یَصبِرُ حِینَ تَفجَأُهُ إِلَّا غَفَرَ اﷲ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ، و کُلَّمَا ذَکَرَ مُصِیبَتَهُ فَاستَرجَعَ عِندَ ذِکرِ المُصِیبَةِ غَفَرَ اﷲ لَهُ کُلَّ ذَنبٍ اکتَسَب فِیمَا بَینَهُمَا.۱
در احادیث دیگر، آموختن و خواندن قرآن قرآن و گوش دادن به آن،۲ و اینکه بیمار دیگران را از بیماری خود آگاه کند تا به عیادت او بیایند و از حسنه برخوردار شوند، از اسباب محو سیئات شمرده شده است.۳ در برخى روایات الکافی، از تبدیل شدن سیئات، به حسنات، سخن به میان آمده است:
۰.قَال رَسُولُ اﷲ صلی الله علیه و آله: أَربَعٌ مَن کُنَّ فِیهِ و کَان مِن قَرنِهِ إِلَى قَدَمِهِ ذُنُوباً بَدَّلَهَا اﷲ حَسَنَاتٍ: الصِّدقُ و الحَیاءُ و حُسنُ الخُلُقِ و الشُّکرُ.۴ عَن أَبِىعَبدِاﷲ علیه السلام قَال: إِنَّ رَسُولَ اﷲ صلی الله علیه و آله قَالَ:... إِنَّ رَبِّى وَعَدَنِى فِى شِیعَةِ عَلِیٍّ خَصلَةً. قِیلَ: یا رَسُول اﷲ و مَا هِیَ؟ قَال: المَغفِرَةُ لِمَن آمَن مِنهُم و أَن لَایُغَادِر مِنهُم صَغِیرَةً و لَاکَبِیرَةً و لَهُم تُبَدَّلُ السَّیِّئَاتُ حَسَنَاتٍ.۵
امام باقر علیه السلام در دعاى سجده مىفرماید: «أَسألُکَ بِحَقِّ حَبِیبِکَ مُحَمَّدٍ إلَّا بَدَّلت سَیِّئَاتِى حَسَنَاتٍ و حَاسَبتَنِى حِسَاباً یَسِیراً».۶ حتى مفاد حدیثى، تبادل حسنات و سیئات افراد در روز رستاخیز است.۷
دو. احباط
از برخى احادیث بر مىآید که مقصود از حبط در مواردى، ثابت نشدن یا تعلق نگرفتن ثواب براى عمل یا وضعیت کنونى است، نه سقوط ثواب عمل گذشته: «قَالَ رَسُولُ اﷲ صلی الله علیه و آله: ضَربُ المُسلِمِ یَدَهُ عَلَى فَخِذِهِ عِندَ المُصِیبَةِ إِحبَاطٌ لِأَجرِهِ».۸
از این حدیث مىتوان استفاده کرد که اظهار جَزَع، هنگام مصیبت، موجب از بین رفتن پاداش آن مىشود؛ به این معنا که پاداش، مشروط به صبر است و با فقدان شرط، مشروط نیز تحقق نمىیابد. همین گونه است در دو حدیث زیر:
۰.مَن عَرَفَ اﷲ عزّ و جلّ و مَن رَضِىَ بِالقَضَاءِ أَتَى عَلَیهِ القَضَاءُ و عَظَّم اﷲ أَجرَهُ و مَن سَخِطَ القَضَاءَ