سید مرتضی نیز پس از تعریف معجزه و راه شناخت آن،۱ در مورد امکان صدور معجزه از غیر انبیا بحث مفصلی میکند و در آن به اشکالات مخالفان از جمله ابوهاشم پاسخ داده، ادله خود را بیان مینماید.۲
شاید دلیل بنونوبخت بر ممتنع بودن معجزه غیر انبیا، همانند دلیل معتزله این باشد که ظهور کرامت و معجزه از غیر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، موجب ابطال معجزات نبوى است؛۳ اما شواهد فراوانی چون درخواست ابوسهل از حلاج مبنی بر روییدن مو بر سر ابوسهل۴ در دست است که نشان میدهد بنونوبخت انجام کارهای خارقالعاده از امام و نایبان ایشان را ممکن میدانستند. همچنین ابوسهل ظهور علوم فراوان از امامان شیعه را از طریق تعلیم مردود و آن را از جانب خدا میداند و معتقد است این چیزی غیر از نشانه الهی و خرق عادت نیست.۵ با توجه به اینکه از هشام بن حکم نیز روایت شده: معجزه از غیر پیامبر صادر نمیشود و از سویی، او راه رفتن غیر پیامبر را بر آب ممکن میدانست۶ و از او روایاتی درباره معجزات امام صادق علیه السلام و امام کاظم علیه السلام نقل شده،۷ احتمال داده میشود هشام و نوبختیان ظهور این خوارق عادات را از امام جایز میدانستند، اما نام معجزه بر آن نمینهادند. بنابراین، میتوان این اختلاف را ناشی از اختلاف در تعریف معجزه دانست.۸
مادلونگ مدعی شده نوبختیان در ردّ معجزه برای غیر پیامبر در میان تشیع، استثنا بوده و در این اعتقاد تحت تأثیر معتزلهاند؛۹ این در حالی است که احتمال اثرپذیری آنان از هشام بن حکم بیشتر است. علاوه بر این، اشعری نیز امتناع ظهور معجزات از ائمه را یکی از چهار قول مطرح در میان متکلمان امامیه در این باب آورده۱۰ که نشاندهنده پیشینه این دیدگاه در میان متکلمان امامیه است.
1.. سید مرتضی، الذخیره، ص۳۲۸-۳۳۲.
2.. همان، ص۳۳۲-۳۳۷.
3.. همان، ص۳۳۳ـ۳۳۷.
4.. طوسی، الغیبه، ص۴۰۱ و ۴۰۲.
5.. صدوق، کمال الدین، ج ۱، ص۹۱.
6.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۶۳.
7.. راوندی، الخرائج والجرائح، ج۱، ص۳۲۵.
8.. ر.ک: سید مرتضی، الذخیره، ص۳۳۳ـ۳۳۷؛ همو، رسائل، ج ۲، ص۲۸۳.
9.. مادلونگ، «کلام معتزله و امامیه» همان، ص۱۵۵.
10.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۵۱.