311
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

می‏روند.۱ همچنین نقش ابوعبداﷲ صفوانیِ (زنده۳۵۲ق) کوفی‏تبار۲ و از شاگردان کلینی،۳ در شکوفایی حوزه حدیثی بغداد انکارناپذیر است. رجال‏شناسان بغدادی با تعبیر «شیخ الطائفه» او را وصف کرده‌اند. وی۴ در گردآوری میراث حدیثی و انتقال آن به عالمان بعدی امامیه مانند شیخ مفید و ابن‏ نوح سیرافی اثرگذار بوده است.۵ ابوالمفضل شیبانی کوفی(۲۹۷ ـ ۳۸۷ق) راوی بنام و پر حدیث شیعه در بغداد می‏زیسته است.۶ شیبانی ـ با توجه به عمر طولانی‏اش۷ ـ در ترویج حدیث و انتشار آثار حدیثی مشایخ گذشته امامیه در بغداد، و نیز توسعه و تقویت کانون حدیثی آن شهر اثرگذار بوده است.۸ روایات وی، به‌وی‍ژه در موضوع فضائل اهل البیت علیهم السلام، در نزد مشایخ امامی مهم بوده‏ است؛ به‌گونه‏ای که شیخ طوسی هفده مجلس از مجالس امالی خویش را به منقولات ابوالمفضل اختصاص داده است.۹ ابوالفرج قُنّائی، استاد نجاشی و از نویسندگان امامیه، کتاب معجم رجال ابی‏المفضل را درخصوص معرفی مشایخ وی تألیف کرد.۱۰

افزون بر این افراد، محدثان کوفی دیگری همچون ابن ‏ابی‌الیاس کوفی، علی بن ‏محمد شیبانی کوفی و هارون بن ‏مسلم در بغداد فعال بوده‏اند.۱۱ در این میان نباید از فعالیت‏های حدیثی احمد بن‏ محمد بن‏ سعید، مشهور به ابن‏ عقده کوفی (۲۴۹ ـ ۳۳۲ق) محدث پرآوازه و زیدی جارودی‌مسلک، در بغداد چشم‏پوشی کرد. او با دانش‏آموزی نزد مشایخ امامی کوفه مانند ابن‏ فضال، حمید بن ‏زیاد و جعفر بن ‏احمد اودی،۱۲ به بسیاری از آثار و اصول روایی امامیه دست یافته بود۱۳ که بخشی از این

1.. طوسی، همان، ص۷۸؛ همو، رجال، ص۴۱۱.

2.. او از نوادگان صفوان جمال است که خاندان او در محلۀ بنی‏حرام کوفه ساکن بوده‏اند (نجاشی، همان، ص۱۹۸).

3.. تهرانی، الذریعه، ج۱۸، ص۶۷ و ج۱۹، ص۶۶.

4.. نجاشی، همان، ص۳۹۳.

5.. طوسی، همان، ص۲۰۸؛ همو، الغیبه، ص ۳۱۰، ۳۱۵، ۳۹۴ و ...؛ نجاشی، همان، ص۱۲۱، ۱۶۵، ۱۷۴، ۱۹۳، ۳۴۶ و ... .

6.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۳، ص۸۶.

7.. او در سال ۳۰۶ قمری در نه سالگی فراگیری حدیث را آغاز کرده است (خطیب بغدادی، همان).

8.. نجاشی دربارۀ وی می‏نویسد: «کان سافر فی طلب الحدیث عمره» (نجاشی، رجال، ص۳۹۶).

9.. طوسی، امالی، ص۴۴۵ ـ ۶۴۲.

10.. نجاشی، رجال، ص ۳۹۸.

11.. طوسی، رجال، ص ۴۰۳، ۴۲۶و ۴۳۲.

12.. همو، فهرست، ص۱۳۲، ۱۶۱و۱۷۹؛ نجاشی، همان، ص ۱۲۳، ۲۸۷ و ۴۵۳.

13.. طوسی، رجال، ص ۴۰۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
310

علاوه بر بغدادیان،۱ قمی‏های مقیم بغداد نیز به نقل روایت از وی توجه نشان دادند که در این خصوص می‏توان به حدیث‏آموزی کلینی و ابن‏ داوود قمی از او اشاره کرد.۲ ابوغالب زراری(۲۸۵ ـ ۳۶۸ق)۳ که از او با تعابیری چون «شیخ العصابه فی زمنه و وجههم»۴ و «کثیر الروایه»۵ و «شیخ الشیعه و مصنفیهم»۶ یاد شده یکی از چهره‏های شاخص جریان حدیث‏گرایی بغداد به شمار می‏رود.۷ زراری که در نیمه نخست سده چهارم هجری از کوفه به بغداد هجرت کرده بود، ضمن نقش‏آفرینی در انتقال میراث حدیثی کوفه به بغداد،۸ از مشایخ بغدادی، به‌ویژه از قمیان مقیم بغداد مانند کلینی و ابن‏ داوود قمی، نیز حدیث آموخت. همچنین وی یکی از ممتازترین شاگردان کلینی و از راویان مهم کتاب کافی به شمار می‏رود.۹ کسانی همانند شیخ‏ مفید، ابن‏ نوح سیرافی، ابن‏ غضائری و ابن‏ عبدون در نزد او حدیث فرا گرفته‏اند.۱۰ احمد بن ‏ابراهیم بن ‏ابی‏رافع صیمری ـ ساکن بغداد ـ نیز یکی دیگر از محدثان برجسته کوفی می‏باشد۱۱ که در تبادلات حدیثی میان دو حوزه حدیثی کوفه و بغداد اثرگذار بوده است. گمان می‏رود او نیز در نیمه اول سده چهارم از کوفه به بغداد رفته باشد. وی علاوه بر انتقال آثار و روایات کوفیان به بغداد،۱۲ کتاب ارزشمند کافی را نیز در آن شهر از کلینی آموخت.۱۳ نسل پسینی مکتب بغداد نظیر شیخ ‏مفید و ابن‏ غضائری از سرشناس‏ترین شاگردان صیمری به شمار

1.. ابن‏ جنید اسکافی از او روایت کرده است (طوسی، رجال، ص۴۱۶).

2.. کلینی، کافی، ج۱، ص۲۷، ج۳، ص۵۰۵، ج۴، ص ۴۶۵ و ۴۷۱ و ج۵، ص ۲۹۸و۳۱۸ و ... ؛ طوسی، همان.

3.. نام کامل: احمد بن ‏محمد بن ‏محمد بن ‏سلیمان از نوادگان بکیر بن ‏اعین برادر زرارة بن ‏اعین است.

4.. نجاشی، رجال، ص۸۴.

5.. طوسی، رجال، ص۴۱۰.

6.. ذهبی، سیرالاعلام النبلاء، ج۱۶، ص ۲۸۹، به‌اشتباه لقب او به جای زراری، رازی ضبط شده است.

7.. از مشایخ روایی وی می‏توان به احمد بن ‏ادریس اشعری، ابوالعباس حمیری، احمد بن ‏محمد العاصمی، حمید بن ‏زیاد نینوایی، جعفر بن ‏محمد بن ‏مالک فزاری کوفی و محمد بن ‏جعفر رزاز کوفی اشاره کرد (زراری، رسالة ابی‏غالب، ص۳۸ و ۳۹).

8.. برای نمونه، او کتاب جامع ابی‌نصر بزنطی کوفی را که در کوفه فرا گرفته بود، در بغداد به برخی از شاگردانش انتقال داد (نجاشی، رجال، ص ۷۵) افزون بر این بنگرید: همان، ص ۷۷، ۱۱۸، ۱۲۷، ۱۸۹ و ... .

9.. زراری، همان ، ص۷۷ و ۷۸.

10.. طوسی، فهرست، ص۶۴و۷۸؛ نجاشی، همان، ص۱۱۲.

11.. نجاشی، همان، ص ۸۴.

12.. ر.ک: نجاشی، رجال، ص۹۳، ۲۶۷، ۳۰۵ و ۴۲۴؛ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۳، ص ۸۶؛ همو، مصباح المتهجد، ص۷۵۹.

13.. طوسی، فهرست، ص۲۱۱؛ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۵، ص۲۸۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 42077
صفحه از 657
پرینت  ارسال به