21
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

مانند احمد بن ‏محمد ‏بن ‏عیسی اشعری قمی و ابن‏ابی‏عمیر، در منابع روایی خود ذکر کرده‏اند.۱ عالمان زیدی نه‌تنها با طیف معتدل امامیه، بلکه با جریان غلو‏گرای امامیه نیز کم‌وبیش مراوده علمی داشتند؛ مانند ارتباط ابن‏عقده با خصیبی.۲ برخی از شخصیت‏ها در داد و ستد علمی میان دو این فرقه، بیشترین نقش‏آفرینی را داشته‏اند. یکی از این افراد، محدث شهیر شیعه احمد ‏بن ‏محمد ‏بن ‏سعید، معروف به ابن ‏عقده جارودی کوفی (م۳۳۳ق) است که اصحاب امامیه با وی حشر و نشر داشته و ضمن ستایش از ایشان،۳ نزد او حدیث نیز فرا گرفته‏اند؛۴ لذا احادیث فراوانی در موضوعات گوناگون از طریق او در منابع روایی امامی آمده است.۵ فهرست‏نگاران امامی نیز از طریق ابن ‏عقده به بسیاری از تألیفات امامیان نخستین دست یافته‌اند.۶ هارون‏ بن‏ موسی تلعکبری(م ۳۸۵ق)، محدث برجسته امامیه نیز یکی از حلقه‏های اتصال ‏زیدیه و امامیه است. او با فراگیری حدیث نزد ابن ‏عقده جارودی و ابن ‏بقال ‏زیدی، ارتباط علمی بین زیدیه و امامیه را حفظ کرد.۷ همچنین ابوالمفضل شیبانی(م ۳۸۷ق)، راویِ نام‏آور شیعه و شاگرد کلینی (م ۳۲۹ق) که منابع امامیه و زیدیه مشحون از روایات اوست،۸ نقش مهمی در مراودات علمی آن دو فرقه داشته است. محمد بن‏ علی ‏بن ‏خلف العطار نیز از جمله این افراد است که روایات فراوانی از طریق وی در آثار حدیثی امامیه راه یافت.۹ علاوه بر اینان، روایات افرادی چون ناصر اطروش نیز کم‌وبیش در منابع امامیان یافت می‏شود.۱۰ از سوی دیگر، منقولات عالمان امامی، مانند شیخ صدوق و ابن‏ عبدک جرجانی، نیز در مجامیع زیدیان وارد شده است.۱۱

1.. اطروش، همان، ص۷۵.

2.. ر.ک: ابن ‏حجر، لسان المیزان، ج۲، ص۲۷۹.

3.. نجاشی، رجال، ص۹۴.

4.. طوسی، رجال، ص۴۲۴؛ ابن‏شهرآشوب، معالم العلماء، ص۶۶.

5.. صدوق، خصال، ص۲۰۳؛ نعمانی، الغیبه، ص۴۲، ۵۹، ۶۲، ۷۲ و...؛ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۱، ص۱۶۸، ۴۶۴ و ... .

6.. طوسی، فهرست، ص۹۷، ۱۲۳، ۱۳۰، ۱۴۴، ۱۵۹ و ۱۶۱.

7.. همو، رجال، ص۴۳۲و۴۳۳.

8.. همو، تهذیب الاحکام، ج۱۰، ص۲۳؛ شجری، امالی الاثنینیه، ص۹۸، ۲۲۸و۴۷۵؛ همو، امالی الخمیسیه، ص۱۲، ۳۳، ۴۱و۶۳.

9.. صدوق، امالی، ص۱۳۴، ۱۳۵و۳۰۵؛ همو، معانی‏الاخبار، ص ۱۲۵و۱۳۲.

10.. همو، امالی، ص۹۴؛ همو، معانی الاخبار، ص ۲۸۷ و ۲۸۸؛ ابن ‏شهرآشوب، مناقب آل ابی‌طالب، ج۳، ص۳۳۴؛ طبری، دلائل الامامه، ص۲۶ و ۲۷.

11.. هارونی، تیسیر المطالب، ص ۸۹، ۹۹، ۲۰۶، ۲۲۲، ۲۳۰و۲۳۲؛ جشمی، تنبیه الغافلین، ص۱۷۶.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
20

می‏پرداخت.۱ همچنین آزادی شیعیان در برگزاری شعائر مذهبی، از قبیل سوگواری عاشورا و جشن غدیر و نیز برائت علنی از مخالفان اهل‏بیت، از سوی امیران زیدی‏مذهب آل بویه۲ در هم‌گرایی میان شیعیان زیدی و امامی بی‏تأثیر نبوده است.

۲. تعامل علمی و فرهنگی

یک. داد و ستد میراث حدیثی

از آنجا که میراث معرفتی و عقیدتی و نیز مبانی فکری زیدیه و امامیه برگرفته از اهل‏بیت‏ علیهم السلام است، این دو گروه ناگزیر به همکاری و تعامل علمی بودند؛ به بیانی دیگر، امامانِ امامیه یکی از عوامل مهم این تعامل بوده‏اند. زیدیان هرچند به امامت امامان اثنی‏عشر ـ‏ غیر از امام علی و امام حسن و امام حسین علیهم السلام ـ باورمند نبوده‏اند، جایگاه علمی امامان امامیه را هیچ‌گاه انکار نکرده و مرجعیت علمی آنان را پذیرفته و حتی برخی از رهبرانشان نزد ائمه امامیه تلمذ کرده‏اند؛ برای نمونه، یحیی ‏بن ‏عبد‏اﷲ محض‏(امام زیدیه) از شاگردان امام جعفر صادق علیه السلام است.۳ برخی از نویسندگان، ناصر اطروش، امام زیدیه را نیز از اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری علیه السلام معرفی کرده‏اند.۴ پدر اطروش نیز در زمره اصحاب امام جواد علیه السلام بود.۵ ابن‏داوود حلی در کتاب رجال بیش از ۲۵ نفر از راویان زیدی را نام می‏برد که از طریق آنان بسیاری از روایات ائمه در منابع امامیه وارد شده است.۶ افزون بر این، در منابع زیدیه بسیاری از روایات از امامان اختصاصیِ امامیه، همچون روایات امام سجاد، امام باقر، امام صادق و امام کاظم علیهم السلام در موضوعات گوناگون انتشار یافته است؛ حتی برخی از عالمان زیدی از نقل احادیث مرسل از ائمه امامیه ابایی نداشتند.۷

به دلیل میراث مشترک حدیثی است که در مجالس علمیِ بزرگان زیدی، منقولات راویان امامی خوانده و درباره شخصیت آنان بحث و گفت‏وگو می‏شد.۸ زیدیان روایاتی را به نقل از محدثان امامی،

1.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۵، ص۳۵۴.

2.. ابن‏جوزی، المنتظم، ج۱۴، ص۱۴۰، ۱۵۰ و ۱۵۱.

3.. طوسی، رجال، ص۳۲۱؛ اصفهانی، مقاتل الطالبیین،ص ۳۰۸ و ۳۰۹.

4.. طوسی، رجال ، ص۳۸۵؛ ابن ‏اسفندیار، تاریخ طبرستان، ج۱، ص۹۸.

5.. همان، ص۳۷۶.

6.. ابن ‏داوود، رجال، ص۲۹۱.

7.. اطروش، البساط، ص۵۵.

8.. غضائری، تکملة رسالة ابی‏غالب، ص۹۹ و ۱۰۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 40577
صفحه از 657
پرینت  ارسال به