۰ که نشان‏دهنده پیشینه این دیدگاه در میان متکلمان امامیه است.

1.. سید مرتضی، الذخیره، ص۳۲۸-۳۳۲.

2.. همان، ص۳۳۲-۳۳۷.

3.. همان، ص۳۳۳ـ۳۳۷.

4.. طوسی، الغیبه، ص۴۰۱ و ۴۰۲.

5.. صدوق، کمال الدین، ج ۱، ص۹۱.

6.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۶۳.

7.. راوندی، الخرائج والجرائح، ج۱، ص۳۲۵.

8.. ر.ک: سید مرتضی، الذخیره، ص۳۳۳ـ۳۳۷؛ همو، رسائل، ج ۲، ص۲۸۳.

9.. مادلونگ، «کلام معتزله و امامیه» همان، ص۱۵۵.

10.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۵۱.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41701
صفحه از 657
پرینت  ارسال به