257
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

المفصح فی الامامه۱ و تمهید الاصول۲ و همچنین در الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد۳ با همان الفاظ ابن قبه در الانصاف، طرح می‏کند. وی در تمهید الاصول در مباحث مربوط به تبیین طریق امامت، وجوب نص بر امام و اینکه اگر پذیرفته شد امام معصوم است پس بر خداوند واجب است که او را معرفی کند،۴ مانند ابن قبه بحث می‌کند. شیخ طوسی مشابه ابن قبه و در همان چارچوب راه شناخت امام از غیر امام را نص و اظهار معجزه و همچنین امکان اقامه معجزه برای آخرین امام، هنگام ظهور می‏داند.۵ او در گفتارهای دیگری مانند امکان معجزه برای امام،۶ بررسی و تبیین حدیث منزلت۷ و حدیث غدیر خم،۸ شبیه آنچه را ابن قبه طرح نموده ارائه می‏کند.

شیخ طوسی در کتاب الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد نیز، در بحث نصّ و تلازم آن با عصمت،۹ افضلیت امام،۱۰ مبحث مربوط به غیبت امام دوازدهم علیه السلام۱۱ و علم امام به احکام الشریعه۱۲ را با همان شیوه استدلال ابن قبه بیان می‌کند. او مانند ابن قبه حیطه علم امام را در حوزه شریعت قرار می‌دهد۱۳ و از آنجا که امام را حاکم بر شریعت می‏داند معتقد است هیچ‌گونه نقصی در علم امام در حیطه دین نباید وجود داشته باشد.۱۴ در غیر این صورت رجوع به امام با مشکل روبه‌رو می‏شود.۱۵ ابن قبه هم علم لازم و ضروری امام را فقط در حوزه شریعت معرفی می‏کند.۱۶ او امام را کسی می‏داند که عالم

1.. همو، المفصح فی الامامه، ص۱۲۶.

2.. همو، التمهید الاصول، ص۳۸۶.

3.. همو، الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد، ص۳۱۵.

4.. همو، التمهید الاصول، ص ۳۱۳.

5.. همان، ص۳۵۳؛ همو، الاقتصاد، ص۳۱۵.

6.. همو، التمهید الاصول، ص ۳۵۳، ۳۶۸ و ۳۶۹.

7.. همان، ص ۳۹۹-۴۰۱.

8.. همان، ص۳۹۷ و ۳۹۸.

9.. همو، الاقتصاد، ص۳۱۳.

10.. همان، ص۳۰۷.

11.. همان، ص۳۷۱.

12.. همان، ص ۱۸۹، ۳۱۰ و ۳۱۲.

13.. دربارۀ ابن قبه ر.ک: ابن قبه، نقض الاشهاد، ص ۹۹، ۱۰۷ و ۱۲۰. دربارۀ شیخ طوسی ر.ک: تمهید الاصول، ص ۳۵۹ و ۳۶۸ ؛ همو، الاقتصاد، ص۳۱۰ و ۳۱۲.

14.. دربارۀ ابن قبه ر.ک: ابن قبه، همان، ص۹۴ و ۹۵. دربارۀ شیخ طوسی همان، ص۳۶۸، همو، الاقتصاد، ص۳۱۰ و ۳۱۲.

15.. دربارۀ ابن‏قبه، ر.ک: همان، ص۹۴؛ همو، المسالة المفردة فی الامامه، ص۶۱؛ دربارۀ شیخ طوسی ر.ک: تمهید الاصول، ص۳۶۸ و همو، الاقتصاد، ص ۳۱۲.

16.. ر.ک: ابن قبه، همان، ص۹۹، ۱۰۷ و ۱۲۰.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
256

در بحث علم امام سید مرتضی،۱ مانند ابن قبه،۲ علم امام را در حیطه احکام الشریعه و علم در حوزه دین تبیین می‏کند و هر دوی آنان این باور را واجب عقلی می‏دانند.۳ در این باره باید یادآور شد که سید مرتضی معتقد است با توجه به وظایف امام در تبیین و تفسیر شریعت، لازمه علم امام این نیست که امام علم به صنایع و حرفه‏ها، مهارت‏ها، آشپزی، طبابت و غیره داشته باشد. چون اینها از لوازم و شأنیت امام نیست و ریاست امام در حوزه دین به این امور نیازی ندارد. این بیان سید مرتضی شبیه نظر ابن قبه در موضوع مطرح شده است. ابن قبه هم با توجه به وظایف امام در حوزه دین و تبیین مرجعیت دینی ائمه علیهم السلام، علم امام را فقط در حیطه کتاب و سنت و ناظر به شریعت معرفی می‏کند.۴

نظریات سید مرتضی در حوزه‏های دیگر مانند حیطه علم امام۵ ـ علم امام به دین ـ حجیت نداشتن اخبار آحاد۶ و اخذ بما یجمع علیه،۷ با دیدگاه‌های ابن قبه هم‌آواست. بر همین اساس نیز می‏توان به استدلال‌های عقلی سید مرتضی بر عصمت امام اشاره کرد۸ و اینکه امت و نقل سلف نمی‏تواند جوابگوی نیاز مردم در حوزه دین باشد؛ زیرا احتمال خطا و اختلافات در میان آنان زیاد است و این نمی‏تواند راه قابل اعتمادی در شریعت باشد. از این رو، واجب است که امامی معصوم و به دور هر از گونه اشتباه وجود داشته باشد.۹

شیخ طوسی هم از دیگر متکلمان امامی در قرن پنجم به نظریات ابن قبه توجه کرده است. درباره شیخ طوسی و بسامد آرای ابن قبه در آثار او باید گفت که شیخ به‌غیر از کتاب تلخیص الشافی که خلاصه کتاب الشافی فی الامامه اثر سید مرتضی است و به‌تبع آرای ابن قبه در آن وجود دارد،۱۰ در چهار اثر از آثار دیگر خود نظریات ابن قبه را ـ گاه با عین عبارت ـ بیان می‌کند، با این حال نامی از ابن قبه به میان نمی‏آورد. او تحلیل تاریخی پیش‌گفته ابن قبه درباره سقیفه و حوادث پس از آن را، در رساله

1.. همو، الذخیره، ص ۴۳، ۴۲۹ و ۴۳۳.

2.. ابن قبه، نقض الاشهاد، ص ۹۵، ۱۲۰ و ۱۲۳.

3.. همان، ص۹۴ و ۹۵؛ سید مرتضی، رسائل الشریف ‏المرتضی، ص۴۳۰.

4.. ر.ک: ابن قبه، همان، ص ۹۹، ۱۰۷ و ۱۲۰.

5.. سید مرتضی، الشافی، ج۲، ص۷ و ۸.

6.. همو، الذریعة الی اصول الشرعیه، ص ۳۶۴؛ همو، ابطال العمل باخبار آحاد، ص۳۰۲.

7.. همو، جوابات المسائل التبانیات، ص۱۰۶؛ همو، مسألة فی الاجماع، ص۲۰۱.

8.. همو، الذخیره، ص ۴۲۴.

9.. همان، ص۴۳۰.

10.. شیخ طوسی، تلخیص الشافی، ج۲، ص۱۱۹.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 40582
صفحه از 657
پرینت  ارسال به