گرفت.۱ وی به بسیاری از اصول و مصنفات امامیه دست یافته۲ و به انتشار آنها در بغداد اهتمام ورزیده است. دانشورانی چون مفید و ابنغضائری از طریق وی با میراث امامیه مرتبط شدند.۳ افزون بر اینان، محدثان کمتر شناخته شدهای نیز در بغداد به نقل حدیث مشغول بودند۴ که به این گروه تعلق داشتند.
ب. طیف محدثان مطرود
در میان محدثان امامیه بغداد میتوان به گروهی اشاره کرد که با وجود جایگاه حدیثی بالا (از لحاظ در دست داشتن میراث) در کانون توجه خط اصیل امامیه در بغداد ـ و به طریق اولی در قم ـ قرار نگرفتند و به نوعی به حاشیه رانده شدند. با پیجویی و ریشهیابی انزوای این قشر از محدثان میتوان دریافت که آنان به سبب دیدگاههای علمی و نیز رویکردی که نسبت به احادیث داشتهاند از سوی بدنه اصلی امامیه پذیرفته نشدهاند. اینان نه به اتهام شایعِ غلو، بلکه به عللی همچون نقل از مجاهیل، وضع احادیث، نقل روایات بدون سند و باور به قیاس، متهم گردیدهاند. ظاهراً آنان از سوی میراثداران پسینی امامیه بغداد ـ تحت تأثیر قمیهای نقاد و خردهگیر ـ به علت این اتهامها طرد شدهاند. این دسته از محدثان احادیث فراوانی را در اختیار داشتهاند تا جایی که مخالفان امامیه نیز بدان اشاره کردهاند. در این مجال بعضی از افراد شاخص این گروه شناسایی و سبب طرد آنان بررسی میشود.
ابن سهل دیباجی
سهل بن احمد بن سهل دیباجی(۲۸۹ ـ ۳۸۰ ق) از محدثان نامدار امامیه ـ ساکن محله درب زعفرانی بغداد ـ بوده است که بزرگانی چون تلعکبری،۵ مفید۶ و سید مرتضی۷ از او حدیث فرا
1.. زنجانی، الجامع فی الرجال، ص۸۸۶.
2.. طوسی، رجال، ص۴۴۹.
3.. زنجانی، همان.
4.. مثلاً احمد بن عباس نجاشی صیرفی معروف به ابن الطیالسی ـ جد نجاشی فهرستنگار ـ که در محلۀ درب البقر بغداد سکونت داشت، به نقل احادیث میپرداخت و تلعکبری در سال ۳۳۵ قمری از او استماع کرده است (طوسی، رجال، ص۴۱۲) یا محمد بن عباس معروف به ابن جحام از نویسندگان و راویان کثیرالحدیث نیز در باب الطاق بغداد میزیست (نجاشی، رجال، ص۳۷۹؛ قهپایی، مجمع الرجال، ج۵، ص ۲۳۸) و در سال ۳۲۸ تلعبکری از او حدیث آموخته است (طوسی، رجال، ص۴۴۳ و ۴۴۴).
5.. تلعبکری در سال ۳۷۰ قمری در بغداد ضمن استماع حدیث از دیباجی اجارۀ نقل نیز دریافت کرده است (طوسی، رجال، ص ۴۲۷).
6.. شیخ مفید از او روایت در نفی جبر ـ از طریق غیر قمی ـ نقل میکند. (مفید، الحکایات، ص۸۴ و ۸۵).
7.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۷، ص۵۸۹.