195
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

آثار کلامی وی عبارت‌اند از: ۱. خلاص المبتدئین من حیرة المجادلین؛ ۲. ازالة الران عن قلوب الاخوان فی الغیبة؛ ۳. ایضاح خطأ من شنّع علی الشیعة فی امر القرآن؛ ۴.‌الانتصاف من روی الانحراف عن مذهب الاشراف فی مواریث الاخلاق؛ ۵. الشهب المحرقة للابالیس المسترقة، که این کتاب در ردّ ابوالقاسم بن بقال بغدادی (م۳۶۳ق) از متکلمین زیدیه نگاشته شده است؛۱ ۶. تنبیه الساهی بالعلم الالهی؛ ۷. الاسفار، در ردّ مرتدین؛ ۸. نقض ما نقضه الزجاجی النیشابوری علی ابی محمد الفضل بن شاذان. البته فهرست‏نگاران کتاب‏های دیگری نیز در زمره آثار کلامی وی برشمرده‏‏‏اند.۲

۶. ناشی اصغر

علی بن عبداﷲ بن وصیف، مشهور به ناشی اصغر، متکلم و شاعر معروف امامیه است. او در سال ۲۷۱ قمری زاده شد و در سال ۳۶۶ در بغداد درگذشت۳ و در گورستان قریش به خاک سپرده شد.

ابوسهل نوبختی متکلم امامیه۴ و همچنین مبرد و ابن معتز از ادیبان بزرگ آن روزگار، از استادان مشهور وی به شمار می‏‏‏‏روند.۵ از میان شیعیان، شیخ مفید۶ و از اهل تسنن کسانی همچون ابوبکر بن زرعه او را درک کرده و از او بهره برده‏‏‏اند.۷

ناشی در علم کلام صاحب‏نظر بوده است؛ به‏گونه‏‏‏ای که از او با تعبیر «متکلم بارع» نام می‏‏‏‏برند.۸ او در مسائل کلامی هماره پاسخ‏گو و در جدل و مناظره نیز پیشگام بوده و به‌خوبی در مسئله امامت بحث می‏‏‏‏کرده است. گفت‏‏‏و‏‏‏گوی او با علی بن عیسی رمانی و دیگر متکلمان و چیرگی بر آنان، از دانش بالای وی حکایت دارد.۹ او در مباحثات علمی از مزاح و کارهای عوامانه برای القای مقصود خویش هیچ ابایی نداشته است.۱۰ از این ‏‏‏رو، در بحث با اشعری درباره اختیار، سیلی به صورت وی

1.. خطیب، تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۴۵۸؛ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۲، ص۶۲۳.

2.. طوسی، فهرست، ص۲۰۹؛ نجاشی، رجال، ص۳۸۸؛ ابن ‏شهرآشوب، معالم العلماء، ص۱۳۳.

3.. ابن‏خلکان، وفیات الاعیان، ج۳، ص۳۷۱.

4.. ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۲۶، ص۳۴۳.

5.. ابن حجر، لسان المیزان، ج۴، ص۲۳۸.

6.. نجاشی، رجال، ۲۷۱.

7.. ابن حجر، همان، ج۴، ص۲۳۸ .

8.. ابن ‏ندیم، فهرست، ص ۲۲۶؛ ابن ‏شهرآشوب، همان، ص۹۸.

9.. حموی، معجم الادباء، ج۵، ص۱۶۴و۱۶۶.

10.. همان، ص۱۶۴.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
194

می‏‏‏‏‏‏نویسد: «... با هم در یک شهر همسایه بودیم و از بیشتر رفتارها و امور پنهانی‏‏‏اش باخبر بوده‏‏‏ام...».۱

ابن‏ ‏‏جنید در سال ۳۴۰ از بغداد رهسپار شهر نیشابور شد و با اقبال گرم شیعیان آن دیار مواجه گردید. او با بعضی از حنفیان ساکن آن شهر نیز بحث‏‏‏هایی داشته و نیز از برخی زیدیان آنجا حدیث شنیده است.۲

ابن ‏‏‏جنید در دانش‏‏‏هایی چون کلام، فقه و حدیث مهارت و تبحر داشته است، ولی نظریات فقهی وی بیش از هر چیز مطرح شده و نگاه ویژه فقهی وی در زمان حیاتش هوادارانی یافته است.۳ با این همه، آرای فقهی او را حدیث‏گرایانی چون صدوق و فقیهان عقل‌گرایی مانند سید مرتضی نقد کرده‌اند.۴

افکار ابن ‏‏‏جنید در رابطه با مسائل علم کلام، بر خلاف بحث‏‏‏های فقهی وی، در منابع شیعی چندان انعکاس نیافته است. با این حال، می‏‏‏‏‏‏توان برخی از رویکردهای اعتقادی وی را در لابه‏لای متون یافت. او برخی از سخنان ائمه علیهم السلام‏ را از باب اجتهاد و رأی آنان می‏‏‏‏پذیرفت و اختلاف روایات را حاصل اجتهاد امامان می‏‏‏‏‏‏دانست.۵ نقل شده که ابن جنید مانند ابوحنیفه به قیاس عمل می‏‏‏‏‏‏کرده و از این‏‏‏ رو، شیخ مفید با نگارش کتاب النقض علی ابن جنید فی اجتهاد الرأی به او خرده گرفته است.۶ نجاشی نیز او را در زمره معتقدان به قاعده قیاس بر می‏‏‏‏‏‏شمارد.۷ گفته شده جمع کثیری از پیشینیان امامیه مانند یونس بن عبدالرحمن و فضل بن شاذان به قیاس علاقه‏مند بودند.۸ ولی پذیرش این مسئله از سوی ایشان سبب شد که عالمان بعدی شیعه به بسیاری از آثار وی تمایل نشان ندهند و از آنها روی‏ بگردانند.۹

ابن‏‏‏ جنید آثار بسیاری در موضوعات مختلف نگاشته است که آثار کلامی‏اش بر خلاف تألیفات فقهی‏اش در کانون توجه قرار نگرفت و از این ‏‏‏رو، امروزه اثری از آنها در دست نیست.

1.. مفید، همان، ص۵۷.

2.. همان، ص۵۶؛ طوسی، الرسائل العشر،ص۲۵۹.

3.. سید مرتضی، رسائل، ج۲، ص۲۹.

4.. طوسی، الرسائل العشر،ص۲۵۹؛ سید مرتضی، الانتصار، ص۲۱۰، ۲۱۵ و ۴۷۰.

5.. مفید، المسائل السرویه، ص۷۵.

6.. نجاشی، رجال، ص۴۲.

7.. همان.

8.. صدوق، من لا یحضره ‏الفقیه، ج۴، ص۲۷۰؛ سید مرتضی، رسائل، ج۳، ص۳۱۱.

9.. طوسی، فهرست، ص۲۰۹.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41601
صفحه از 657
پرینت  ارسال به