427
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

حتی برخی کتاب‏های آنان را برای شاگردانش تدریس می‏کرد.۱

با توجه به آثار بنو‏نوبخت در می‏یابیم آنان نیز مانند شیخ مفید و سید مرتضی علاوه بر دفاع از مباحث کلامی‏ امامت، در تاریخ ائمه علیهم السلام نیز تألیفاتی داشته‏اند؛۲ البته بیشتر مباحث تاریخیِ مربوط به زندگانی ائمه علیهم السلام، در مباحث کلامی به کار می‌رفت. آرای تاریخیِ نوبختیان در برخی موارد با آرای شیخ مفید در تاریخ ائمه متفاوت است. از جمله آرای ابو‏سهل در تاریخ امامان، اعتقاد به نابالغ بودن امام سجاد علیه السلام در کربلاست.۳ اما شیخ مفید معتقد است آن حضرت در سال ۳۸ قمری متولد شده؛ از این رو، در کربلا بیست و سه ساله بوده است.۴ همچنین ابو‏سهل نوبختی تولد امام زمان را در سال ۲۵۶ قمری و نام مادرش را «صقیل» ذکر می‏کند،۵ اما شیخ مفید تولد امام زمان را در سال ۲۵۵ قمری و نام مادر آن حضرت را «نرجس» می‏داند.۶

ابو‏سهل در کتاب التنبیه فی الامامه می‏گوید: «اکنون ۱۰۵ سال از وفات امام موسی ‏بن ‏جعفر علیهما السلام می‌گذرد» و در جای دیگر کتاب می‏گوید: «اکنون سی سال از غیبت امام می‏گذرد»؛ لذا می‏توان گفت وی زمان شهادت امام موسی‏ بن ‏جعفر علیهما السلام را در سال ۱۸۵ قمری می‏دانسته، اما شیخ مفید شهادت آن حضرت را در سال ۱۸۳ قمری می‏داند.۷

ابن ‏شهر‏آشوب از کتاب الجامع فی الامامه اثر ابو‏محمد نوبختی مطلبی نقل کرده مبنی بر اینکه عمر در حالی که ام‏کلثوم صغیره بود، وی را به عقد خود درآورد و پیش از عروسی با وی از دنیا رفت و پس از عمر، ام‌کلثوم به ترتیب با عون‏ بن‏ جعفر، محمد ‏بن ‏جعفر و عبد‏اﷲ ‏بن ‏جعفر ازدواج کرد.۸ در مقابلِ این دیدگاه، شیخ مفید در المسائل السرویه می‏گوید: اخبار ازدواج ام‏کلثوم و عمر از اساس باطل و غیر ثابت است و اقوال گوناگون درباره این ازدواج، از جمله قول منسوب به حسن‏ بن ‏موسی را دلیل بر ضعف این خبر می‏داند و در نهایت، به تأویل اخبار ازدواج و توجیه‏ این شبهه می‏پردازد.۹

1.. نجاشی، رجال، ص۳۱.

2.. اقبال، خاندان نوبختی، ص۱۱۶ـ۱۲۳ و ۱۲۸ـ۱۳۵.

3.. صدوق، کمال الدین، ج ۱، ص۹۱.

4.. مفید، الإرشاد، ج۲، ص۱۳۷.

5.. طوسی، الغیبه، ص۲۷۱ـ۲۷۳.

6.. مفید، الإرشاد، ج ۲، ص۳۳۹.

7.. همان، ص۲۱۵.

8.. ابن ‏شهر‏آشوب، مناقب آل ابی ابیطالب، ج ۳، ص۸۹.

9.. مفید، المسائل السرویه، ص۸۷ ـ ۹۲؛ همو، تصحیح الاعتقاد، ص۶۱ـ۶۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
426

در نظریات فقیهان، متکلمان و مناظره‏گرانِ مذهب ما چون: ابو‏جعفر بن ‏قبه، ابوالاحوص، نوبختیان و اعقاب و اسلافشان، هیچ‌گاه به چنین عقیده‏اى درباره تأیید نقصان قرآن برنمى‏خوریم و از آنان نفیاً و اثباتاً سخنی درباره نقصان قرآن به ما نرسیده است.۱

این تصریحِ سید مرتضی با توجه به آشنایی وی با کتاب اوائل المقالات نشان آن است که وی شنیده استادش درباره دیدگاه نوبختیان را معتبر نمی‏دانسته است.

شاهد دیگر بر این مدعا که نوبختیان تحریف قرآن را مردود می‏دانسته‏اند‏، گفته قاضی‏ عبد‏الجبار است. وی بعد از نقل قول ابو‏علی جبایی در متهم کردن متکلمان شیعی به عقایدی باطل، از جمله قول به تحریف قرآن، می‏گوید: اما امامیانی چون ابو‏الاحوص‏، نوبختیان و دیگران که به توحید و عدل معتقدند، از این نسبت‏ها مبرّا هستند.۲ بنابر این گزارش باید گفت سید مرتضی نوبختیان را، هم‌رأی با خود، باورمند به نفی هر گونه تحریفی در قرآن می‏دانسته است.

علاوه بر تحریف قرآن، به نظر می‏رسد چگونگی اعجاز قرآن نیز مورد اختلاف نوبختیان با شیخ مفید و سید مرتضی باشد. هرچند دیدگاه نوبختیان در این باره گزارش نشده، اما از آن جهت که شیخ مفید دیدگاه خود را مبنی بر «صرفه» بنا نهاده و تأکید می‏کند تنها هم‌نوای وی در این اعتقاد نظّام معتزلی است،۳ می‏توان گفت نوبختیان اعجاز قرآن را در «صرفه» نمی‏دانستند و این دیدگاه شیخ مفید در میان متکلمان امامی هم‌نوایی ندارد. سید مرتضی نیز در اعجاز قرآن نظریه صرفه را برگزیده است.۴

امام‏شناسی

بنابر نقل سید مرتضی، بنو‏نوبخت، مانند متکلمان پیشین امامیه، امامت و صفات آن را علاوه بر ادله سمعی با ادله عقلی ثابت می‏کردند و به وجوب عقلیِ امامت معتقد بودند و قاعده لطف را در اثبات وجوب عقلی امامت به کار می‏بستند و روشی متفاوت نداشتند.۵ این شیوه در آثار شیخ مفید۶ و سید مرتضی نیز کاملاً مشهود است.۷ علاوه بر این، شیخ مفید از آثار نوبختیان در باب امامت استفاده و

1.. همو، الطرابلسیات الاولی، ص۲۰۶ و ۲۰۷.

2.. قاضی عبد‏الجبار، المغنی، ج۲۰(۱)، ۳۷ و ۳۸.

3.. مفید، أوائل المقالات، ص۶۳.

4.. سید مرتضی، الذخیره، ص۳۷۸.

5.. همو، الشافی فی الامامه، ج ۱، ص۹۷.

6.. مفید، همان، ص۳۹ و ۴۰.

7.. سید مرتضی، الذخیره، ص۴۰۹-۴۳۵.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 40557
صفحه از 657
پرینت  ارسال به