321
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

گرفت.۱ وی به بسیاری از اصول و مصنفات امامیه دست یافته۲ و به انتشار آنها در بغداد اهتمام‏ ورزیده است. دانشورانی چون مفید و ابن‏غضائری از طریق وی با میراث امامیه مرتبط شدند.۳ افزون بر اینان، محدثان کمتر شناخته شده‏ای نیز در بغداد به نقل حدیث مشغول بودند۴ که به این گروه تعلق داشتند.

ب. طیف محدثان مطرود

در میان محدثان امامیه بغداد می‏توان به گروهی اشاره کرد که با وجود جایگاه حدیثی بالا (از لحاظ در دست داشتن میراث) در کانون توجه خط اصیل امامیه در بغداد ـ و به طریق اولی در قم ـ قرار نگرفتند و به ‌نوعی به حاشیه رانده شدند. با پی‏جویی و ریشه‏یابی انزوای این قشر از محدثان می‏توان دریافت که آنان به سبب دیدگاه‏های علمی و نیز رویکردی که نسبت ‌به احادیث داشته‏اند از سوی بدنه اصلی امامیه پذیرفته نشده‏اند. اینان نه به اتهام شایعِ غلو، بلکه به عللی همچون نقل از مجاهیل، وضع احادیث، نقل روایات بدون سند و باور به قیاس، متهم گردیده‏اند. ظاهراً آنان از سوی میراث‌داران پسینی امامیه بغداد ـ تحت تأثیر قمی‏های نقاد و خرده‏گیر ـ به ‌علت این اتهام‏ها طرد شده‏اند. این دسته از محدثان احادیث فراوانی را در اختیار داشته‌اند‏ تا جایی که مخالفان امامیه نیز بدان اشاره کرده‏اند. در این مجال بعضی از افراد شاخص این گروه شناسایی و سبب طرد آنان بررسی می‏شود.

ابن ‏سهل دیباجی

سهل بن‏ احمد بن ‏سهل دیباجی(۲۸۹ ـ ۳۸۰ ق) از محدثان نامدار امامیه ـ ساکن محله درب زعفرانی بغداد ـ بوده است که بزرگانی چون تلعکبری،۵ مفید۶ و سید ‏مرتضی۷ از او حدیث فرا

1.. زنجانی، الجامع فی الرجال، ص۸۸۶.

2.. طوسی، رجال، ص۴۴۹.

3.. زنجانی، همان.

4.. مثلاً احمد بن ‏عباس نجاشی صیرفی معروف به ابن‏ الطیالسی ـ جد نجاشی فهرست‌نگار ـ که در محلۀ درب البقر بغداد سکونت داشت، به نقل احادیث می‏پرداخت و تلعکبری در سال ۳۳۵ قمری از او استماع کرده است (طوسی، رجال، ص۴۱۲) یا محمد بن ‏عباس معروف به ابن ‏جحام از نویسندگان و راویان کثیرالحدیث نیز در باب الطاق بغداد می‏زیست (نجاشی، رجال، ص۳۷۹؛ قهپایی، مجمع الرجال، ج۵، ص ۲۳۸) و در سال ۳۲۸ تلعبکری از او حدیث آموخته است (طوسی، رجال، ص۴۴۳ و ۴۴۴).

5.. تلعبکری در سال ۳۷۰ قمری در بغداد ضمن استماع حدیث از دیباجی اجارۀ نقل نیز دریافت کرده است (طوسی، رجال، ص ۴۲۷).

6.. شیخ مفید از او روایت در نفی جبر ـ از طریق غیر قمی ـ نقل می‏کند. (مفید، الحکایات، ص۸۴ و ۸۵).

7.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۷، ص۵۸۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
320

ارتباط و همراهی این طیف با خط حدیثی اصیل امامیه (کوفیان و قمیان) موجب شد که اینان در دوره‏های بعدی مورد تمجید و اقبال عالمان مدرسه بغداد قرار بگیرند. حسن بن ‏موسی خشاب از بزرگان اصحاب امامیه یکی از این افراد است که نجاشی از او با تعبیر «کثیر العلم و الحدیث» یاد کرده است.۱ او با قمی‌ها مرتبط بوده و برخی از روات قمی نیز از وی استماع کرده‏اند.۲ محمد بن ‏احمد بن ‏ابی‌الثلج کاتب بغدادی (د۳۲۵ق) که خاندان حدیثی وی در بغداد مشهور بودند۳ نیز یکی از مشاهیر حوزه حدیثی امامیه بغداد محسوب می‏شود۴ و در این طیف جای می‏گیرد. همچنین است ابوعلی محمد بن ‏همام بغدادی (د۳۳۶ق) از محدثان سرشناس امامیه۵ ابن‏ همام در حوزه حدیثی بغداد فعال بوده و روایات فراوانی را در اختیار داشته است.۶ لذا بسیاری از محدثان بغدادی و غیر بغدادی به حدیث‏آموزی در نزد وی اهتمام داشتند.۷ او با حدیث‌گرایان کوفی و قمی روابط خوبی داشته است. از این‏ رو، منزلش در بغداد محل برگزاری جلسات حدیثی محدثان آن شهرها بود.۸ هارون بن ‏موسی تلعکبری (د۳۸۵ق)، محدث پر استماع و رَحّال بغدادی، نیز وابسته به این دسته است که در شکوفایی حوزه حدیثی بغداد نقش بسزایی داشته است. شیخ طوسی از تلعکبری با تعابیری چون «عظیم‏المنزله» و «واسع الروایه» و «عدیم النظیر» یاد کرده است.۹ او حدیث و آثار حدیثی را نزد شمار کثیری از عالمان امامی۱۰ از جمله شیخ کلینی، ابن ‏ولید و شیخ صدوق فرا

1.. همان، ص ۴۲.

2.. همان.

3.. جد وی ابوبکر محمد بن ‏عبداﷲ بن ‏اسماعیلِ رازی‌تبار، از محدثان بغداد به شمار می‏رفته است (خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۳، ص۴۴). برادرش ابوالحسن عبداﷲ بن ‏احمد بن ‏محمد نیز فردی محدث در بغداد بوده (همان، ج۹، ص۳۹۴). دختر او خدیجه بنت محمد بن ‏احمد نیز از زنان محدث بغداد بوده (همان، ج۱۳، ص۴۴۳) و خطبۀ حضرت زهرا علیها السلام را از صفوانی روایت کرده است (طبری، دلائل الامامه، ص۱۱۰ و ۱۲۸).

4.. نجاشی با تعابیری چون «ثقه، عین و کثیرالسماع» از او یاد کرده است (نجاشی، رجال، ص۳۸۱ و ۳۸۲).

5.. نجاشی با تعبیر «شیخ أصحابنا ومتقدمهم. له منزلة عظیمة، کثیر الحدیث» از او یاد می‏کند (نجاشی، همان، ص۳۷۹).

6.. طوسی، فهرست، ص۲۱۷؛ همو، رجال، ص ۴۳۸ و ۴۳۹.

7.. کسانی چون جعفر بن ‏محمد بن ‏قولویه، ابوالجیش بلخی، هارون بن ‏موسی تلعکبری، ابومحمد حسن بن ‏محمد عطشی معروف به ابن‏ اخی طاهر، ابوحفص عمر بن ‏محمد صیرفی (طوسی، امالی، ص ۱۸۶).

8.. تلعکبری در منزل وی از احمد بن ‏ادریس قمی حدیث فرا گرفته است (طوسی، رجال، ص۴۱۱).

9.. همو، رجال، ص ۴۴۹.

10.. همان، ص۴۰۹-۴۱۲، ۴۱۸و۴۱۹؛ خویی، معجم رجال الحدیث، ج۲۰، ص ۲۵۸.

تعداد بازدید : 41329
صفحه از 657
پرینت  ارسال به