227
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

پاسخ سید مرتضی به اوست؛ قاضی عبدالجبار ادعا کرده بود که بنونوبخت و ابوالاحوص، بر خلاف متکلمین نخستین امامیه که به‌شدت عقل‏گرا بودند، روشی میانه را در پیش گرفته‌اند و بیشتر بر مبنای نصوص و روایات استدلال می‏کنند و جز در مقام اضطرار به ادله عقلی پناه نمی‏برند.۱ سید مرتضی با نقد این ادعا نوبختیان را در استفاده از ادله عقلی پیرو پیشینیان خود دانسته است.۲

هرچند این مدعا و نقد آن در باب امامت است، در مجموع نشان می‌دهد که بنونوبخت در روش استدلال با پیشینیان خود تفاوتی نداشته‏اند و افزون بر ادله نقلی از استدلال‏های عقلی نیز بهره می‏گرفته‌اند. شاهد و دلیل دیگر این است که قاضی عبدالجبار روش استدلال آنان را همانند روش استدلالی ابوالأحوص می‌داند۳ و سید مرتضی نیز این ادعا را رد نمی‏کند؛۴ در حالی‏که ابوالاحوص فقیهی متکلم است که از راویان حدیث امامیه به شمار می‏آید.۵ از این‏ رو، بسیار محتمل است که او در کلام خود متأثر از محتوای نصوص و احادیث بوده باشد. همچنین ابوالجیش بلخی ـ که از مهم‌ترین شاگردان ابوسهل بوده و از او به عنوان غلمان ابوسهل یاد شده ـ محدثی بزرگ بوده۶ و از او روایاتی نقل شده۷ که نشان‏دهنده تمایل و همراهی محدثان با نوبختیان است.

شواهد دیگری نیز بر رد این قول وجود دارد، از جمله اینکه با رجوع به باقی‏مانده التنبیه فی الامامة اثر ابوسهل درمی‏یابیم که او افزون بر ادله عقلی، بارها بر روایات پای می‏فشارد و مسائلی چون اعتقاد به دو غیبت برای امام زمان (عج) و مصداق امام را که ابوسهل به آنها اشاره کرده تنها از راه استناد به روایات می‌توان اثبات کرد.۸ روایت ابوسهل مبنی بر رؤیت امام زمان (عج) و تسلیم در برابر نص امام در باب نائب سوم با وجود شایستگی او برای احراز این مقام از دید شیعیان۹ شواهد دیگری بر این ادعاست. با اینکه آثار نوبختیان در اختیار علمای امامیه بوده، هرگز از سوی آنان به بی‌اعتنایی به روایات متهم نشده‏اند و در میان خاندان نوبختی محدثان بسیاری وجود دارند که روایات ائمه علیهم السلام را

1.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج۲۰(۱)، ص۳۷ و ۳۸.

2.. سید مرتضی، الشافی، ج۱، ص۹۷.

3.. قاضی عبدالجبار، همان.

4.. سید مرتضی، همان.

5.. نجاشی، رجال، ص۱۵۷.

6.. همان، ص۴۲۲؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۴۷۳.

7.. ر.ک: شیخ مفید، الإرشاد، ص۲۰-۲۶؛ همو، امالی، ص۳۱۰، ۳۲۸، ۳۵۰ و ۳۵۴؛ شیخ طوسی، امالی، ج۱، ص۱۶۶-۲۵۰.

8.. شیخ صدوق، کمال الدین، ج۱، ص۸۸-۹۴.

9.. شیخ طوسی، الغیبه، ص۲۷۲و۳۹۱.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
226

کرده و از آنها تبری جسته‏اند.۱

او همچنین می‏گوید:

همه روافض صورة اللّٰه را قبول دارند، مگر شماری از متقدمین آنها که با معتزلیان مصاحبت داشته‏اند که روافض آنان را نفی کردند‏ و نزدیک آنان نشدند و آنان را نپذیرفتند.۲

بی‏شک در این دو گزارش، مراد خیاط بنونوبخت نیستند؛ زیرا این گزارش به دوران حیات ابن راوندی ناظر است که پیش از نوبختیان است۳ و دیگر اینکه بنا به نقل خیاط، شیعیان آن گروه را از خود رانده‏اند، در حالی‏که گزارشی مبنی بر بی‏مهری امامیان نسبت به بنونوبخت در دست نیست. بنابراین، خود معتزله نیز معترف‏اند که قبل از نوبختیان هم برخی از امامیه به توحید اعتزالی باور داشته‏اند. از همین‏رو، نمی‏توان گفت که نوبختیان الزاماً آموزه توحید را از معتزله دریافت کرده‏اند. این در حالی است که هیچ شاهدی بر اینکه بنونوبخت استادی معتزلی داشته‏اند، در دست نیست.۴

۴. عقل‌گرایی افراطی و بی‏اعتنایی به روایات

احتمال دیگر اینکه مراد از معتزلی بودن بنونوبخت این است که آنان به امامت بدون ‏فصل علی و فرزندانش علیهم السلام قائل بوده‏اند، ولی در مسائل کلامی روش معتزله را پیش گرفته بودند و بر خلاف متکلمان نخستین امامیه چندان توجهی به نصوص و روایات نداشتند. البته منابعی که بنونوبخت را منسوب به معتزله دانسته‏اند ـ همان‏گونه که در ادامه خواهیم گفت ـ مرادشان این معنا نبوده، اما برداشت برخی از مستشرقان و محققان از معتزلی بودن نوبختیان، همین است و از همین ‏رو، تصریح کرده‏اند که متکلمان نوبختی اولین کسانی بودند که عقل‌گرایی معتزلی را وارد کلام شیعه کردند و متکلمان پس از آنان این شیوه را از آنان اخذ نمودند.۵

این مدعا از دو جهت به اثبات نیاز دارد: نخست اینکه باید ثابت شود متکلمان نخستین امامیه توجهی به عقل نداشته‏اند و کلام امامیه تنها بر پایه نصوص بنا شده بود؛ دوم اینکه باید ثابت شود بنونوبخت اعتنایی به روایات و نصوص نداشته‏اند و یگانه منبع معرفت را عقل شمرده‏اند، حال آنکه هر دو مدعا مخدوش و محل تأمل است. شاهد بر این مطلب ادعای قاضی عبدالجبار و

1.. خیاط، الانتصار، ص۳۶.

2.. همان، ص۲۱۴.

3.. ر.ک: مادلونگ، مکتب‏ها و فرقه‏های اسلامی در سده‏های میانی، ص۱۵۱-۱۵۳.

4.. ر.ک: همان، ص۱۵۴ و ۱۵۵.

5.. مکدرموت، اندیشه‏های کلامی شیخ مفید، ص۱۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41886
صفحه از 657
پرینت  ارسال به