315
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

سال۳۵۴ یا ۳۵۶ قمری وارد بغداد شد۱ که بسیاری از عالمان بغدادی نظیر مفید و ابن ‏غضائری از او روایات و آثار امامیه را از او آموختند.۲

با ورود شیخ صدوق به بغداد در سال‌های ۳۵۲ و ۳۵۵ قمری ارتباط و تعامل حدیثی بین بغداد و قم همچنان ادامه یافت. صدوق نیز مانند اسلاف قمی‏اش در انتشار میراث حدیثی قمیان در بغداد تلاش کرد. وی افزون بر نشر و املای حدیث در بغداد،۳ در پاسخ به دغدغه‏های دینی شیعیان آن شهر، آثاری را تألیف کرد.۴ بعضی از کتاب‏های او نیز در بغداد تدریس می‏شده است.۵ حسین بن ‏علی بن ‏بابویه برادر پرحدیثِ (کثیر الروایه)۶ شیخ صدوق نیز ظاهراً به بغداد رفته، در آنجا افرادی چون ابن ‏غضائری و سید مرتضی از او روایت اخذ کردند.۷ گفتنی است که علمای پسینی بغداد مانند شیخ مفید از طریق حدیث‏گرایان قمی حتی به میراث حدیثی مشایخ گذشته بغداد نیز دست یافته بود‏ند.۸

مشایخ قمی به میراث روایی موجود در بغداد بی‏توجه نبوده‏اند و ارتباط حدیثی میان قم و بغداد گاه دو سویه بوده است و از این رو مشایخ قم برخی از منابع روایی را از عالمان بغدادی اخذ می‏کردند.۹ محدثان قمی علاوه بر عرضه و نشر حدیث قم در محیط علمی بغداد، نزد عالمان بغدادی نیز حدیث‏ می‏آموختند. می‏توان در این زمینه به حدیث‏آموزی شیخ کلینی از حمید بن ‏زیاد نینوایی ـ ظاهراً در بغداد ـ اشاره کرد.۱۰ همچنین ابن‏ قولویه از ابن‏ همام اسکافی عالم نامدار امامیه در بغداد، حدیث فرا

1.. به گفتۀ نجاشی وی به سال ۳۵۶ وارد بغداد شده و در سال ۳۵۸ قمری در گذشته است. (نجاشی، رجال، ص ۶۴). ولی شیخ طوسی در فهرست سماع مشایخ بغدادی از وی را سال ۳۵۶ و در رجال سال ۳۵۴ قمری بر می‏شمارد (طوسی، رجال، ص۴۲۲؛ همو، فهرست، ص ۱۰۴). البته تلعکبری بغدادی به سال ۳۲۸ قمری در مکانی نامعلوم از او استماع داشته است (طوسی، همان، ص ۴۲۲).

2.. همو، فهرست، ص۱۰۴.

3.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۳، ص۳۰۳.

4.. در این زمینه می‏توان به کتاب الرسالة الثانیة إلى أهل بغداد فی معنى شهر رمضان صدوق اشاره کرد (نجاشی، رجال، ص ۳۹۲).

5.. نجاشی بعضی از کتاب‌های وی را در نزد پدرش آموخته است (همان).

6.. طوسی از او با تعبیر«کثیر الروایه» یاد کرده است (طوسی، همان، ص۴۲۳).

7.. نجاشی، همان، ص ۶۸؛ طوسی، رجال، ص ۴۳۴.

8.. مفید از طریق ابن‏ قولویه قمی به روایات ابن‏ همام اسکافی بغدادی دست یافته است (مفید، الإرشاد، ج۱، ص ۴۵؛ همان، امالی، ص۳۰۰؛ مفید، المزار، ص۴۰، ۵۲ و ۱۳۷).

9.. برای نمونه، محمد بن ‏احمد بن ‏یحیی اشعری به آثار موسی بن ‏جعفر بغدادی توجه نشان داده است (طوسی، فهرست، ص۲۴۳).

10.. کلینی، کافی، ج۲، ص۱۴، ۷۵، ۸۷، ۹۳، ۹۵، ۹۷، ۱۱۴ و ... .


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
314

قمیان او را به ضعف و اختلاط در اسناد متهم کرده بودند نیز به بغداد مهاجرت کرد و در محله نوبختیه ساکن گردید.۱ احتمال می‏رود او به دلیل اتهام یادشده قم را به سوی بغداد ترک کرده باشد.

به هر روی، این موج مهاجرت قمیان به بغداد پس از نسل اول مهاجران نظیر احمد بن ‏ادریس، ابن ‏بابویه و کلینی، با ورود شاگردان آنها به بغداد همچنان ادامه یافت. در اواخر نیمه اول چهارم هجری محمد بن‏ احمد بن ‏‏داوود (د ۳۶۳ق) فقیه نامور و محدث برجسته قمی وارد بغداد شد و تا زمان مرگش در آنجا سکنی گزید.۲ وی در قم از جایگاه بالای علمی برخوردار بوده تا بدانجا که نجاشی از او با تعبیر «شیخ هذه الطائفه و عالمها، و شیخ القمیین فی‏ وقته و فقیههم» یاد کرده است.۳ ابن‏ داوود در پاره‏ای از مسائل فقهی با برخی از فقهای قمی درگیری داشته است،۴ ولی نمی‏دانیم وی به سبب این اختلافات به بغداد مهاجرت کرده یا نه. به هر روی، ابن‏ داوود علاوه بر حدیث آموزی در محضر عالمان بغدادی نظیر ابن‏ همام اسکافی،۵ در تعلیم حدیث قم به بغدادیان اهتمام ورزید. کسانی چون شیخ مفید، ابن ‏نوح سیرافی و ابن ‏غضائری به نقل آثار او توجه نشان داده‏اند.۶ پدر و دایی ابن داوود (محمد بن ‏سلامه ارزنی) نیز از محدثان برجسته و از مصاحبان علی بن‏ بابویه قمی به شمار می‏رفتند.۷ همچنین احمد بن ‏محمد فرزند ابن ‏داوود ‏قمی نیز در بغداد به نقل روایات پدر اشتغال داشته است.۸ محمد بن ‏جعفر بن ‏قولویه قمی (د ۳۶۸ق) یکی از مهم‌ترین ناشران حدیث و فقه قمی‏ها در بغداد به شمار می‏رود. روایات و تألیفات او مورد توجه عالمان بغدادی قرار داشته است، تا جایی که نجاشی بیشتر کتاب‌های ابن ‏قولویه را بر شیخ مفید و ابن‏ غضائری (از شاگردان ابن‏قولویه) قرائت کرد.۹ حسن بن ‏حمزه طبری مرعشی (د۳۵۸ق)، عالم سرشناس امامیه و از شاگردان علی بن ‏ابراهیم و احمد بن ‏ادریس،۱۰ در انتقال حدیث قمیان به حوزه بغداد نقش‏آفرین بوده است. وی به

1.. نجاشی، همان، ص۳۷۳.

2.. همان، ص ۳۸۴ و ۳۸۵.

3.. نجاشی، رجال، ص۳۸۴.

4.. او کتاب الرد على ابن‏ قولویه فی الصیام را در رد ابن ‏قولویه، عالم برجستۀ قمی، نوشته بود (نجاشی، همان). ابن‏ قولویه نیز در رد وی کتابی به نام کتاب الرد على ابن‏ داوود فی عدد شهر رمضان را نگاشته بود (نجاشی، همان، ص۱۲۴).

5.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۵، ص۳۴۷.

6.. نجاشی، همان، ص۳۸۵.

7.. همان، ص۹۵ و ۱۹۲.

8.. طوسی، رجال، ص ۴۱۳.

9.. نجاشی، همان، ص ۱۲۴.

10.. خویی، همان، ج۵، ص۳۰۴.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 42001
صفحه از 657
پرینت  ارسال به