الامامه در رد این کتاب بلخی و دفاع از کتاب خود نوشت. از این کتاب و ردیه بلخی نیز اثری باز نمانده است.
۳. الرد علی ابیعلی جبایی۱
این کتاب را تنها نجاشی در فهرست آثار ابن قبه آورده است. ابوعلی محمد بن عبدالوهاب جبایی (م ۳۰۳ق) از متکلمان برجسته معتزله بصره به شمار میرود که ابن قبه ردیهای بر او نگاشته است. بنابر گزارشهای بر جای مانده این ردیه ابن قبهجزء اولین ردیههای متکلمان امامیه بر ابوعلی جبایی است. روشن نیست که ردیه ابن قبه بر چه نظریه یا اثری از ابوعلی جبایی است، ولی به ظن قوی میتوان گفت که ممکن است در حوزه مسائل امامت بوده باشد؛ همچنان که خود ابوعلی جبایی تصریح کرده که مهمترین اختلاف معتزله و شیعه در مسئله امامت است.۲ از طرفی بیشتر فعالیتهای ابن قبه نیز در حوزه مسائل امامت بوده است. از این اثر ابن قبه، مانند آثار پیشگفته، نشانی در دست نیست.
۴. کتاب التعریف علی الزیدیه۳
التعریف فی مذهب الإمامیه و فساد مذهب الزیدیه عنوانی است که شیخ طوسی بیان میکند. این اثر ابن قبه در رد فرقه زیدیه و اثبات حقانیت مذهب امامیه بوده که ظاهراً همان کتاب الرد علی الزیدیه است که در فهرست آثار او در رجال نجاشی ذکر شده است.۴ این اثر هم از میان رفته است.
۵. المسألة المفردة فی الامامه۵
این رساله ابن قبه را تنها نجاشی ذکر کرده است. المسألة المفردة فی الامامه پاسخهای ابن قبه به برخی از شیعیان روزگار خود است که در آن به شبهات معتزله و انتقادات آنان بر امامیه، پاسخ گفته است. شیخ صدوق آن را در کمال الدین و تمام النعمه آورده است.۶
۶. نقض کتاب الاشهاد لابیزید علوی یا کتاب نقض الاشهاد
کتاب الاشهاد اثری در رد اندیشههای امامیه است که آن را یک نویسنده زیدی به نام محمد بن احمد،