متکلمان امامی مدرسه کوفه که در روایات امامیه ظهور دارد و همزمان با ایجاد مدرسه کلامی بغداد در جوامع حدیثی امامیه منتشر میگردید، در رویگردانی از اندیشههای آنان بیتأثیر نبوده است. این روایات درمورد هشام بن حکم به صورتی گسترده۱ و درمورد دیگر متکلمان کوفی در مقیاسی کمتر۲ در این جوامع یافت میشود. این روایات ذم، با وجود روایات فراوانی که ائمه در مدح این متکلمان بیان کرده بودند،۳ در نگاه منفی به علم کلام و در مرتبهای فروتر رویگردانی از متکلمان مدرسه کوفه دستکم در کوتاه مدت اثرگذار بود.۴ در نتیجه حتی برخی اندیشوران مدرسه امامی قم که میراثدار محدثمتکلمان کوفه بودند، در دوران پایهگذاری مدرسه بغداد همچنان روی خوشی به جریان کلامی کوفه و خاصه به بزرگ متکلم آن یعنی هشام بن حکم نشان نمیدادند و بر همین اساس ردیههایی از سوی آنان نگاشته میشد.۵
خصوصیات متفاوت بغداد و کوفه
بیگمان مختصات محیطی در رویکرد یک مدرسه فکری اثرگذار است. بستر شکلگیری بسیاری از مسائل فکری و نوع پاسخها حتی در یک دوره زمانی در دو مکان با خصوصیات مختلف متفاوت است. جغرافیای متفاوت مدارس کوفه، قم و بغداد در رویکردهای متفاوت این مدارس بیتأثیر نیست. مثلاً تفاوت قم که مردم آن همگی امامیمذهب و تسلیم روایات بودهاند با محیط بغداد که شیعیان در آن همواره درگیریهای فکری برونمذهبی داشتهاند، موجب شکلگیری دو مدرسه متفاوت امامی در یک بازه زمانیِ تقریباً متقارن شد و درون مدرسه حدیثی قم نیز، افرادی مانند کلینی و ابن بابویه ـ به علت بالندگیشان در شهر ری که محل عرضه اندیشههای مکاتب کلامی بوده و همچنین آمد و شد آنان به بغداد ـ رویکرد کلامی روشنتری نسبت به دیگر عالمان قمی دارند.
همین تفاوتها را میتوان در میان محیط بغداد و کوفه مشاهده کرد؛ با این تفاوت که قرابت محیطی این دو مکان بیشتر است. شاید همین تفاوتهای محیطی، خود بستری برای شکلگیری جلسات مناظره مهم و ماندگار بسیاری از اندیشوران کوفی امامیمذهب مانند هشام بن حکم و دیگران در بغداد بوده که موضوعاتی حتی فراتر از علم کلام در آن مطرح میشد.۶ از جمله این
1.. ابن بابویه، التوحید، ص۹۷-۱۰۴؛ همو، امالی، ص۲۷۷.
2.. همان، ص۱۱۳-۱۱۵.
3.. سید مرتضی، الشافی فی الامامه، ج۱، ص ۸۵ و ۸۶.
4.. مفید، تصحیح الاعتقاد، ص۶۸-۷۳.
5.. طالقانی، «مدرسۀ کلامی قم»، نقد و نظر، شمارۀ ۶۵، ص۷۰ و ۷۱.
6.. مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ص۳، ۳۷۰-۳۷۵؛ مفید، الفصول المختاره، ص۵۱.