419
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

کفر است و بر مبناى موافات چنین کسى از اول مؤمن نبوده است.۱

سید مرتضی با توجه به این دو مقدمه که مؤمن بالاجماع مستحق ثواب دائم است و تحابط باطل است، نتیجه می‏گیرد که موافات شرط ایمان است و مؤمن هرگز کافر نمی‏شود؛ زیرا کفر موجب استحقاق عقاب دائم و ایمان موجب ثواب دائم است و تحقق این دو با هم ممکن نیست. البته به عقیده او ایمان آوردن کافر مشکلى ندارد؛ چون ایمان موجب اسقاط عقاب کفر است.۲

احباط

نوبختیان ـ بر خلاف شیخ ‏مفید ـ هم‌نوا با معتزله به تحابط اعمال اعتقاد داشتند؛۳ به این معنا که اعمال خوب و بد انسان یکدیگر را از بین می‏برند و اگر بدی‏ها غلبه کرد، آن فرد مستحق عقاب است، بی‌آنکه در مقابل اعمال نیک او پاداشی داشته باشد، و اگر اعمال نیک او غلبه کرد، تنها مستحق ثواب است که در صورت دوم «تکفیر» نامیده می‏شود.۴ بنو‏نوبخت معتقد بودند بسیاری از کسانی که اطاعت خدا کرده‏ و کارهای نیکی داشته‏اند در آخرت پاداشی به آنها نمی‏رسد، ولی در این دنیا پاداش کارهای نیک خود را می‏بینند؛ در مقابل، شیخ مفید معتقد بود اگر کسی حتی یک طاعت انجام دهد، در بهشت جاودانه می‏شود.۵ البته این اختلاف دیدگاه از آنجا ناشی می‏شود که شیخ مفید ـ به‌خلاف بنو‏نوبخت‌ـ اساساً انجام دادن طاعت را از کافر ناممکن می‏داند.۶

باید دقت کرد که این دیدگاه معتزلیان بر این پایه استوار بود که کسی که وارد آتش شود، از آن رهایی ندارد و در آن خالد خواهد بود.۷ با توجه به اینکه بنو‏نوبخت ـ بر خلاف معتزله ـ منزلة بین‌المنزلتین و خلود مسلمان مرتکب کبیره در جهنم را مردود می‏دانستند، باید احباط نوبختیان به گونه‌ای تبیین شود که به خلود مسلمان فاسق ـ که گناهان وی بر اعمال نیکش برتری دارد ـ‌یا مسلمان مرتکب کبیره در جهنم نینجامد.

در بحث احباط، نوبختیان ـ در مقابل شیخ مفید و هم‌نوا با معتزله ـ معتقد به احباط‌اند، اما این اعتقاد در میان امامیه منحصر به نوبختیان نیست و شیخ مفید تصریح می‏کند تنها جماعتی از امامیه و

1.. سید مرتضی، رسائل، ج ۱، ص۳۳۶.

2.. ر.ک: همو، شرح جمل العلم والعمل، ص۱۵۸ ـ ۱۶۰.

3.. مفید، أوائل المقالات، ص۸۲.

4.. طوسی، الاقتصاد، ص۱۹۳ـ ۲۰۶.

5.. مفید، أوائل المقالات، ص۸۲ و ۸۳.

6.. ر.ک: همان، ص۸۳.

7.. قاضی عبد‏الجبار، شرح الاصول الخمسه، ص۴۲۲ـ۴۲۵.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
418

موافات

نوبختیان معتقد بودند ممکن است کسی که حقیقتاً خدا را شناخته و به او ایمان آورده است، بار دیگر کافر شود. در این دیدگاه، نوبختیان با معتزله هم‏رأی‌اند و شیخ مفید و مرجئه در مقابل آنها هستند و معتقدند کسی که در عمر خود یک بار خدا را بشناسد، با ایمان از دنیا می‏رود و ممکن نیست کافر شود.۱ نکته دیگری که در این بحث اهمیت دارد این است که ایمان، معرفت است یا تصدیق؟ بنو‏نوبخت ـ به‌خلاف شیخ ‏مفید ـ معرفت را ملازم با ایمان نمی‏دانستند و معتقد بودند امکان دارد کسی در عین معرفت به خداوند، ایمان نداشته باشد؛۲ لذا امر به ایمان امکان دارد؛ به‌خلاف امر به معرفت که چه اضطراری باشد چه اکتسابی، ممکن نیست.۳ کسانی که ایمان را معرفت می‏دانند، معتقدند کسی که معرفت به خدا کسب کرد، دیگر ممکن نیست کافر شود؛ اما کسانی چون نوبختیان که ایمان را تصدیق و کفر را انکار خدا می‏دانند، معتقدند ممکن است کسی که خدا را در گذشته تصدیق کرده است منکر خدا گردد؛ از این رو، کفر بعد از ایمان را ممکن می‏دانند.۴ از گفتار شیخ ‏مفید برمی‏آید که جمهور امامیه، مانند او و بر خلاف نوبختیان، معرفت را همان ایمان می‏دانند و اجتماع کفر با معرفت را ممکن نمی‏دانند؛ اما گزارش اشعری از اقوال امامیه درباره ایمان تصریح دارد که جمهور امامیه معتقد بوده‏اند ایمان همان اقرار است نه معرفت، و معرفت را مقدمه اقرار می‏دانستند نه مساوی ایمان.۵

قول به موافات از جهتی دیگر نیز برای قائلان به آن اهمیت داشته و آن اینکه کسی که ایمان آورده محال است کافر شود؛ لذا احباط برای وی معنا ندارد. از این رو، کسانی که به موافات معتقدند، احباط را نمی‏پذیرند،۶ اما معتزله و بنو‏نوبخت از آنجا که موافات را نمی‏پذیرند، قائل به احباط اعمال نیک به وسیله اعمال نا‏شایست هستند. سید مرتضی و علامه حلی بدون نام بردن از نوبختیان می‏گویند: برخی از امامیه که به احباط اعتقاد داشتند، کفر بعد از ایمان را ممکن می‏دانستند.۷

سید مرتضى ضمن بررسى علل انکار نص از سوی برخی، تصریح مى‏کند که انکار نص بر امام

1.. سید مرتضی، شرح جمل العلم و العمل، ص۱۵۰-۱۵۵.

2.. مفید، همان.

3.. ر.ک: اشعری، همان، ص۵۱ و ۵۲.

4.. ر.ک: همان، ص۱۳۲ـ۱۳۶.

5.. همان، ص۵۳.

6.. حلبی، تاریخ علم کلام، ص۴۸۸.

7.. سید مرتضی، جمل العلم و العمل، ص۱۵۹؛ اشمیتکه، اندیشه‏های کلامی علامه حلی، ص۲۲۶ و ۲۲۷.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 40456
صفحه از 657
پرینت  ارسال به