269
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

مقام، بزرگیِ شأن و جایگاه بلندمرتبه ایشان نزد خداوند متعال اشاره فرموده است. این اظهار لطف پیامبر صلی الله علیه و آله به ایشان در موارد متعدد و مناسبت‌‏های مختلف روی داده و بین امامیه و غیر امامیه مشهور است.۱ همچنین باید گفت که خداوند تعالی در آیات متعدد به اوصاف اهل بیت علیه السلام و این سه امام اشاره کرده است که این بیان خداوند نشانه جایگاه و منزلت والای اینان نزد اوست. از جمله این آیات می‏توان به آیه تطهیر اشاره کرد که خداوند می‏فرماید: «همانا خداوند اراده کرده است که شما اهل بیت را از هر گونه آلودگی پاک گرداند و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند».۲ همچنین است سوره «هَلْ اَتی» و آیات دیگری که در این‏ باره نازل شده است.۳ افزون بر اینها باید به این نکته توجه داشت که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله کسی نبود که بی‏جهت و بدون دلیل به شخصی متمایل شود و به او ولایت دهد و وی را مقدم سازد، مگر اینکه بر اساس دین و بر پایه دیانت بوده باشد. حال باید گفت وقتی پیامبر چنین شخصیتی برای امام علی و امام حسن و امام حسین: در جامعه تبیین کرده‏اند، و زمانی که می‏فرمایند من در میان شما کتاب خدا و عترتم را جانشین قرار دادم. فهمیده می‏شود که مقصود حضرت از عترت فقط همین افراد است و نه کسانی دیگر. تأکید بر این موضوع از آن روست که اگر فرد دیگری از عترت پیامبر دارای چنین مقامی بود، به‌حتم پیامبر او را مشخص می‏گردانید و جایگاه و موقعیت رفیع او را نیز اعلام می‏فرمود. از این دانسته می‏شود گرایش پیامبر صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین و حسن و حسین: بدون دلیل نبوده است.۴ ضمن اینکه اخبار بسیاری درباره امامت هریک از امامان شیعه نقل شده است. اینان به اندازه‏ای در حلال و حرام احکام عالم‌اند که دیگران در سطح‏شان قرار ندارند.۵

در بحث علم امام ابن قبه علم را، در کنار فهم و عقل، از مهم‌ترین ویژگی‏های امام، و عالم بودن امام را شرط امامت می‌داند.۶ به عقیده او امام باید داناترین مردم باشد،۷ هیچ نقصی در علم او وجود

1.. ابن قبه متذکر می‏شود که شهرت این فضائل و اظهارات پیامبر دربارۀ امام علی و امام حسن و امام حسین علیهم السلام ما را از ذکر آنها بی‏نیاز می‏کند. از این رو به آن‌ها اشاره نمی‌کند. (ابن قبه، نقض الاشهاد، ص ۹۵).

2.. (إِنَّما یریدُاﷲ لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهیراً)؛ احزاب: ۳۳.

3.. اشاره به آیات هفتم و هشتم سورۀ انسان‏ دارد که خداوند می‏فرماید: (یوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیخافُونَ یوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً * وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً)؛ بندگانی که به عهد و نذر خود وفا می‏کردند و از حکم خدا در روزی که شر و سختی آن همۀ اهل محشر را فرا می‏گیرد می‏ترسیدند و به [پاس] دوستی [خدا]، بینوا و یتیم و اسیر را طعام می‏دادند.

4.. ابن قبه، نقض الاشهاد، ص ۹۵.

5.. همان، ص ۹۹، ۱۰۴، ۱۱۳، ۱۱۶ و ۱۲۲.

6.. همان، ص۱۲۰.

7.. ر.ک: همان، ص ۱۰۷؛ همو، المسألة المفردة فی الامامه، ص ۶۱؛ همو، الانصاف، ص۷۵.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
268

نص بر امامت هر امام و ظهور علم به حلال و حرام آنان است.۱

در بررسی ویژگی‏های امام از نظر ابن قبه هم باید گفت که این بحث در سه قسمت درخور بررسی است: ویژگی‏های امام از نظر نسبی [نژاد، قبیله و خاندان]، شخصیتی و دینی. در بحث خاندان، او معتقد است بر اساس فرمایش‌های پیامبر صلی الله علیه و آله میان عترت کسی هست که تأویل کتاب خدا را می‌داند و احکام الهی را می‌شناسد.۲ وی بر اساس تعالیم شیعی امتداد نسل امامت را در بنی‌هاشم و در نسل امام حسین علیه السلام بیان می‌کند۳ و می‌کوشد مدعای امامیه را با ادله عقلی و نقلی به اثبات برساند. ابن قبه با توجه به حدیث ثقلین۴ به خاندان امامت اشاره می‏کند و معتقد است گفتار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دلیل روشنی بر درستی قول امامیه است؛ زیرا آن حضرت فرموده است: من در میان شما چیزی را باقی می‏گذارم که اگر بدان تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد؛ یکی کتاب خدا و دیگری عترت و اهل‏بیتم. در واقع این حدیث بیان می‏کند در میان عترت کسانی هستند که تأویل کتاب را می‏دانند و احکام الهى را می‏شناسند.۵ همچنین بر این مطلب دلالت دارد که حجت پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از عجم و سایر قبایل عرب نیست، بلکه از عترت اوست که همان اهل بیت ایشان‌اند. آن‌گاه پیامبر صلی الله علیه و آله جمله‌ای می‌افزاید که بر منظور حضرت دلالت دارد: «الا و انهما لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض». حضرت با این بیان اعلام فرموده است که حجت از عترت اوست و عترت از کتاب خدا جدایی ندارد. بنابراین، آن‌گاه که مردم متمسک شوند به کسی که از کتاب خدا جدایی ندارد، روشن است که گمراه نخواهند شد.۶

ابن قبه به اینکه چرا امامیه برای فلانی [عباس] و خاندان او حق امامتی قائل نیست، چنین پاسخ می‏دهد: مبنای عقیده امامیه بر اینکه امامت را فقط مخصوص به یک عده [فرزندان امام حسین] قرار داده، از روی قیاس نیست، بلکه برآمده از عمل پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد امیرالمؤمنین علیه السلام و امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام است. اگر رسول خدا با عموی خود نیز این رفتار را می‏کرد و چنین جایگاه و شخصیتی برایشان ترسیم می‏نمود، ما جز شنیدن و اطاعت راهی دیگر نداشتیم.۷ از سویی دیگر، رسول خدا صلی الله علیه و آله از میان عترت و اهل بیت خود، امیرالمؤمنین، حسن و حسین: را مخصوص گردانیده و به جلالت

1.. ر.ک: همو، نقض‏الاشهاد، ص۹۹، ص ۱۰۳، ۱۰۴، ۱۰۹، ۱۱۳، ۱۱۶ و ۱۲۰.

2.. همان، ص۱۱۳.

3.. همان.

4.. همان، ص ۹۶.

5.. همان، ص ۹۴.

6.. همان، ص ۹۷.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 42151
صفحه از 657
پرینت  ارسال به