169
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

با معتزله از بسیاری از اختلافات خود در حوزه‏های دیگر کوتاه آمدند. نمونه این مسائل را در اراده الهی، علم الهی، معرفت، بدا، استطاعت و غیر آن می‏توان ردیابی کرد.۱ نتیجه این رفتار نوعی تقلیل‌گرایی در برخی معارف عمیق و توجیه و ساده‌سازی این معارف فرا عقلی در مدرسه کلامی بغداد شد. از همین رو، جامعه کلامی اهل سنت که این تغییرات را غیر واقعی می‏دانست، همچنان در مجادله با امامیه بر آموزه‏های کلام کوفی به عنوان اندیشه حقیقی امامیه تأکید می‏کرد.۲ البته بعدها برخی از معتزلیان بین امامیه نخستین و امامیه بغداد تفکیک قائل شدند و اندیشه متاخران امامیه را تغییر یافته و هم‌نوا با خود دانستند.۳

همچنین مسئله غیبت، مباحثی مانند چگونگی استفاده از امام غائب، طول عمر امام، نیابت خاصه و دلیل غیبت را در پی داشت که در میان امامیه نوپدید بود. تبیین این مباحث و دفاع از آن در مقابل مخالفان امامیه راهی جز روش‏های کلامی مورد استفاده و پذیرش مخالفان نداشت. مهم‌ترین و کارآمد‏ترین این ابزار‏ها در آن عصر استفاده از روش‏ عقل‌گرایی معتزلی بود. این ناگزیری چنان بود که که حتی محدث‌متکلمی مانند شیخ صدوق نیز در مباحث غیبت ابایی از خروج از ادله روایی و گرته‏برداری از ادله متکلمانی مانند ابوسهل نوبختی و ابن‏قبه نداشت.۴ بنابراین، می‏توان ادعا کرد غیبت امام معصوم یکی از مهم‌ترین عامل‏های اثر‏گذار در شکل‏گیری دستگاه جدید مدرسه کلامی بغداد است.

تحولات در جریان حدیثی امامیه

از مهم‌ترین تحولات جامعه امامی که در تاریخ کلام امامیه باید به آن توجه کرد، بازخوانی احادیث امامیه و تصحیح و نقد روایات در مدرسه حدیثی قم است. اگرچه مدرسه حدیثی قم میراث‌دار مدرسه حدیثی کوفه است، مشایخ قم تنها به نقل و انتقال حدیث بسنده نکردند، بلکه به پالایش و پیرایش آن از کاستی‏ها و انحرافات نیز دست یازیدند. درنتیجه احادیث امامیه که در کوفه همواره مورد طمع غالیان بود و تلاش‏هایی برای در آمیختن مجعولات آنان با میراث ناب امامیه صورت گرفته بود، در مدرسه قم پالایش و اصلاح شد.۵ نمونه‏هایی از این تلاش‏ها در کتاب توحید صدوق به‌روشنی دیده می‏‏شود.۶ در حقیقت، کلامِ متن‌اندیشی که در مدرسه قم و هم‏زمان با مدرسه کلامی بغداد ارائه

1.. حسینی‌زاده خضرآباد، «کلام امامیه پس از دوران حضور؛ نخستین واگرایی‏ها»، همین مجموعه.

2.. جعفریان، مناسبات فرهنگی معتزله و شیعه از آغاز تا شیخ مفید، ص۴۲ و ۴۳.

3.. قاضی عبدالجبار، المغنی فی ابواب التوحید و العدل، ج۲۰، ص۳۷-۳۹؛ همو، فضل الاعتزال، ص۳۰۸ و ۳۰۹.

4.. ابن بابویه، کمال الدین، ج۱، ص ۵۱-۱۲۶.

5.. سبحانی، «کلام امامیه؛ ریشه‏ها و رویش‌ها»، همان، ص۳۰ و ۳۱.

6.. طالقانی، «مدرسۀ کلامی قم»، همان، ص۷۲و۸۵-۸۸.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
168

سوی متکلمان مدرسه بغداد ارائه و گاه با نقد سندی از حجیت آن فرو کاسته می‏شد۱ ـ مرز و حد متکلمان عقل‏گرا بود. نتیجه این رفتار رویکرد گزینشی و انتقادی به کاربست برخی روایات اعتقادی است که در اندیشه‏های متکلمان بغدادی به‌خوبی دیده می‌شود.۲ به عبارت دیگر، همان‏گونه که در مقدمه اشاره شد، متکلم امامی، اعم از دوران حضور و غیبت، همواره به حجیت عقل اعتقاد دارد، اما در عصر حضور، امام عقل او را اِثاره می‏کند و لذا او را در اندیشه‏ورزی محدود می‏کند؛ به‌خلاف دورانی که امام نیست و متکلم به استدلال عقلی خود، بسنده می‏کند. از این رو، کلام امامیه بازبسته حضور معصوم علیه السلام است و همین مسئله از مهم‌ترین عوامل تفاوت مدرسه کلامی بغداد و کوفه است. می‏توان گفت اگر‏چه دست‌کم تا عصر شیخ مفید رویکرد و روش متکلمان بغداد ادامه روش متکلمان مدرسه کوفه یعنی تأکید بر نیازمندی عقل به وحی بوده است،۳ با توجه به اوضاع متفاوتی (حضور و غیبت امام معصوم) که این دو مدرسه در آن فعالیت داشتند، تفاوت‏های اندیشه‏ای ارائه شده، نهایتاً ناشی از کاربست متفاوت این روش در کلام کوفه و بغداد است که خود بازبسته حضور و غیبت امام معصوم علیه السلام است.

از جمله پیامدهای غیبت امام معصوم علیه السلام در تاریخ کلام امامیه، توجه جدی متکلمان امامی به حجیت اجماع و به‌مرور رویگردانی از حجیت اخبار آحاد در ساحت اندیشه‏ورزی است؛ زیرا نبود امام بخشی از منابع معرفتی امامیه را محدود می‏کرد. لاجرم امامیه با استفاده از منابعی مانند اجماع و تأکید بر منابعی مانند عقل سعی در جانشین کردن این امر داشت.۴

از سویی با شروع غیبت امام معصوم علیه السلام، مسئله غیبت محور تهاجم متکلمان دیگر فرق به امامیه گردید؛۵ به گونه‏ای که متکلمان امامی‌مذهب پاسخ به شبهات مرتبط با غیبت امام را در اولویت قرار دادند. نوبختیان، شیخ مفید، سید مرتضی و طوسی در این زمینه آثاری در پاسخ به شبهات مخالفان نوشتند.۶ امامیان که هویت خود را در دفاع از مسئله امامت می‏دیدند، برای محدود کردن جبهه تقابل

1.. مفید، تصحیح الاعتقاد، ص۴۹، ۵۰، ۵۴-۵۸، ۶۰ و ۶۳؛ سید مرتضی، رسائل الشریف المرتضی، ج۳، ص۳۰۹-۳۱۱.

2.. ر.ک: اعتصامی، «چگونگی مواجههٔ شیخ مفید با میراث حدیثی امامیه»، نقد و نظر، شمارهٔ ۲، ص۸۳-۱۰۲.

3.. مفید، اوائل المقالات، ص۴۴ و ۴۵.

4.. حسینی‌زاده خضرآباد «مقایسۀ اندیشه‏های کلامی نوبختیان و شیخ مفید در بستر میراث کلامی امامیه و معتزله»، تحقیقات کلامی، شمارهٔ ۲، ص۸۹-۹۱؛ همو، «مقایسۀ اندیشه‏های کلامی نوبختیان و سید مرتضی، همان، ص۱۵۰-۱۵۲.

5.. مفید، الفصول المختاره، ص۱۱۰.

6.. جاسم حسین، تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم، ص۲۳-۲۸.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41823
صفحه از 657
پرینت  ارسال به