151
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

معتزله همراه و مخالف هشام است. اینکه برخی وی را از معتقدان به کسب می‏دانند،۱ می‏تواند شاهدی باشد بر اینکه وی قدرت را مع‏الفعل و از سوی خدا می‏دانسته، اما معتقد بوده که انسان همان لحظه انجام دادن فعل می‏تواند فعل یا ترک را انتخاب کند. از این روست که هم هشام۲ و هم ابن ‏راوندی۳ به جبر متهم شده‏اند.

در بحث امامت نیز باید گفت ابوعلی جبایی معتقد است که ابن ‏راوندی متأثر از هشام و هم‏مسلک با اوست.۴ ابن ‏راوندی در دو کتاب الامامه و فضیحة المعتزله که در آن از مبانی اندیشه امامت دفاع کرده، پایه برخی از مباحث خود را بر اندیشه‏های هشام گذاشته۵ و اندیشه‏های او را گزارش نیز کرده است.۶

در مباحث محتوایی این بحث میان هشام و ابن راوندی نیز باید اشاره کرد که شیعه در بحث انتخاب ابوبکر برای جانشینیِ پیامبر صلی الله علیه و آله و ردّ خلافت علی‏ بن ‏ابی‏طالب علیه السلام، همواره این رفتار مهاجرین و انصار را سرزنش می‏کرد. ابن ‏راوندی این بحث امامیه را از قول هشام نقل می‌کند و به تبیین و استدلالی کردن این نظریه می‏پردازد.۷ مخالفان هشام می‏گفتند وی نخستین کسی بود که به مهاجرین و انصار طعن‏هایی داشته است۸ و ابن ‏راوندی نیز در این موضوع کتاب‏هایی نگاشت.۹ همچنین گفته شده که هر دو درباره ابوبکر، عمر، مهاجرین و انصار طعن دارند.۱۰ ابن ‏راوندی همچنین در برابر نقد‏های جاحظ بر هشام در بحث گمراهی امت به سبب انتخاب نکردن علی علیه السلام، به‌شدت از هشام دفاع می‏کند.۱۱

نکته دیگر اینکه متکلمان امامیه در کوفه قائل به نص جلی بودند؛۱۲ با این حال، قاضی عبدالجبار

1.. حسنی‏رازی، تبصرة العوام، ص۱۶۳.

2.. بلخی، البدا و التاریخ، ج۵، ص۱۳۲؛ اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۰.

3.. قاضی عبدالجبار، شرح الاصول الخمسة، ص۲۶۹.

4.. همو، المغنی، ج۲۰، ص۳۷ و ۳۸.

5.. همو، تثبیت دلائل النبوه، ج۱، ص۲۲۴؛ خیاط، الانتصار، ص۲۰۸.

6.. قاضی عبدالجبار، همان، ج۲، ص۵۵۰ و ۵۵۱.

7.. همان، ج۱، ص۲۲۳ و ۲۲۴؛ خیاط، الانتصار، ص۲۰۸.

8.. خیاط، الانتصار، ص۲۲۵.

9.. قاضی عبدالجبار، تثبیت دلائل النبوه، ج۱، ص۲۳۱ و ۲۳۲ و نیز ر.ک: ص۲۲۴.

10.. همان و نیز ر.ک: ج‏۲، ص۶۴۹.

11.. خیاط، همان، ص۲۰۷ و ۲۰۸.

12.. همان، ص۳۶ ـ ۳۸.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
150

یکی دیگر از موضوعاتی که می‏تواند نزدیکیِ نظریِ ابن اروندی با هشام را نشان دهد بحث «خلق افعال» است. هشام در بحث خلق افعال معتقد بود فعل انسان را خداوند خلق می‏کند.۱ اشعری در همانجا نسبت دیگری به هشام می‏دهد که وی بر این اعتقاد بوده که فعل انسان از این جهت که برخاسته از اراده اوست، اختیاری و از این جهت که تا سبب مهیجی از سوی خداوند ایجاد نشود فعل محقق نمی‏شود، اضطراری است. هشام در این نظریه کوشیده میان جبر و اختیار، جمع کند. در این موضوع ابن ‏راوندی «نظریه کسب» را طرح کرده است. وی معتقد بود خداوند افعال اختیاری انسان را می‏آفریند، ولی انسان است که آنها را کسب می‏کند.۲ در واقع، ابن ‏راوندی و هشام هر دو معتقدند خداوند فعل اختیاری انسان را خلق می‏کند، ولی هشام می‏گوید انسان اراده می‌کند فعل را انجام دهد ولی تا سبب مهیج نیاید تحقق فعل بی‏معناست. ابن ‏راوندی نیز می‏گوید انسان است که با اراده خود فعل اختیاریِ مخلوق خدا را کسب می‏کند.

در بحث قدرت درباره نظر هشام و ابن راوندی باید گفت که غالب متکلمان امامیه در کوفه در بحث قدرت انسان و رابطه آن با مقدور، مع‏الفعل بودن استطاعت را پذیرفته‏اند؛۳ به این معنا که خداوند هنگام انجام دادن فعل، قدرت را در انسان ایجاد می‏کند. هشام معتقد بود استطاعت از پنج امر تحقق می‏یابد: سلامت انسان، نبودن مانع برای اجرای فعل، فرصت انجام دادن فعل، ابزار اجرای فعل و سبب مهیج. هشام می‏گفت زمانی که این پنج مؤلفه جمع شوند فعل محقق می‏شود، ولی معتقد بود اگر سبب مهیجی که خداوند وارد می‏کند نباشد فعل محقق نمی‏شود. بنابر نظر هشام، استطاعت مع‏الفعل نیست، هم‏چنان‌که قبل‏الفعل نیز نمی‏باشد، بلکه ترکیبی از این دوست؛ البته این نظر هشام باید در تقسیم‏بندی بحث استطاعت میان نظریات مع‏الفعل قرار گیرد. ابوالحسن اشعری در توضیح نظریه ابن ‏راوندی می‏گوید که وی قدرت را همراه فعل می‏دانست، ولی معتقد بود قدرت هم بر فعل و هم بر ترک آن صلاحیت دارد؛ به این معنا که انسان در حال حدوث فعل، توانایی ترک آن را نیز دارد. همچنین انسان توانایی دارد در حال انجام دادن فعل آن را ترک کند.۴

این نظر ابن ‏راوندی از سویی با نظر معتزله هماهنگ است و از سوی دیگر، با نظر هشام‏ بن‏ حکم در کوفه. در واقع، ابن ‏راوندی در این نظریه که استطاعت قبل‏الفعل است با معتزله مخالف بود و با هشام همراهی می‏کرد، ولی در این قسمت از نظریه که انسان توانایی بر انجام دادن ضد فعل را دارد با

1.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۰.

2.. حسنی ‏رازی، تبصرة العوام، ص۱۱۶.

3.. در این باره ر.ک: اشعری، همان، ص۴۲ـ۴۴.

4.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۲۳۰ و ۲۳۱.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 48057
صفحه از 657
پرینت  ارسال به