351
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

الأَنبِیاءِ عَلِمَ کُلَّ مَا عَلِمُوا قَالَ لِى نَعَم قُلتُ فَأَنتُم تَقدِرُونَ عَلَى أَن تُحیوا المَوتَى وَ تُبرِءُوا الأَکمَهَ وَ الأَبرَصَ قَالَ: نَعَم بِإِذنِ اﷲ. ثُمَّ قَالَ لِی: ادنُ مِنِّی یا أَبَا محمد فَدَنَوتُ مِنهُ فَمَسَحَ عَلَى وَجهِى وَ عَلَى عَینَی فَأَبصَرتُ الشَّمسَ وَ السَّمَاءَ وَ الأَرضَ وَ البُیوتَ وَ کُلَّ شَی‏ءٍ فِی البَلَدِ ثُمَّ قَالَ لِی أَ تُحِبُّ أَن تَکُونَ هَکَذَا وَ لَکَ مَا لِلنَّاسِ وَ عَلَیکَ مَا عَلَیهِم یومَ القِیامَةِ أَو تَعُودَ کَمَا کُنتَ وَ لَکَ الجَنَّةُ خَالِصاً قُلتُ أَعُودُ کَمَا کُنتُ فَمَسَحَ عَلَى عَینَی فَعُدتُ کَمَا کُنتُ قَالَ فَحَدَّثتُ ابنَ أَبِی عُمَیرٍ بِهَذَا فَقَالَ أَشهَدُ أَنَّ هَذَا حَقٌّ کَمَا أَنَّ النَّهَارَ حَقٌّ.۱

در حدیث دیگرى آمده است:

۰.عَنِ الحَسَنِ بنِ مَنصُورٍ عَن أَخِیهِ قَالَ: دَخَلتُ عَلَى الرِّضَا علیه السلام فِى بَیتٍ دَاخِلٍ فِى جَوفِ بَیتٍ لَیلًا فَرَفَعَ یدَهُ فَکَانَت کَأَنَّ فِى البَیتِ عَشَرَةَ مَصَابِیحَ وَ استَأذَنَ عَلَیهِ رَجُلٌ فَخَلَّى یدَهُ ثُمَّ أَذِنَ لَهُ.۲

۵. ظهور معجزات به دست منصوبان ائمّه علیهم السلام اعم از خواص، سفیران و ابواب‏

از نظر شیخ مفید این امر جایز است و عقل و سنت و قرآن از آن منع نمى‏کند. این، مذهبِ گروهى از مشایخ امامیه است. ابن اخشید (از معتزله) و اصحاب حدیث نیز در باب صالحان و نیکان، همین نظر را دارند. نوبختیان، معتزله، زیدیه و خوارج این امر را ممنوع مى‏دانند.۳ در این باره، تنها حدیث زیر در کافى‏ به نظر رسید که متضمن صدور امور خارق‌العاده از مؤمنان، به شرط وارستگى کامل و پیوستگى یاد خدا و بیم از اوست. امام‏ باقر علیه السلام خطاب به حمران بن اعین ـ که از دگرگونىِ احوال قلب خود شِکوه کرد ـ فرمود:

۰.أَمَا إِنَّ أَصحَابَ محمد صلی الله علیه و آله قَالُوا: یا رَسُولَ اﷲ نَخَافُ عَلَینَا النِّفَاقَ قَالَ فَقَالَ: وَ لِمَ تَخَافُونَ ذَلِکَ؟ قَالُوا: إِذَا کُنَّا عِندَکَ فَذَکَّرتَنَا وَ رَغَّبتَنَا وَجِلنَا وَ نَسِینَا الدُّنیا وَ زَهِدنَا حَتَّى کَأَنَّا نُعَاینُ الآخِرَةَ وَ الجَنَّةَ وَ النَّارَ وَ نَحنُ عِندَکَ فَإِذَا خَرَجنَا مِن عِندِکَ وَ دَخَلنَا هَذِهِ البُیوتَ وَ شَمِمنَا الأَولَادَ وَ رَأَینَا العِیالَ وَ الأَهلَ یکَادُ أَن نُحَوَّلَ عَنِ الحَالِ الَّتِى کُنَّا عَلَیهَا عِندَکَ وَ حَتَّى کَأَنَّا لَم نَکُن عَلَى شَى‏ءٍ أَ فَتَخَافُ عَلَینَا أَن یکُونَ ذَلِکَ نِفَاقاً فَقَالَ لَهُم رَسُولُ اﷲ صلی الله علیه و آله: کَلَّا إِنَّ هَذِهِ خُطُوَاتُ الشَّیطَانِ فَیرَغِّبُکُم فِى الدُّنیا وَ اﷲ لَو تَدُومُونَ عَلَى الحَالَةِ الَّتِى وَصَفتُم أَنفُسَکُم بِهَا لَصَافَحَتکُمُ المَلَائِکَةُ وَ مَشَیتُم عَلَى المَاء.۴

1.. کلینی، کافى، ج ۱، ص۴۷۰، ح۳.

2.. همان، ص۴۸۷.

3.. شیخ مفید، أوائل المقالات، ص۶۹، گفتار ۴۳.

4.. کلینی، کافى، ج۲، ص۴۲۳، ح۱. این حدیث، در تفسیر العیاشى (ج ۱، ص۱۰۹) نیز آمده است.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
350

پنج. امام و نشان دادن معجزه براى اثبات امامت خود

امام براى اثبات امامت خود و گاه در برابر مدعیان دروغین امامت ـ به عنوان نشانه صدق ـ معجزه نشان مى‏دهد.

مرحوم کلینى بابى گشوده است به عنوان «بابُ ما یفصَلُ بِهِ بینَ دَعوى المُحِقِّ وَ المُبطِلِ فى أمرِ الإمامَه». در این باب، نوزده حدیث نقل شده است؛ از جمله: گواهى‏ دادن حجر الأسود به امامت امام سجاد علیه السلام در مقابل ادعاى محمد بن حنفیه‏۱ و گواهى دادن عصاى امام محمد تقى علیه السلام در پى درخواست نشانه امامت از سوى یحیى بن اکثم:

۰.فَقُلتُ عَلامَةً فَکانَ فى یدِهِ عَصاً فَنَطَقَت وَ قالَت إنَّ مَولاىَ إِمامُ هذا الزَّمانِ و هُوَ الحُجَّةُ.

شاید با نظر به این گونه احادیث است که شیخ مفید در گفتار سوم‏ أوائل المقالات‏، دیدگاه امامیه را درباره صدور معجزه از امام، این گونه گزارش کرده است: «و اتفَقَت الإمامیة عَلى أن الإمامَة لاتثبِت مَعَ عَدَم المُعجَز لِصاحِبها إلا بالنص عَلى عَینِه و التوقیف».۲

بسیارى از متکلمان، مانند سید مرتضى، ابوالصلاح حلبى، ابن نوبخت، راوندى، محقق حلى و علامه حلى، نص الهى بر زبان پیامبر و اظهار معجزه را دو راه شناخت امام معصوم دانسته‏اند.۳ برخى نیز اساساً اختصاص امام به آیات و کرامات را یکى از صفات امام، و آن را واجب شمرده‏اند.۴

شش. وقوع معجزات از ائمّه علیهم السلام‏۵

در کافى احادیث بسیارى که متضمن معجزات امامان هستند، فرادستِ خوانندگان نهاده شده است که در اینجا به ذکر دو نمونه بسنده مى‏کنیم. ابوبصیر مى‏گوید:

۰.دَخَلتُ عَلَى أَبِى‌جَعفَرٍ علیه السلام فَقُلتُ لَهُ: أَنتُم وَرَثَةُ رَسُولِ اﷲ صلی الله علیه و آله؟ قَالَ: نَعَم قُلتُ: رَسُولُ اﷲ صلی الله علیه و آله وَارِثُ

1.. ر.ک: همان، ص۳۴۸.

2.. شیخ مفید، أوائل المقالات، ص۳۹.

3..‏ سید مرتضی، شرح جمل العلم و العمل، ص۱۹۹؛ حلبی، تقریب المعارف، ص۱۷۴؛ ابن نوبخت، الیاقوت، ص۷۷؛ ابن راوندی، عجالة المعرفه، ص۳۸؛ محقق حلی، المسلک فى اصول الدین، ص۲۱۰؛ علامه حلی، نهج الحق و کشف الصدق، ص۱۶۸.

4.. بحرانى، قواعد المرام، ص۱۸۲.

5.. شیخ مفید نیز در الإرشاد، نمونه‏هاى فراوانى از معجزات و اخبارهاى غیبى امامان علیهم السلام را گزارش کرده است. براى نمونه، پس از نقل مواردى از پیشگویى‏هاى راستین امیرمؤمنان علیه السلام مى‏گوید: «و الذى کان من امیرالمؤمنین علیه السلام من هذا الجنس ما لایستطاع إنکاره إلا مع الغباوة و الجهل و البهت و العناد» (شیخ مفید، الإرشاد، ج۱، ص۳۳۲. نیز ر.ک: همان، ج۲، ص۱۸۶).

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41722
صفحه از 657
پرینت  ارسال به