و آنگاه با توفیق یا خذلان الهى، ایمان یا کفر در آن جاى مىگیرد.۱ جایگیرىِ ایمان در قلب مىتواند نشانه ثبات آن و جایگیرى کفر، نشانه عاریتى بودن ایمان پیشین باشد.
از سوى دیگر، ظاهر آیات۲ و احادیث باب ارتداد۳ و نیز ظاهر نصگونه حدیث زیر از امام باقر علیه السلام مىتواند دلیل بر امکان زوال ایمان باشد:
۰.مَن کَانَ مُؤمِناً فَعَمِلَ خَیراً فِى إِیمَانِهِ ثُمَّ أَصَابَتهُ فِتنَةٌ فَکَفَرَ ثُمَّ تَابَ بَعدَ کُفرِهِ کُتِبَ لَهُ وَ حُوسِبَ بِکُلِّ شَىءٍ کَانَ عَمِلَهُ فِى إِیمَانِهِ وَ لَایبطِلُهُ الکُفرُ إِذَا تَابَ بَعدَ کُفرِهِ.۴
به نظر مىرسد که در بحث موافات، در کنار احادیث پیشگفته، باید از احادیث دیگرى یاد کرد که از اسباب حصول کفر پس از اسلام یا ایمان۵ سخن گفتهاند.
ملاحظه اجمالىِ احادیث کافى، بیانگر تکثر و تنوع این متون است. چنین مىنماید که اطلاق این احادیث مىتواند مستندى بر امکان زوال ایمان باشد. ظاهراً تنوع این احادیث که اسباب گوناگون اعتقادى و عملى را موجب زوال ایمان دانستهاند، به ترکیبى بودن حقیقت ایمان باز مىگردد. بخشى از این اسباب ـ که با نگاهى گذرا به دست آمدهاند ـ عبارتاند از: در دستهاى از احادیث کافى، ارتکاب معاصی کبیره با اعتقاد به حلال بودن، آن را سبب حصول کفر و خروج از اسلام دانستهاند. از جمله امام صادق علیه السلام در حدیثى مىفرماید: «مَنِ ارتَکَبَ کَبِیرَةً مِنَ الکَبَائِرِ فَزَعَمَ أَنَّهَا حَلَالٌ أَخرَجَهُ ذَلِکَ مِنَ الإِسلَامِ وَ عُذِّبَ أَشَدَّ العَذَابِ وَ إِن کَانَ مُعتَرِفاً أَنَّهُ أَذنَبَ وَ مَاتَ عَلَیهِ أَخرَجَهُ مِنَ الْإِیمَانِ وَ لَمْ یخْرِجْهُ مِنَ الْإِسْلَامِ وَ کَانَ عَذَابُهُ أَهْوَنَ مِنْ عَذَابِ الْأَوَّلِ».۶
تعابیر «أَخرَجَهُ ذَلِکَ مِنَ الْإِسْلَام» و «أَخْرَجَهُ مِنَ الْإِیمَانِ» نشانه ثبوت پیشین اسلام و ایمان است که با ارتکاب گناه بزرگ از آن دو بیرون مىآید.
۰.عَن عُبَیدِ بنِ زُرَارَةَ قَالَ دَخَلَ ابنُ قَیسٍ المَاصِرِ وَ عَمرُو بنُ ذَرٍّ وَ أَظُنُّ مَعَهُمَا أَبُوحَنِیفَةَ عَلَى أَبِىجَعفَرٍ علیه السلام فَتَکَلَّمَ ابنُ قَیسٍ المَاصِرِ فَقَالَ إِنَّا لَانُخرِجُ أَهلَ دَعوَتِنَا وَ أَهلَ مِلَّتِنَا مِنَ الإِیمَانِ فِى المَعَاصِى وَ الذُّنُوبِ قَالَ فَقَالَ لَهُ أَبُوجَعفَرٍ علیه السلام: یا ابنَ قَیسٍ اما رَسُولُ اﷲ صلی الله علیه و آله فَقَد قَالَ لَایزنِى
1.. ر.ک: همان، ص۴۲۰.
2.. مجموعهاى از آیات متعلق به ارتداد را در بحار الأنوار (ج ۷۶، ص۲۱۵، باب ۹۷) ببینید.
3.. ر.ک: کلینی، همان، ج۶، ص۱۷۴.
4.. کلینی، کافى، ج۲، ص۴۶۲، ح۱ (بَابُ أَنَّ الْکفْرَ مَعَ التَّوْبَةِ لا یبْطِلُ العَمَلَ). به این حدیث، از طریق الحدائق الناضرة (ج ۱۴، ص۱۵۸) دست یافتم. بحرانى سند حدیث را صحیح ارزیابى کرده است.
5.. برخى از اسباب، مایۀ خروج از ایمان و برخى دیگر، موجب خروج از ایمان و اسلام هستند.
6.. کلینی، همان، ص۲۸۵، ح۲۳؛ نیز ر.ک: همان، ص۲۸۰ (باب الکبائر).