377
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

صریح و قطعى به خدا صورت گرفت، زوال آن ممکن نیست.

چنان‌که در بحث معرفت و طاعت کفار گذشت، ایمان، متأخر از معرفت است و لزوماً انسان به امر مورد شناخت ایمان نمى‏آورد. افزون بر آنچه در آن بحث گفته شد، در اینجا مى‏توان به احادیثى استناد کرد که درباره گونه‏هاى مختلف کفر وارد شده و بیانگر آن است که دست‌کم برخى گونه‏هاى کفر، مبتنى بر معرفت‏اند.

حدیث زیر در این باره، متضمن استدلال به چند آیه قرآنى است:

۰.عَن أَبِى عَمرٍو الزُّبَیرِی عَن أَبِی‌عَبدِاﷲ علیه السلام قَالَ قُلتُ لَهُ: أَخبِرنِی عَن وُجُوهِ الکُفرِ فِی کِتَابِ اﷲ عزّ و جلّ قَالَ: الکُفرُ فِی کِتَابِ اﷲ عَلَى خَمسَةِ أَوجُهٍ فَمِنهَا کُفرُ الجُحُودُ وَ الجُحُودُ عَلَى وَجهَینِ وَ الکُفرُ بِتَرکِ مَا أَمَرَ اﷲ... وأَمَّا الوَجهُ الآخَرُ مِنَ الجُحُودِ عَلَى مَعرِفَةٍ وَ هُوَ أَن یَجحَدَ الجَاحِدُ وَ هُوَ یَعلَمُ أَنَّهُ حَقٌّ قَدِ استَقَرَّ عِندَهُ وَ قَد قَالَ اﷲ عزّ و جلّ: (وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا)۱ وَ قَالَ اﷲ عزّ و جلّ: (وَ کانُوا مِنْ قَبْلُ یسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اﷲ عَلَى الْکافِرِینَ).۲ فَهَذَا تَفسِیرُ وَجهَیِ الجُحُودِ وَ الوَجهُ الثَّالِثُ مِنَ الکُفرِ کُفرُ النِّعَمِ وَ ذَلِکَ قَولُهُ تَعَالَى یَحکِى قَولَ سُلَیمَانَ علیه السلام: (هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیبْلُوَنِی أَ أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ وَ مَنْ شَکَرَ فَإِنَّما یشْکُرُ لِنَفْسِهِ)۳.۴

ظاهراً با ملاحظه مجموع ادله بوده است که عالمان پسین امامیه، از دیدگاه رایج شیخ مفید و شیخ طوسى در باب موافات دست شسته و پس از محقق حلى۵ مسیرى مخالف پیموده‏اند. از دیگر عالمان مخالف این آموزه، مى‏توان از علامه حلى،۶ شهید ثانى،۷ سید محمد عاملى،۸ نراقى،۹ بحرانى،۱۰ فاضل هندى‏۱۱ و صاحب جواهر۱۲ یاد کرد.

1.. نمل: ۱۴.

2.. بقره: ۸۹.

3.. نمل: ۴۰.

4.. کلینی، کافى، ج۲، ص۳۸۹، ح۱.

5.حلی، المعتبر، ج۲، ص۷۵۷.

6.. حلی، منتهى المطلب، ج۲، ص۶۵۷؛ نیز ر.ک: همو، تذکرة الفقهاء، ج۷، ص۹۳.

7.. کلام وى در این باره خواهد آمد.

8.. عاملی، مدارک الأحکام، ج۷، ص۷۱.

9.. نراقی، مستند الشیعه، ج۱۱، ص۸۶.

10.. بحرانی، الحدائق الناضره، ج۱۴، ص۱۵۷.

11.. فاضل هندی، کشف اللثام، ج۵، ص۱۳۱.

12.. نجفی، جواهر الکلام، ج۱۷، ص۲۰۳. وى موافات را مخالف وجدان و ظواهر کتاب و سنت دانسته است.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
376

الزَّانِى وَ هُوَ مُؤمِنٌ وَ لَایسرِقُ السَّارِقُ وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَاذهَب أَنتَ وَ أَصحَابُکَ حَیثُ شِئتَ.۱

در برخى دیگر از روایات، از گناهان خاصى مانند زنا، مى‏گسارى و کشتن مؤمن، به نام یاد شده است: «مَن زَنَى خَرَجَ مِنَ الإِیمَانِ وَ مَن شَرِبَ الخَمرَ خَرَجَ مِنَ الإِیمَانِ»،۲ «مَن شَرِبَ النَّبِیذَ عَلَى أَنَّهُ حَلَالٌ خُلِّدَ فِى النَّارِ وَ مَن شَرِبَهُ عَلَى أَنَّهُ حَرَامٌ عُذِّبَ فِى النَّارِ».۳

در برخى دیگر از روایات، حلال شمردن حرام و حرام شمردن حلال، سبب کفر معرفى شده است: «إِذَا أَتَى العَبدُ کَبِیرَةً مِن کَبَائِرِ المَعَاصِى أَو صَغِیرَةً مِن صَغَائِرِ المَعَاصِى الَّتِى نَهَى اﷲ عزّ و جلّ عَنهَا کَانَ خَارِجاً مِنَ الإِیمَانِ سَاقِطاً عَنهُ اسمُ الإِیمَانِ وَ ثَابِتاً عَلَیهِ اسمُ الإِسلَامِ فَإِن تَابَ وَ استَغفَرَ عَادَ إِلَى دَارِ الإِیمَانِ وَ لَایُخرِجُهُ إِلَى الکُفرِ إِلَّا الجُحُودُ وَ الاستِحلَالُ أَن یقُولَ لِلحَلَالِ هَذَا حَرَامٌ وَ لِلحَرَامِ هَذَا حَلَالٌ وَ دَانَ بِذَلِکَ فَعِندَهَا یکُونُ خَارِجاً مِنَ الإِسلَامِ وَ الإِیمَانِ دَاخِلاً فِى الکُفرِ...»،۴ «مُحَمَّدُ بنُ مُسلِمٍ قَالَ سَمِعتُ أَبَاجَعفَرٍ علیه السلام یقُولُ: کُلُّ شَى‏ءٍ یجُرُّهُ الإِقرَارُ وَ التَّسلِیمُ فَهُوَ الإِیمَانُ وَ کُلُّ شَى‏ءٍ یجُرُّهُ الإِنکَارُ وَ الجُحُودُ فَهُوَ الکُفرُ».۵

ترک فرائضى مانند نماز، روزه، حج و زکات، با شرایطى، سبب دیگر کفر است: «إِنَّ اﷲ عزّ و جلّ فَرَضَ فَرَائِضَ مُوجَبَاتٍ عَلَى العِبَادِ فَمَن تَرَکَ فَرِیضَةً مِنَ المُوجَبَاتِ فَلَم‌ یَعمَل بِهَا وَ جَحَدَهَا کَانَ کَافِراً»،۶ «مَن أَفطَرَ یَوماً مِن شَهرِ رَمَضَانَ مُتَعَمِّداً خَرَجَ مِنَ الإِیمَانِ»،۷ «مَن مَاتَ وَ لَم‌یَحُجَّ حَجَّةَ الإِسلَامِ لَم ‌یَمنَعهُ مِن ذَلِکَ حَاجَةٌ تُجحِفُ بِهِ أَو مَرَضٌ لَا‌یُطِیقُ فِیهِ الحَجَّ أَو سُلطَانٌ یمنَعُهُ فَلیَمُت یَهُودِیاً أَو نَصرَانِیاً»،۸ «عن زُرَارَة قَالَ سَأَلتُ أَبَاعَبدِاﷲ علیه السلام عَن قَولِ اﷲ عزّ و جلّ: (وَ مَنْ یکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ) فَقَالَ: مَن تَرَکَ العَمَلَ الَّذِى أَقَرَّ بِهِ قُلتُ فَمَا مَوضِعُ تَرکِ العَمَلِ حَتَّى یدَعَهُ أَجمَعَ قَالَ مِنهُ الَّذِى یَدَعُ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً لَامِن سُکرٍ و لَامِن عِلَّةٍ».۹

ممکن است یکى از ادله موافات، تعریف ایمان به معرفت باشد؛۱۰ به این معنا که هر گاه معرفت

1.. کلینی، همان، ح۲۲.

2.. همان، ص۲۷۸.

3.. همان، ج۶، ص۳۹۸. نیز ر.ک: همان، ج۷، ص۲۷۳، ح۹ (دربارۀ کشتن مؤمن).

4.. همان، ج۲، ص۲۷، ح۱.

5.. همان، ص۳۸۷.

6.. همان، ص۳۸۳.

7.. همان، ص۲۷۸.

8.. همان، ج۴، ص۲۶۸.

9.. همان، ج۲، ص۳۸۷، ح۱۲.

10.. گو اینکه سخن صریحى از پیشینیان در این باب دیده نشد. دیدگاه شیخ مفید نیز دربارۀ ایمان خواهد آمد.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 47477
صفحه از 657
پرینت  ارسال به