299
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

او اصول حدیثیِ فراوانی در اختیار داشته که حتی پس از تلف شدن آنها، قریب به چهل دفتر از آن اصول را با تکیه بر حافظه قوی خویش احیا کرد.۱ امروزه تنها بیش از ششصد روایت فقهی از او در مصادر روایی امامی یافت می‏شود۲ که این میزان هم درخور ‏توجه است. شمار کثیری از آثار ابن ‏ابی‌عمیر از طریق راویان بغدادی و کوفی به میراث‌داران امامیه انتقال داده شد.۳ همچنین برخی از میراث روایی‏اش در میان خاندان‌های‏ امامی بغداد دست به دست می‏شده است.۴ گفتنی ‏است سعیده و مِنّه، دو خواهر محدثه وی، نیز گویا در بغداد فعالیت حدیثی می‏کرده‏اند.۵

فرد شاخص دیگری که تقریباً همزمان با ابن ابی‌عمیر در حوزه حدیثی بغداد ایفای نقش می‏کرد، یونس بن ‏عبدالرحمن است که افزون بر فعالیت‏های کلامی، در نشر حدیث امامیه نیز کوشا بوده است و در این عرصه بسیاری نزد او دانش آموخته‌اند. البته برخی دیگر از اصحاب (طیف ابن ‏ابی‌عمیر) بر روش نقل حدیث او خرده گرفته‌اند.۶ به نظر می‏رسد در نیمه اول قرن سوم دو خط حدیثی به رهبری ابن‏ ابی‏‏عمیر و یونس بن‏ عبدالرحمن ـ افزون بر دیدگاه کلامی این دو ـ در بغداد پدید آمده بود. خط حدیثی ابن‏ ابی‏عمیر را یعقوب بن‏ یزید انباری در بغداد ادامه داد. یعقوب بن‏ یزید انباری از اصحاب امام‏ هادی علیه السلام که رجال‌شناسان از او با تعبیر «کثیر الروایه» یاد کرده‏اند،۷ از جمله نقش‏آفرینان حوزه حدیثی بغداد به شمار می‏رود. وی که از خانواده‏ای محدث به بغداد کوچیده بود،۸ در آن شهر از محضر ابن ‏ابی‏عمیر بهره برد.۹ انباری ـ همانند استادش ـ با خط حدیثی یونس بن ‏عبدالرحمن اختلاف‏نظر داشت و سبک و روش نقل حدیث یونس را بر نمی‏تابید و از این رو، بر یونس خرده می‏گرفت.۱۰ وی کتابی نیز به نام کتاب الطعن علی یونس نگاشته است؛۱۱ اما نمی‏دانیم

1.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۵۴.

2.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۵، ص۲۹۸.

3.. بعضی از آثار ابن‏ ابی‏عمیر از طریق ابن‏ عقده از حمید بن ‏زیاد نینوایی(بغدادی) از ابن‏ نهیک از ابن‏ ابی‏عمیر به دست نجاشی رسیده است (نجاشی، همان).

4.. کتاب عبیداﷲ بن ‏‏علی حلبی به روایت ابن ‏ابی‌عمیر در دست خاندان آل فرات بوده و گویا تلعکبری به واسطۀ فاطمه بنت هارون بن‏ فرات به این اثر دست یافته است (طوسی، رجال، ص۴۵۲).

5.. طوسی، همان، ص ۳۲۸؛ کلینی، کافی، ج۵، ص۵۲۶.

6.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۸۶.

7.. همو، فهرست، ص۲۶۴.

8.. نجاشی، رجال، ص۴۵۰. پدرش از اصحاب مورد اعتماد امامیه به شمار می‏آمد (طوسی، رجال، ص۳۶۹).

9.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۲۱، ص۱۵۸.

10.. یونس سماع مستقیم را در نقل حدیث شرط نمی‏دانست؛ از این رو یعقوب بن ‏یزید بر او خرده گرفته است (طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص ۷۸۶).

11.. نجاشی، همان.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
298

گرایید. با این حال، جریان حدیثی حدود نیم قرن در بغداد ادامه یافت. از آنجا که رویارویی با جریان‏های فکری رقیب در قالب مناظرات و ردیه‌نگاری، از مهم‌ترین کارکردهای دانش کلام است، با تنگتر شدن فضای بیرونی، جریان کلامی عملاً به محاق رفت. اما جریان حدیثی امامیه در بغداد به سبب کارکرد درون‌مذهبی و انتشار پنهانی تا حد زیادی با چنین موانعی روبه‌رو نبوده است.

در راه‌‏اندازی و ساماندهی جریان حدیثی امامیه در بغداد، شخصیت‏های مهمی نقش‏آفرینی کرده‏اند. عبدالرحمن‏ بن ‏حجاج کوفی (زنده در اوائل قرن سوم) مقیم بغداد،۱ یکی از مهم‌ترین پایه‏گذاران کانون حدیثی بغداد است۲ که نقش بسزایی در پویایی و شکوفایی عرصه نشر حدیث و پرورش شاگردان داشته است. افراد برجسته‏ای چون صفوان بن ‏یحیی و ابن‏ ابی‏عمیر بسیاری از معارف حدیثی را از او فراگرفته‏اند. اثرگذاری عبدالرحمن بن ‏حجاج بر سایر اصحاب به قدری برجسته بوده است که از وی با عنوان «استادِ» شخصیتی چون صفوان بن ‏یحیی یاد کرده‏اند.۳ همزمان با عبدالرحمن بن‏ حجاج، برخی از اصحاب امام کاظم علیه السلام، مانند علی‏ بن ‏ابی‏حمزه بطائنی کوفی، و ظریف بن ‏ناصح کوفی در بغداد حضور داشتند. شخصیت مؤثر دیگری که در تأسیس و توسعه جریان حدیثی بغداد نقش داشته، ابواحمد محمد‏ بن ‏ابی‏عمیر‏(د ۲۱۷ق)، شاگرد عبدالرحمن بن ‏حجاج، است که از او با عنوان «بغدادی الاصل و المقام» یاد کرده‏اند.۴ این محدث شهیر بغدادی نزد عالمان شیعه و سنی از جایگاه بلندی برخوردار بوده است؛۵ تاجایی‏که جاحظ معتزلی(د ۲۵۵ق) از وی با تعبیر «وجهاً من وجوه الرافضه» نام برده است.۶ ابن ‏ابی‌عمیر افزون بر نقل حدیث از امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام، در نزد بیش از شصت نفر از اصحاب امام صادق علیه السلام و امام کاظم علیه السلام نیز اخذ روایت کرده بود.۷ با نگاهی به حجم راویان و شاگردانش می‏توان دریافت که وی نقش پررنگی در گسترش حدیث امامیه در بغداد داشته است. به گفته احمد بن ‏محمد بن ‏خالد برقی، وی ۹۴ کتاب تألیف کرده بود.۸

1.. نجاشی، رجال، ص۲۳۷.

2.. امام صادق علیه السلام درباره‌اش فرموده‌اند: «یا عبدالرحمن! کلّم أهل المدینة فانی أحب أن یرى فی رجال الشیعة مثلک» (طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۴۱).

3.. طوسی، رجال، ص ۲۳۶.

4.. نجاشی، همان، ص۳۲۶.

5.. نجاشی در این‏باره می‏نویسد: «جلیل القدر عظیم المنزلة فینا و عند المخالفین» (نجاشی، همان).

6.. نجاشی این مطلب را از کتاب البیان و التبیین جاحظ نقل می‏کند (همان). البته در کتاب البیان و التبیین که اکنون در دست است، این سخن با قدری تغییر بیان شده است. (جاحظ، البیان و التبیین،ج۱، ص۸۸) همچنین جاحظ در کتاب «المفاخرة بین العدنانیة و القحطانیه» (نجاشی، همان) در موضوع برتری عدنانی‏ها بر قحطانی‏ها، ابن‏ ابی‏عمیر را متقی‏ترین، با ورع‏ترین، عابدترین و یگانۀ اهل روزگار خویش شمرده است (طوسی، فهرست، ص۲۱۸).

7.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۵، ص۲۹۹ و ۳۰۰.

8.. نجاشی، رجال، ص۳۲۷.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 48038
صفحه از 657
پرینت  ارسال به